3105
Sök

Byte av turbo på 945 LTT

27 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
Har en 945a ltt -98 och har lite tankar på att byta turbo mot en större då jag har original nu. Min fråga är då är det bara att byta turbo rakt av eller måste man byta ut andra saker så att det håller för en större turbo? smile

460 Inlägg
2 januari 2013
crippa94 skrev:
Har en 945a ltt -98 och har lite tankar på att byta turbo mot en större då jag har original nu. Min fråga är då är det bara att byta turbo rakt av eller måste man byta ut andra saker så att det håller för en större turbo? smile

Vill du ha mer effekt eller varför byta turbo? Ja självklart måste det bytas lite andra saker.. till en början är väl bränslechip att föredra, men turbon är inte det första du skall byta om den är helt original i nuläget.
Om du chippar och höjer laddet till 0.8-0.9 går det mycket bättre smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

27 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Ok..varför jag undra är för att turbon håller på att säcka ihop efter 15 år i bilen tongue då tänkte jag om det kanske var värt att köpa en kraftigare eller om man ska renovera den gamla eller köpa en ny original ? smile

Fullvärdig medlem i NordicR
119 Inlägg
2 januari 2013
crippa94 skrev:
Ok..varför jag undra är för att turbon håller på att säcka ihop efter 15 år i bilen tongue då tänkte jag om det kanske var värt att köpa en kraftigare eller om man ska renovera den gamla eller köpa en ny original ? smile

bytte turbon på min R i somras, originalturbon som hängt me 27xxx mil, lagrena var slut, bytte till en ny original, sen uppställt ladd och steg 3 smile jag tkr som så att om man inte ska göra mkt mer ingående i motorn och byta stakar och kolvar och den biten så behöver man inte byta till en större turbo smile det är dock min personliga åsikt!

Go Hard Or Go Home

460 Inlägg
2 januari 2013
crippa94 skrev:

det beror ju såklart på vad du har för mål med bilen.. vill du ha ut över 200hk är det lika bra du byter till en lite större, annars är det bättre du skaffar dig en likadan smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

Turbotekniker
54 Inlägg
18 januari 2013
Att se över bränslemängden bör man ju göra även om det ofta finns marginaler för endel mer effekt. En bra idé är att byta ut till en likadan men renoverad och uppgraderad turbo av samma modell som du har. Då passar den rakt på och ser helt ut som original vid tex besiktning också.

På TD04 familjen så brukar man uppgradera dem från tex 13T kompressor till 15,16 18 eller 19T där 19T hjulet är det som ger mest effekt.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

9 Inlägg
18 januari 2013
Jag tycker du ska köpa en t3/t4 turbo. Den turbon funkar riktigt br

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 januari 2013
Satsa på en bra begagnad 16T/19T mycket bra spool up tid på dessa.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Sök