2627
Sök

Kylvätsketempgivare VW Golf MK5 FSI -04

4 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#1
Motorlampan lyser
Vid felavläsning fick verkstaden ut följande:
"Sporadiska felkoder på kylvätsketempgivare och bromsljuskontakt. Om felet återkommer bör man börja med att byta kylvätsketempgivare"
Verkstaden släckte lampan men dagen efter lyste den igen.
Misstänker att fläkten till kylaren går nästan konstant trots vinter eftersom den är igång varje gång jag stänger av motorn.
Visningen av kylvätsketempen i instrumentpanelen är helt normal och landar på 90 grader efter en stunds körning.

Verkstaden vill byta kylvätsketempgivare men de vill ha 1500-1800 för det. Har frågat tre ställen.

Hur kan det vara fel på kylvätsketempgivaren om visningen i instrumentpanelen visar vad som verkar vara rätt? Det är ju bara två ledare från givaren så den kan ju bara ge ifrån sig ett värde.

Har ingen lust att pröjsa 1500 för något jag inte ens vet löser det.

Borde jag köpa en piratdel för 150:- och byta den själv? Var sitter den i sådant fall? Det verkar på de bilder jag hittat på nätet inte vara så svårt att byta den om man väl hittat den.

438 Inlägg
4 januari 2013
#2
Troligvis tempgivaren till motorstyrningen, är ingen direkt större uppgift att byta,
Leta upp rätt givare och byt den själv föreslår jag,
Kom nu ihåg att det kan drälla kylarvätska när du plockar ut givaren, så tänk på att köpa glykol innan du sätter igång,
Tänk även på att ta rätt glykol när du köper det, har du röd glykol i motorn så får du inte slå i något annat än röd,
Slår du i något annat så är det risk att det bildas slam i kylsystemet som sen geggar igen allt!
har själv spolat ett antal bilars kyl system pga detta,

MVH VAnd3rsson


4 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#3
Troligvis tempgivaren till motorstyrningen
Är "tempgivaren till motorstyrningen" = "Kylvätsketemperatur-sensor" eller är det fler givare som mäter tempen på kylarvattnet?

Ägare till en Volvo XC 70
62 Inlägg
4 januari 2013
#4
kolla så att dina bromsljus funkar. alla tre kan ge felkod om 2st lampor är trasiga. kolla det. drar bilen mycket bensin? gör den det så kan det vara tempgivaren som är trasig.


4 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#5
Kan man inte mäta sig till om givaren fungerar. Det är ju bara två ledare från den. Är den resisitiv eller är det en strömbegränsande mätare? Tänker att det kan vara kablaget och då är det ju onödigt att byta givaren.

4 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#6
Har köpt en ny givare, kopplat ur kontakten till den gamla, kopplat in den nya. Startar bilen, tyvärr händer samma sak som med den gamla givaren, fläkten går igång efter några sekunder trots att det är runt 0 grader ute och motorn kall.

Vad kan annars vara fel? Kabeln till givaren är mycket sträckt. Kan man byta den eller sitter den i en stor kabelhärva?


Sök