3732
Sök

Volvo 142 - Turbo Bygge

Ett litet motor bygge till 142'an. B20 Tuurbo! :D

85 345 Visningar
Uppdaterades senast 3 augusti 2015
253 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
#121
Hallå på er alla!

Jag håller med om att det har varit väldigt dåligt med updates här nu på sistone, men har haft fullt upp med annat! Men nu har jag iallafall fått dit nya insuget med dubbla strombergare och byggt ny tryckbox och gjort om tryckröret lite grann!

Och problemet med att den dör vid laddtryck är löst, dock kan ja inte säga på rak arm vad som var problemet, var nog en kombination utav flera problem, men nu är det löst iallafall och bilen går som en dröm! tongue

Har även börjar lacka om den till vit! Inte klar med det än och den ska besiktas senast om 16 dagar så det får bli att lacka klart efter bes! smile

Några få bilder får ni också!
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151316/151316-fe5b71ff4c8ff24b2b3dbff795b6d790.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151316/151316-4acf1cd5fe1e0ceb3df1503833443292.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/152/151316/151316-7f57aff5f49e97f89cc5d4b183f2af60.jpg

De var allt för nu! Ska greja lite mer i veckan så kanske ni får se något mer då också! hejrååå!


354 Inlägg
14 juli 2014
#122
Ser bra ju bra ut! smile upp med en film så vi får se? big_smile


Maskinförare
681 Inlägg
15 juli 2014
#123
Såg fint ut! Håller med ovanstående om film smile. Vad har du för kyl?? 740?

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

253 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
#124
Tackar! Jupp har tänkt lägga upp en film! Stämmer att de är 740 kyl smile


Maskinförare
681 Inlägg
15 juli 2014
#125
Hur passade kylet mot balken osv där nere i motorrummet? Och mot frontplåten? Du vill inte ta lite bilder på de eller? smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

253 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
#126
aDedorsson skrev:
Hur passade kylet mot balken osv där nere i motorrummet? Och mot frontplåten? Du vill inte ta lite bilder på de eller? smile

Använde mig utav en sådan här kylare!
https://www.google.se/url?sa=i&rct= … 5888671512
Sen fick ja kapa bort några refflor en liten bit upp på kylaren om du förstår vad jag menar, så den blev lite smalare, sen knackade jag in lite i ramsnokarna så jag fick mera plats. Sen satte jag en m10 bult som stopp i underkant och sen bara en gängstång till fästet i överkant! och orginal slangarna passar, sen satte jag expantionskärlet nästan bak vid torpeden då det måste vara högsta punkten i kylsystemet. Kan ta några bättre bilder om du vill smile


Maskinförare
681 Inlägg
15 juli 2014
#127
BjursAlleX skrev:
aDedorsson skrev:
Hur passade kylet mot balken osv där nere i motorrummet? Och mot frontplåten? Du vill inte ta lite bilder på de eller? smile

Använde mig utav en sådan här kylare!
https://www.google.se/url?sa=i&rct= … 5888671512
Sen fick ja kapa bort några refflor en liten bit upp på kylaren om du förstår vad jag menar, så den blev lite smalare, sen knackade jag in lite i ramsnokarna så jag fick mera plats. Sen satte jag en m10 bult som stopp i underkant och sen bara en gängstång till fästet i överkant! och orginal slangarna passar, sen satte jag expantionskärlet nästan bak vid torpeden då det måste vara högsta punkten i kylsystemet. Kan ta några bättre bilder om du vill smile

ja gör gärna det smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

54 Inlägg
16 juli 2014
#128
Fyfan va gött att den går nu! big_smile hoppas man får sig en åktur sen då wink


253 Inlägg
17 juli 2014
Trådstartare
#129
Robinls skrev:
Fyfan va gött att den går nu! big_smile hoppas man får sig en åktur sen då wink

Jajamen! Det kan vi nog ordna snart tongue


54 Inlägg
17 juli 2014
#130
BjursAlleX skrev:
Robinls skrev:
Fyfan va gött att den går nu! big_smile hoppas man får sig en åktur sen då wink

Jajamen! Det kan vi nog ordna snart tongue

Gött! big_smile


253 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
#131
Hallo där ute! Det va länge sen det va någon update här men tro inte att det inte hänt något för det har de! Jag har grejjat lite för att få den besiktad igen, är lite mer som ska göra men har även byggt vidare på motorn! Just i detta nu är det lite hemligt vad planerna är och vad som kommer hända med den till sommaren! Men tro mig, om det funkar kommer det bli riktigt häftigt! smile Ni får inga bilder just nu men när det hänt lite mer och mer saker hamnat på plats så kommer det komma upp lite bilder! smile


555 Inlägg
6 december 2014
#132
Spännande med hemlig fortsättning smile ha ha ha. Vit bil ser också bra ut !

Har läst igenom hela tråden nu, bra jobbat. Hur gjorde du med förbränningsrummen i toppen, tog du bort lite på lösen eller hur seriös va du big_smile
Senast redigerat av V_O-L-V_O (6 december 2014)


253 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
#133
V_O-L-V_O skrev:
Spännande med hemlig fortsättning smile ha ha ha. Vit bil ser också bra ut !

Har läst igenom hela tråden nu, bra jobbat. Hur gjorde du med förbränningsrummen i toppen, tog du bort lite på lösen eller hur seriös va du big_smile

Hehe kände så jag också! big_smile

Kul att höra! Ja inte va jag överdrivet seriös men gjorde en mall som jag fila efter så blev någorlunda lika! smile


555 Inlägg
6 december 2014
#134
Okey...tog du bara bort material i sidled eller även på djupet ... av förbränningsrummet ?


32 Inlägg
7 december 2014
#135
BjursAlleX skrev:
Hallå på er alla!

Jag håller med om att det har varit väldigt dåligt med updates här nu på sistone, men har haft fullt upp med annat!  Men nu har jag iallafall fått dit nya insuget med dubbla strombergare och byggt ny tryckbox och gjort om tryckröret lite grann!

Och problemet med att den dör vid laddtryck är löst, dock kan ja inte säga på rak arm vad som var problemet, var nog en kombination utav flera problem, men nu är det löst iallafall och bilen går som en dröm! tongue

Har även börjar lacka om den till vit! Inte klar med det än och den ska besiktas senast om 16 dagar så det får bli att lacka klart efter bes! smile

Några få bilder får ni också!
http://www1.garaget.org/gallery/images/152/151316/151316-fe5b71ff4c8ff24b2b3dbff795b6d790.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/152/151316/151316-4acf1cd5fe1e0ceb3df1503833443292.jpghttp://www1.garaget.org/gallery/images/152/151316/151316-7f57aff5f49e97f89cc5d4b183f2af60.jpg

De var allt för nu! Ska greja lite mer i veckan så kanske ni får se något mer då också! hejrååå!

tjenare, när man bygger tryckboxen till förgasarna så undrar ja om man har några speciela mått att gå efter? eller är det bara att svetsa ihop något? smile

253 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#136
V_O-L-V_O skrev:
Okey...tog du bara bort material i sidled eller även på djupet ... av förbränningsrummet ?

Japp bara på kanterna, inget på djupet, har djupa kolvar så behövde inte ta något i toppen mer än så


253 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#137
Fredriksson_jr skrev:
BjursAlleX skrev:
Hallå på er alla!

Jag håller med om att det har varit väldigt dåligt med updates här nu på sistone, men har haft fullt upp med annat!  Men nu har jag iallafall fått dit nya insuget med dubbla strombergare och byggt ny tryckbox och gjort om tryckröret lite grann!

Och problemet med att den dör vid laddtryck är löst, dock kan ja inte säga på rak arm vad som var problemet, var nog en kombination utav flera problem, men nu är det löst iallafall och bilen går som en dröm! tongue

Har även börjar lacka om den till vit! Inte klar med det än och den ska besiktas senast om 16 dagar så det får bli att lacka klart efter bes! smile

Några få bilder får ni också!
http://www1.garaget.org/gallery/images/152/151316/151316-fe5b71ff4c8ff24b2b3dbff795b6d790.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/152/151316/151316-4acf1cd5fe1e0ceb3df1503833443292.jpghttp://www1.garaget.org/gallery/images/152/151316/151316-7f57aff5f49e97f89cc5d4b183f2af60.jpg

De var allt för nu! Ska greja lite mer i veckan så kanske ni får se något mer då också! hejrååå!

tjenare, när man bygger tryckboxen till förgasarna så undrar ja om man har några speciela mått att gå efter? eller är det bara att svetsa ihop något? smile

Jag gjorde bara en box som jag tyckte va lagom och som fick plas men har för mig att volymen på boxen bör vara dubbelt så stor som motorvolymen, alltså 4 liters box på en b20 smile


197 Inlägg
10 december 2014
#138
Tanken me tryckboxar är vell att man ska få samma tryck utan på förgasarn som in i förgasarn, så att inte förgasarn ska börja läcka. Så då borde inte volym eller måt spela så stor råll bara förgasaren/förgasarna ryms inuti.. eller är jag helt ut å seglar ??


253 Inlägg
11 december 2014
Trådstartare
#139
lasse_sjoblom skrev:
Tanken me tryckboxar är vell att man ska få samma tryck utan på förgasarn som in i förgasarn, så att inte förgasarn ska börja läcka. Så då borde inte volym eller måt spela så stor råll bara förgasaren/förgasarna ryms inuti.. eller är jag helt ut å seglar ??

Nja du får ju aldrig laddtryck utanför förgasaren! Tryckboxen fungerar lite som en tank till ett vanligt trycklufts system man har på verkstan, skulle man inte ha en tank där skulle de bli dålig respons på luft verktyg osv för kompressorn inte orkar pumpa nog mycket luft. Det blir ungefär samma grej med ett turbo system, man får snabbare gas respons med tryckbox (eller plenum som de kallas på en motor utan förgasare). Enklare för motorn att suga i sig luften som finns där i, annars måste motorn vänta på att turbon kan hjälpa till att få i sig luften. Allt stämmer inte helt 100% men skulle vilja säga att de är någorlunda så det ligger till


32 Inlägg
17 december 2014
#140
okej, tack för hjälpen! smile


Sök