3912
Sök

Volvo s70 GLT -98 hackar vid gaspådrag

38 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#1
Volvo s70 GLT -98
motor: B5254s 125kW/170hk
Mil: 32,500mil

Hej, jag har ett problem, motor lampan/Lamdalampan lyser.
när jag tryckte fullgas så började bilen Dö av, nästan som att den fick soppatorsk eller typ tappade effekten. detta händer dock mest bara på låga varv när man vill acca lite.
Och fortsätter man köra på denna "hackiga" läge så börjar lampan till slut blinka.
misstänker att det kan vara LMM'n som jävlas. Har dock inte kollat felkoderna.
några tips på lösningar, felsökningar på egen hand m.m?
öppnade också till tändstiften och vid upplockning av dom så märker jag att dom är ca: 1.2mm istället för 0.7-0.8mm som dom ska vara. Knacka ihop dom till 0.8mm och det gjorde stor skillnad, men går fortfarande inte bra..
Vill fortfarande dö av, men dock inte lika mycket.

Vore tacksam för all hjälp och svar jag får.
Senast redigerat av Dreamusento (30 december 2012)


914 Inlägg
30 december 2012
#2
Börja alltid med att läsa ut felkoder,det kan mycket väl vara lmm som krånglar.Inte alls ovanligt på glt motronic 4.4 .

38 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#3
vad tar en volvo verkstad för en felsökning?


2 452 Inlägg
30 december 2012
#4
om du känner nån på typ volvoverkstad typ 500 spänn för att läsa ur alla felkoder...med tanke på stiften där hur ser det ut med rotor o fördelarlock då?

döden kommer tillbaka

38 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#5
Har inte kollat någonting på rotor eller fördelarlocket då jag köpte bilen igår.
Kan försöka kolla på det ikväll smile


2 452 Inlägg
30 december 2012
#6
gör så för det är ju minst lika viktigt som stiften o var stiften sådana så vet man ju inte hur dom delarna är...

döden kommer tillbaka

Godsägare
264 Inlägg
30 december 2012
#7
Byta ut grejerna.... så vet du att det är nytt...., slipper du tänka på det på ett bra tag... i och med du vet ju inte direkt skicket smile , billig försäkring... MVH S70 GLT Ägare:D

-=Mr SLIR=-

9 Inlägg
31 december 2012
#8
ett bidragande fel kan även vara att gasspjället kan vara lite göjsigt pga av att vevhusventilationen kan bli lite täppt på de där motorerna när de gått så långt smile


Godsägare
264 Inlägg
31 december 2012
#9
_Brorsson skrev:
ett bidragande fel kan även vara att gasspjället kan vara lite göjsigt pga av att vevhusventilationen kan bli lite täppt på de där motorerna när de gått så långt smile

Kunde ha sagt det bättre själv smilebig_smile

-=Mr SLIR=-

9 Inlägg
31 december 2012
#10
Mobilsvar skrev:
_Brorsson skrev:
ett bidragande fel kan även vara att gasspjället kan vara lite göjsigt pga av att vevhusventilationen kan bli lite täppt på de där motorerna när de gått så långt smile

Kunde ha sagt det bättre själv smilebig_smile

Hehe gött smile
Senast redigerat av _Brorsson (31 december 2012)


38 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#11
Hej en liten uppdatering.
provade att skruva upp fördelarlocket för att rengöra locket och rotor vid behov.
Slutade med att jag gav upp, dels för att den gick sönder på ena öglan (En liten spricka, brickan hade fastnat i platsen och drogs då sönder) och att jag inte kunde nå den nedre skruven. Och ville inte står hela kvällen.

Men det roliga är: Motorlampan slutade lysa.
Den ända jag och min kompis gjorde var att blåsa tryckluft genom LMM'n samt att vi sprutade 5-56, på ändarna i mellanröret (Från insuget till LMM'n) och tydligen måste vårat ingrepp ha löst problemet med motorlampan..
men det blir till att göra en stor beställning på grejer till bilen, och där inkluderas ett nytt fördelarlock smile
Senast redigerat av Dreamusento (1 januari 2013)


606 Inlägg
1 januari 2013
#12
Tryckluft i lmm är väl ändå inte att rekomendera då det ditter en tunn liten sträng där i :p

Kan det lagas ska det lagas! :)

38 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#13
njae, kanske inte. Men det verkade ha löst mitt problem, både med motorlampan och Hackningarna.. smile
Senast redigerat av Dreamusento (1 januari 2013)


38 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#14
Strax efter att lampan slocknade så började den igen. men igår när jag tankade. Tankade upp full tank och lampan slocknade då..

Känns väldigt mysko?


Godsägare
264 Inlägg
4 januari 2013
#15
Dreamusento skrev:
Strax efter att lampan slocknade så började den igen. men igår när jag tankade. Tankade upp full tank och lampan slocknade då..

Känns väldigt mysko?

byt lite grejer.... kör bilen utan lmm... se om den går likadant...

-=Mr SLIR=-

38 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#16
tror jag hittat felet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188048/188048-14d0a77db7e1c1b1dd250fec6e248f01.jpg


2 452 Inlägg
6 januari 2013
#17
bytt tändkablar till helt nya samnt ny rotor o fördelarlock då...

döden kommer tillbaka

38 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#18
turbodeath skrev:
bytt tändkablar till helt nya samnt ny rotor o fördelarlock då...

Jag upptäckte detta när jag skulle byta fördelar lock, Så fördelarlocket är bytt, inte rotor, det såg fräsht ut (Sen så hade jag inte beställt hem ett heller) och nya tändstift sitter på nu också. Men blir nog en helt ny kabelsats smile
Senast redigerat av Dreamusento (6 januari 2013)


2 452 Inlägg
6 januari 2013
#19
har du ändå bytt det andra så bytt till rotor med ny,det tjänar du på i längden själv så vet du att allt är nytt sen.

döden kommer tillbaka

38 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#20
Byte av tändkabel hjälpte inte mot motorlampan. Men ska låta fordonsprogrammet på min skola få kolla upp felkoderna.
Vill tillägga att den nya rotorn ligger på mitt skrivbord för byte då tändkabelsatsen kommer. (Lånade en tändkabel från min brors krockade s70 2.5t tills vidare)



Sök