3186
Sök

Reg besiktning

64 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#1
Hejsan, har ett hål i min dragkrok och tänkte därför skruva bort dragkroken.

Men till min fråga, hur mycket kostar det att reg besiktiga bilen till "icke" dragkrok? smile
Sen ska jag in på bilprovingen nu på Fredag, så tänkte höra med dom hur man går till väga när man vill reg besiktiga en bil om ingen snäll själv här kan tala om för mig hur jag kan göra ^^
Om det går att plocka bort dragkroken och säga direkt på bilprovningen att man vill reg besiktiga den?
Krånglig tråd, sorry! ;D

Mvh

Forummoderator
26 339 Inlägg
2 januari 2013
#2
Har faktiskt för mig att man vid den vanliga besiktningen kan säga att man vill ha det ändrat i papprena, men någon får såklart rätta mig om jag har fel angående det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 250 Inlägg
2 januari 2013
#3
Beror på den som besiktar. Jag plockade bort dragkroken på 850'n och åkte in på besiktning och fick nedslag för att kroken inte satt på plats. Fick besikta om och då var dem snäll och ändrade i pappren. På en 740 så skrevs det in att kroken var borta utan några bekymmer. Egentligen så ska man väl beställa en registreringsbesiktning får såna där saker, kostar några hundra. Men man kan ju chansa.
Senast redigerat av Marlboroman (2 januari 2013)


Pim_Pim
2 januari 2013
#4
Kör in utan krok så får du se vad dom säger, har du tur så märker dom det inte. big_smile
Har hänt mig på ett flertal bilar..

Men vill man vara "laglig" så registrerar man ju om bilen..

113 Inlägg
2 januari 2013
#5
Jag har en fråga som också rör dragkrokar. På min bil så sitter elkopplingen där, men själva dragkroken finns inte. Det sitter bara en platt del där och det ser gjutet ut och således inte avkapat.

När jag kollar på Transportstyrelsen så står det en maxlast för B-kort men det står inte att det sitter dragkrok på bilen.

Hur går det till då på en vanlig besiktning? Kommer den att få nedslag för att inte någon dragkrok sitter där eller finns det helt enkelt ingen?

Är väldigt osäker på hur de kommer att resonera kring det. Alla bevis pekar ju åt olika håll.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

klabbarpan
3 041 Inlägg
2 januari 2013
#6
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 januari 2013
#7
Bazzzinga skrev:
Jag har en fråga som också rör dragkrokar. På min bil så sitter elkopplingen där, men själva dragkroken finns inte. Det sitter bara en platt del där och det ser gjutet ut och således inte avkapat.

När jag kollar på Transportstyrelsen så står det en maxlast för B-kort men det står inte att det sitter dragkrok på bilen.

Hur går det till då på en vanlig besiktning? Kommer den att få nedslag för att inte någon dragkrok sitter där eller finns det helt enkelt ingen?

Är väldigt osäker på hur de kommer att resonera kring det. Alla bevis pekar ju åt olika håll.

Maxlasten för b-kort är bara en teoretisk beräkning baserat på bilens vikt och den siffran står på många bilar utan drag. Det är alltså inget som säger om det borde finnas ett drag eller inte. Om det ska finnas drag på bilen så står det i raden "kopplingsanordning" i bilens reg-bevis.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 januari 2013
#8
nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Till vilken nytta då? Ser ingen vits i att ha ett oanvändbart drag sittande på bilen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Pim_Pim
2 januari 2013
#9
henke_99 skrev:
nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Till vilken nytta då? Ser ingen vits i att ha ett oanvändbart drag sittande på bilen.

Kanske ren lathet ?

Mycket smidigare att svetsa på en mutter än att demontera..

klabbarpan
3 041 Inlägg
2 januari 2013
#10
henke_99 skrev:
nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Till vilken nytta då? Ser ingen vits i att ha ett oanvändbart drag sittande på bilen.

Nä självklart finns det ingen vits med det. Men är endast ett smidigt sätt att snabbt lösa situationen:) latmans fix mao;) söger självklart inte att det är optimalt, bara en lösning då man slipper regga om.


Trafikledare
563 Inlägg
2 januari 2013
#11
henke_99 skrev:
nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Till vilken nytta då? Ser ingen vits i att ha ett oanvändbart drag sittande på bilen.

Vet att en del vill ha den kvar för att kunna använda ett cykelställ smidigt. Och är nästan hundra på att dom godkänner att man har kvar dragkroken, med en mutter på svetsad just för cykeltransport. Dock måste ju el kopplingen också sitta kvar så att man kan koppla in en bakljusramp smidigt.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

113 Inlägg
2 januari 2013
#12
henke_99 skrev:
Bazzzinga skrev:
Jag har en fråga som också rör dragkrokar. På min bil så sitter elkopplingen där, men själva dragkroken finns inte. Det sitter bara en platt del där och det ser gjutet ut och således inte avkapat.

När jag kollar på Transportstyrelsen så står det en maxlast för B-kort men det står inte att det sitter dragkrok på bilen.

Hur går det till då på en vanlig besiktning? Kommer den att få nedslag för att inte någon dragkrok sitter där eller finns det helt enkelt ingen?

Är väldigt osäker på hur de kommer att resonera kring det. Alla bevis pekar ju åt olika håll.

Maxlasten för b-kort är bara en teoretisk beräkning baserat på bilens vikt och den siffran står på många bilar utan drag. Det är alltså inget som säger om det borde finnas ett drag eller inte. Om det ska finnas drag på bilen så står det i raden "kopplingsanordning" i bilens reg-bevis.

Det står ingenting om kopplingsanordning i alla fall. Så då borde bilen inte ha krav på dragkrok? Lustigt dock att det sitter en adapter för inkoppling av sådan släpkontakt där dragkrokarna annars sitter.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

klabbarpan
3 041 Inlägg
2 januari 2013
#13
Bazzzinga skrev:
henke_99 skrev:
Bazzzinga skrev:
Jag har en fråga som också rör dragkrokar. På min bil så sitter elkopplingen där, men själva dragkroken finns inte. Det sitter bara en platt del där och det ser gjutet ut och således inte avkapat.

När jag kollar på Transportstyrelsen så står det en maxlast för B-kort men det står inte att det sitter dragkrok på bilen.

Hur går det till då på en vanlig besiktning? Kommer den att få nedslag för att inte någon dragkrok sitter där eller finns det helt enkelt ingen?

Är väldigt osäker på hur de kommer att resonera kring det. Alla bevis pekar ju åt olika håll.

Maxlasten för b-kort är bara en teoretisk beräkning baserat på bilens vikt och den siffran står på många bilar utan drag. Det är alltså inget som säger om det borde finnas ett drag eller inte. Om det ska finnas drag på bilen så står det i raden "kopplingsanordning" i bilens reg-bevis.

Det står ingenting om kopplingsanordning i alla fall. Så då borde bilen inte ha krav på dragkrok? Lustigt dock att det sitter en adapter för inkoppling av sådan släpkontakt där dragkrokarna annars sitter.

Antagligen är bilen omreggad sedan tidigare. Inte helt ovanligt att man kapar bort kroken och låter el odyl sitta kvar.


1 213 Inlägg
2 januari 2013
#14
Melin skrev:
henke_99 skrev:
nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Till vilken nytta då? Ser ingen vits i att ha ett oanvändbart drag sittande på bilen.

Vet att en del vill ha den kvar för att kunna använda ett cykelställ smidigt. Och är nästan hundra på att dom godkänner att man har kvar dragkroken, med en mutter på svetsad just för cykeltransport. Dock måste ju el kopplingen också sitta kvar så att man kan koppla in en bakljusramp smidigt.

Inte tillåtet att svetsa på en mutter.
Har bekanta som fick tvåa pga rosthål i dragkroksbalken, då det är olagligt att rostlaga dragkrokar då fick dom idén att kapa bort kulan & svetsa på en mutter för att kunna använda cykelstället. På efterkontrollen då vart en tvåa igen på muttern, gick inte heller regbesikta för att bara få det godkänt för ett cykelställ!

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

DEVIL
1 171 Inlägg
2 januari 2013
#15
Du kan regga "utan" dragkrok om du frågar på besiktningen, fick min bortreggad fast den sitter kvar, kostade dock 300kr extra.

bmw m power

9 117 Inlägg
2 januari 2013
#16
Leta upp en stor jädra mutter, sen svetsar du fast den uppe på dragkulan. Draget går inte att använda och SBP klagar inte...


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
2 januari 2013
#17
AndreMoberg skrev:
Hejsan, har ett hål i min dragkrok och tänkte därför skruva bort dragkroken.

Men till min fråga, hur mycket kostar det att reg besiktiga bilen till "icke" dragkrok? smile
Sen ska jag in på bilprovingen nu på Fredag, så tänkte höra med dom hur man går till väga när man vill reg besiktiga en bil om ingen snäll själv här kan tala om för mig hur jag kan göra ^^
Om det går att plocka bort dragkroken och säga direkt på bilprovningen att man vill reg besiktiga den?
Krånglig tråd, sorry! ;D

Mvh

Hur har det gått till att få hål i dragkroken? Du menar väl nån balk eller så?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
2 januari 2013
#18
nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Ser ingen vits med det. Ser inte bra ut utan vill man inte använda dragkroken.......ta bort den istället. Tycker jag iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 089 Inlägg
2 januari 2013
#19
Kostade 400kr när jag reggade om en bil utan dragkrok. Hade fått tvåa om att den var för rostig. Var inga bekymmer.

\Lindgren

9 117 Inlägg
2 januari 2013
#20
Vettemannen skrev:
nixon89 skrev:
Eller så svetsar man bara på en mutter på själva kulan. Ett fulknep vilket dom godkänner. Således kan kroken inte användas men dom reggar inte om den. Funkat för mig och flera andra:)

Ser ingen vits med det. Ser inte bra ut utan vill man inte använda dragkroken.......ta bort den istället. Tycker jag iaf.

/Benny

Det är ju i och för sig sant, men är det en skitbil som man inte vill kosta på så mycket så kan man göra så. Då kostar det inget och man slipper ringa runt å strula.



Sök