2964
Sök

Volvo 142 - Turbo Bygge

Ett litet motor bygge till 142'an. B20 Tuurbo! :D

85 346 Visningar
Uppdaterades senast 3 augusti 2015
180 Inlägg
14 april 2014
Ser bra ut! dax för provtur snart wink

Jag kompenserar för din miljöbil!

253 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
Mixen skrev:
Ser bra ut! dax för provtur snart wink

Tackar! Hehe jo det närmar sig ju faktiskt wink

54 Inlägg
14 april 2014
Jävlar va bra de blir Alex! big_smile

253 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
Robinls skrev:
Jävlar va bra de blir Alex! big_smile

Hehe tack Robin! Hoppas på att det blir de tongue

253 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
Halloj på er läsare!

Vi börjar så här! som ja sa tidigare så var jag och några fler ifrån klassen ner till elmia över påsk och ställde ut våran V40 som vi deltog med i klasskampen. Konkurransen var oväntat hög. Jag tyckte att alla 3 bilarna så bra ut, men alltid måste det finnas en vinnare. Och den här gången blev det vi med våran bil som tog hem första pris! big_smile

http://www.bilsport.se/wp-content/uploads/2014/04/volvobygge-v40-2-19201.jpg
En bild på alla bilarna med våran i mitten!

Vi plockade hem en fin pokal så det får vi va nöjda med!

Iallafall så har det hänt en hel del på mitt lilla bygge också! Monterat, koppling, växellåda, kardan, startmotor, byggt om lite grenrör då det inte passade när jag monterade med packningar, byggt färdigt downpipe, lindat grenrör och downpipe, byggt hela avgassystemet, byggt färdigt tryckrör och målat dom, monterat uttag för dump och lite mer små pyssel. Börjar bli grymt ivrig på att riva igång på maskineriet och ut och pysa lite! Sen får vi se hur länge saker som koppling och förgasare orkar hänga med, men då äre bara å uppgradera.

Köpte en soppa pump i morse på skroten så blir väl att koppla in den nån dag framöver, sen dra batterikabel från skuffen till startmotorn och montera batteri och montera fördelare sen är det bara att starta! Det ser vi fram emot. Kommer förhoppningsvis att filma uppstarten, men har sagt det förut och inte blivigt av för man blir för ivrig! hehe big_smile

Får slänga in några bilder här också då!
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151316/151316-91afba9895a31679efc9e610aa4d6d45.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151316/151316-9c5c200e180a3f2f3f3b236058ac3382.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151316/151316-b24e98264541a750f9c529b5f8109258.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151316/151316-34217c9f344f97af53b6556a2a88f4c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151316/151316-e299ed4dd95c98de49e1d5ad1aa71557.jpg

Allt för nu!
Sen tycker ja de är lite klent med kommertarer nästan, hehe. Kommentera gärna vad ni tycker!
Hejråå! tongue

180 Inlägg
28 april 2014
Blir sjukt bra!! big_smile
vad har du för bakaxel? diff osv?

253 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
Mixen skrev:
Blir sjukt bra!! big_smile
vad har du för bakaxel? diff osv?

Tack du! kommer köra orginal 1030 med svetsad diff till en början sen får vi se om de blir något annat tongue

165 Inlägg
29 april 2014
Ofasen var jag o min klass som har byggt den till höger! smile vi som kom 2:a! smile

23 Inlägg
29 april 2014
blir nog skitbra dedär, hur gör du med vevhusventilationen?

253 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
Monkey-FreaK skrev:
Ofasen var jag o min klass som har byggt den till höger! smile vi som kom 2:a! smile

Jaha, fränt! Roligt! smile

253 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
gangsterbenz skrev:

De tror jag också! Hehe jadu, bra att du fråga, hade helt glömt av det wink
Får se hur fan man gör med det, kanske gör en oljefälla och sätta bredvid med ett filter på, eller om man bara sätter ett filter direkt vid utgången. Jag vet inte, Vad tror du blir bäst?

23 Inlägg
30 april 2014
BjursAlleX skrev:
gangsterbenz skrev:

Får se hur fan man gör med det, kanske gör en oljefälla och sätta bredvid med ett filter på, eller om man bara sätter ett filter direkt vid utgången. Jag vet inte, Vad tror du blir bäst?

borde väll funka o bara sätta ett filter på slangen igentligen, funderar lite på dedär själv. Håller också på med en b20 turbo och har inte fått dedär att funka alls, den ryker vitt nå fruktansvärt och har tappat allt laddtryck.

253 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
gangsterbenz skrev:
BjursAlleX skrev:
gangsterbenz skrev:

borde väll funka o bara sätta ett filter på slangen igentligen, funderar lite på dedär själv. Håller också på med en b20 turbo och har inte fått dedär att funka alls, den ryker vitt nå fruktansvärt och har tappat allt laddtryck.

Ja tycker de borde räcka att göra så! jaha åhfasen, inte blåst topppackningen då?

23 Inlägg
1 maj 2014
BjursAlleX skrev:
gangsterbenz skrev:
BjursAlleX skrev:

Ja tycker de borde räcka att göra så! jaha åhfasen, inte blåst topppackningen då?

Jo förmodligen, ska byta den ihelg och se om de blir bättre.

253 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
Fick några dumma idéer idag..

Kanske man skulle ha slipat om nålen så pass så man kan köra på e85 istället? Vad tror folket om det? Blir ju klart mycket roligare att tanka då smile Tänkte även skaffa ett insug till dubbla strombergare, men det får bli senare.

Iallafall så har jag kapat bort båda reservhjulsbaljorna och laggt i en plan plåt istället. Har även svetsat en batteri hylla bak i skuffen, dragit fram strömkabel till starten, svetsat en bra jordpunkt i skuffen och monterat en huvud strömbrytare som bryter all ström fram till starten! smile

Har googlat en massa om inkoppling av pumpen så det kommer bli ett pump relä som kör pumpen några sekunder när man sätter på tändningen och sen ska den få impuls av tändspolen så pumpen går när motorn snurrar! Ifall det skulle bli en olycka så dör pumpen när motorn dör! och det känns väl väldigt viktigt.

Har kört runt motorn så ja vet att de kommer olja till turbon och så. Så bara att montera soppa pump och koppla in den och dra lite slangar så ska det bara vara att dra igång på motorn. Spännande! lol

Idag fick ni inga bilder då det inte har blivigt något speciellt intressant gjort!

Vi hörs! smile

253 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
Hej på er!

Bilen är nu äntligen startad efter mycket av alla möjliga bak slag, men nu går motorn iallafall och den är provkörd och jag måste säga att ja är grymt besviken! hmm

Den går riktigt fint på både tomgång och vid lugn körning på ettans växel, men när man trycker fullt går den riktigt bra tills den når cirka 0,5 bars laddtryck, sen dör den helt! Och då lär man koppla och pumpa på gasen några gånger, då hoppar den igång igen. Sen ska man åka vidare då kommer man knappt framåt, den blir bara slöare och slöare. Knappt så den kommer upp för backen på gården. Han får ju helt klart för lite soppa, stiften är helt vita.

Någon som har någon ide om vad man kan göra? Har en del jag ska kika över imorgon. Ni får gärna säga om ni kommer på något som skulle kunna vara knasigt! All hjälp är uppskattad!

Får se till att ta lite bilder och kansk nån film när ja fått den å gå riktigt! smile

Tills dess! Ha det bra! tongue

180 Inlägg
15 maj 2014
BjursAlleX skrev:
Hej på er!

Bilen är nu äntligen startad efter mycket av alla möjliga bak slag, men nu går motorn iallafall och den är provkörd och jag måste säga att ja är grymt besviken! hmm

Den går riktigt fint på både tomgång och vid lugn körning på ettans växel, men när man trycker fullt går den riktigt bra tills den når cirka 0,5 bars laddtryck, sen dör den helt! Och då lär man koppla och pumpa på gasen några gånger, då hoppar den igång igen. Sen ska man åka vidare då kommer man knappt framåt, den blir bara slöare och slöare. Knappt så den kommer upp för backen på gården. Han får ju helt klart för lite soppa, stiften är helt vita.

Någon som har någon ide om vad man kan göra? Har en del jag ska kika över imorgon. Ni får gärna säga om ni kommer på något som skulle kunna vara knasigt! All hjälp är uppskattad!

Får se till att ta lite bilder och kansk nån film när ja fått den å gå riktigt! smile

Hade inte du planer på dubbla förgasare?
I fall den får för lite, jag kan inte så mycket om dom där förgasarna, men borde inte gå att slipa om nålen?

555 Inlägg
15 maj 2014
Följer med spänning smile
Vad köpte du för bränslepump och levererar den tillräckligt me soppa tro !?

253 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
Mixen skrev:
BjursAlleX skrev:
Hej på er!

Hade inte du planer på dubbla förgasare?
I fall den får för lite, jag kan inte så mycket om dom där förgasarna, men borde inte gå att slipa om nålen?

Jo det stämmer de att jag hade planer på dubbla, kommer nog att bli så framöver, men hade velat få den att gå hyffsat med en först! Jo har provat olika nålar, både slipade och oslipade, provat olika dämpkolvar och olika oljor i förgasaren och även olika mängd olja! Men de har inte blivigt bättre!

253 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
V_O-L-V_O skrev:
Följer med spänning smile
Vad köpte du för bränslepump och levererar den tillräckligt me soppa tro !?

Härligt! smile

Har en pump från en volvo 240, samma som sitter på 740 också, den bör räcka till men sen är ju frågan hur pass frisk den är, har haft den teorin också. Den låter lite illa, ska prova med en annan pump och se om de blir nå bättre. kan ledningarna vara för granna?

Sök