3204
Sök

Tips för att uppnå "hemma" bas i bilen.

493 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Hejsan! Jag har ett litet problem att jag blir inte nöjd med basen i bilen!

Första lådan jag hade var en Mutant 12" i portad låda, men jag gillade inte basen i den för det nästan flåsade där bak. Oavsett hur jag ställde in det.

Jag byggde senare en sluten låda på drygt 30l till 2st Bass Face 8" och där gillade jag basen betydligt mer, men dock saknade jag att "känna" basen med dom.

Jag köpte idag in mig en GAS Silver 10 med tillhörande låda som ni kan finna här.
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … paket.html

Men även här tycker jag att det "flåsar" för mycket. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men så likt basljud man har hemma från ett par golvhögtalare skulle jag vilja komma.

Är det inställningar jag har helt åt helvete på steget/stereon eller är det helt enkelt mängden luft som flyttas som styr det här kontra portad låda vs sluten låda?

Jag är helt vilsen just nu, och jag trivs verkligen inte med basen... Jag är inte ute efter att det ska skaka och dåna osv. SQ är väl mer min stil skulle jag tro. Men hur uppnår jag detta?

Sponsor: www.12vled.se

493 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
cheva_raggare skrev:
rejält framsystem skulle ja satsa på

Ja ett rejält framsystem står högt prioriterat såfort nästa lön kommer. Men framsystemet löser nog inte mitt problem ändå?

534 Inlägg
27 december 2012
med stum och bra montering så ger det ju lite bas med kanse går att sätta en 8 ifram under handsfaket ?

493 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
cheva_raggare skrev:
med stum och bra montering så ger det ju lite bas med kanse går att sätta en 8 ifram under handsfaket ?

Den tanken har slagit mig med men då blir det för trångt för den som sitter där, eller rörbas under sätet. Men vet inte hur pass bra det är med tanke på snö osv som lätt kommer in?

2 024 Inlägg
27 december 2012
Finns fina 8" som spelar torrt,tajt och fint i 10 liter slutet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

493 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Finns fina 8" som spelar torrt,tajt och fint i 10 liter slutet.

Men det är alltså storleken på basen som gör den stora skillnaden på ljudet?

2 024 Inlägg
27 december 2012
Nej, det är det inte utan snarare basens uppbyggnad. Finns 15" som spelar rappare och tajtare än vissa 8" tex. Generellt kan man nog säga att ljudet du verkar vara ute efter så ska du titta på basar som trivs i slutna lådor, det brukar bli mer hi-fi men givetvis finns det undantag där oxå.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

493 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Nej, det är det inte utan snarare basens uppbyggnad. Finns 15" som spelar rappare och tajtare än vissa 8" tex. Generellt kan man nog säga att ljudet du verkar vara ute efter så ska du titta på basar som trivs i slutna lådor, det brukar bli mer hi-fi men givetvis finns det undantag där oxå.

Okej, jag ska nog ta och glida in till BRL imorgon och se ifall man kan provlyssna min bas i en sluten låda och se ifall det kanske passar bättre.
Senast redigerat av Hassman (27 december 2012)

2 024 Inlägg
27 december 2012
Kan inte svara på det då jag inte hört den basen överhuvudtaget, men gissningsvis lite lugnare och mjukare kurva på den. Sen kan man inte komma ifrån att framsystemet är oerhört viktigt om man jagar ett behagligt ljud. För tillfället kör jag en 6,5" i varje dörr fram, stabilt monterat och dämpade dörrar och mina pendlarkompisar kan inte begripa varför jag ska montera i basar i skuffen igen, de tycker inte det behövs.

Samarbetspartners:

2 024 Inlägg
27 december 2012
Hassman skrev:
Expoze skrev:

Okej, jag ska nog ta och glida in till BRL imorgon och se ifall man kan provlyssna min bas i en sluten låda och se ifall det kanske passar bättre.

Absolut bästa man kan göra, lyssna, lyssna och åter lyssna. Man lär sig en del och dessutom är det kul! big_smile
Hittar du nåt du gillar, kolla då om du inte kan få ta ut det i din bil och lyssna där. Det är stor skillnad på ett stort rum och en liten bil.

Samarbetspartners:

493 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Hassman skrev:
Expoze skrev:

Absolut bästa man kan göra, lyssna, lyssna och åter lyssna. Man lär sig en del och dessutom är det kul! big_smile
Hittar du nåt du gillar, kolla då om du inte kan få ta ut det i din bil och lyssna där. Det är stor skillnad på ett stort rum och en liten bil.

Jo det får nog ta och bli att göra så smile Har jag tur så är det bara att köpa en ny låda, lite svårt att lämna tillbaka grejerna när man skruvat fast basen i lådan kan jag tänka mig tongue

Kan det göra stor skillnad på att köra basen i 2ohm respektive 4ohm på själva ljudet också?
Senast redigerat av Hassman (27 december 2012)

2 024 Inlägg
27 december 2012
Njae, vid 2ohms last krämar du mer effekt ur steget vilket gör att du kan spela lite högre, däremot tappar du lite kontroll över basen, särskilt om steget kanske ligger på gränsen. Definitivt en sak att prova sig fram på, jag brukar dra ut kablarna från alla spolarna utanför lådan eller till en dubbel anslutningsplint just för att det ska vara enkelt att koppla om och prova med olika belastningar.

Samarbetspartners:

493 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Njae, vid 2ohms last krämar du mer effekt ur steget vilket gör att du kan spela lite högre, däremot tappar du lite kontroll över basen, särskilt om steget kanske ligger på gränsen. Definitivt en sak att prova sig fram på, jag brukar dra ut kablarna från alla spolarna utanför lådan eller till en dubbel anslutningsplint just för att det ska vara enkelt att koppla om och prova med olika belastningar.

Okej, ska undersöka det då smile

En sak till, varför i hela friden har dom gjort dubbla kopplingar på varje talspole, finns det någon tanke bakom detta?

http://www.brl.se/bilder/artiklar/zoom/900GS1022D2_6.jpg

2 024 Inlägg
27 december 2012
För att det ska vara enklare att koppla ihop spolarna inne lådan, alternativt koppla ihop flera basar med varandra.

Samarbetspartners:

493 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
För att det ska vara enklare att koppla ihop spolarna inne lådan, alternativt koppla ihop flera basar med varandra.

Haha vafan det borde jag ju ha förstått! Det är ju ganska logiskt trots allt -.-

2 024 Inlägg
27 december 2012
Man kan inte tänka på allt. wink

Samarbetspartners:

456 Inlägg
27 december 2012
Hassman skrev:

Men även här tycker jag att det "flåsar" för mycket. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men så likt basljud man har hemma från ett par golvhögtalare skulle jag vilja komma.

Låter som ett lyxproblem för mig smile
Har ett tvärtom problem, har 2 kicker tolvor med ett Kole steg på 2400W i bilen.
Vill att min stereo inne ska låta ungefär lika.
Vilka delar sätter man in för att få det trycket inne?

growing old is mandatory growing up is optional

493 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Oves_Bror skrev:
Hassman skrev:

Låter som ett lyxproblem för mig smile
Har ett tvärtom problem, har 2 kicker tolvor med ett Kole steg på 2400W i bilen.
Vill att min stereo inne ska låta ungefär lika.
Vilka delar sätter man in för att få det trycket inne?

Hehe tongue Ja men så är jag med, jag tycker grejerna inne är för klena och maxar dom och lite till och i bilen vill jag knappt använda skiten för att det låter FÖR mycket xD

456 Inlägg
27 december 2012
Själv gillar jag trycket som blir i bilen när man spelar rejält.
Inne så blir det nästan lika högt, men inte alls samma bastryck, och det är det jag saknar.
Vill att basen ska kännas i mig, och inte bara mellanregistret........
Vet att om jag går till HIFI-klubben och blåser en månadslön så borde jag va där, men finns det inget enklare sätt??

growing old is mandatory growing up is optional

Sök