2470
Sök

Tändninslås Saab 9-3 -04 helt död.

36 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
Mitt problem är att när jag sätter i nyckeln så klickar inte rattlåset. Inga reläer eller annat klickar i tändningsläget å bilen tuggar runt på startmotorn utan att tända. Har haft borta batteriet som nu är fulladdat. Bilen öppnas å låses med dosan så inga problem där. Kan det vara tändningslåset som pajat? Ställde bilen på kvällen å på morron startade den inte./thomas

Servicerådgivare
715 Inlägg
26 december 2012
JaPPmaN skrev:
Mitt problem är att när jag sätter i nyckeln så klickar inte rattlåset. Inga reläer eller annat klickar i tändningsläget å bilen tuggar runt på startmotorn utan att tända. Har haft borta batteriet som nu är fulladdat. Bilen öppnas å låses med dosan så inga problem där. Kan det vara tändningslåset som pajat? Ställde bilen på kvällen å på morron startade den inte./thomas

Inte helt ovanligt att det är fel på tändningslåsen på 9-3.
Men har aldrig varit med om du får bilen att gå på startmotorn, trots det ej klickar...
För mig har det hänt att inget händer alls. Klickar inte och går ej att vrida runt.
Har löst detta problem nån gång genom att trycka ner fingret i låset och pilla lite, sen funka det igen.

//Chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

36 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
Inget smuts i tändningslåset tyvärr.

Servicerådgivare
715 Inlägg
26 december 2012
JaPPmaN skrev:

Har aldrig haft problem med smuts iheller, men har hjälpt att pilla med fingarna/ mejsel.
Troligtvis något som hänger sig i mekanismen.

Men Rattlåset släpper? och startmotorn går runt? eller klickar den bara?

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

31 Inlägg
26 december 2012
Byt tändlåset Väldigt vanligt problem tyvärr. 
Det kan ev vara elektriska rattlåset sitter på rattstången samma där ett vanligt problem att det strular..

36 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
chrille_ skrev:
JaPPmaN skrev:

Har aldrig haft problem med smuts iheller, men har hjälpt att pilla med fingarna/ mejsel.

Rattlåset är inte låst, startmotorn går och har pillat å fixat i nyckelhålet men den är död

31 Inlägg
26 december 2012
Okej okej. Då sätter jag min slant på Tändlåset.

36 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
ZoreX skrev:
Byt tändlåset Väldigt vanligt problem tyvärr. 
Det kan ev vara elektriska rattlåset sitter på rattstången samma där ett vanligt problem att det strular..

Måste man programmera om något vid byte eller kan man byta rakt av? Tänker på nyckelns id.

31 Inlägg
26 december 2012
Vad jag kommer ihog så tror jag inte tändlåset var kodat men ska inte säga för mycket.

Nyckeln är ifall kodad med CIM-en det vill säga din spakcentral.  Så nyckeln har inget med tändlåset att göra.

Minns bara inte om tändlåset ingår i allt som är kodat. Jag tror inte det iafall..

36 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
JaPPmaN skrev:
chrille_ skrev:
JaPPmaN skrev:

Rattlåset är inte låst, startmotorn går och har pillat å fixat i nyckelhålet men den är död

Alla lampor lyser oxå och multiremmen sitter där den ska

Sök