3575
Sök

Saab´s handbroms, dåliga?

Snäll pöjk
703 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#1
Undrar vad som är fel på Saab´s handbromsar (gäller 9-3 vers.1, som jag har erfarenhet av), av alla bilar av denna typ som jag suttit i är handbromsen skit, visst efter en renovering funkar den men blir ju skitslö efter att man använder den några få gånger.. Vad beror detta på?

Ack vet jag förgasarmotorer!

629 Inlägg
4 januari 2013
#2
Vet att mina pärons bilar , saab 900 NG 2st , samt en saab 9-3 OG  , har haft problem med att handbromsen bråkat. Inte engagerat mig ett dugg i vad som pajjar eller dylik då dom jämt lämnat in dem på verkstad.
Men hursom efter cirkus 1 år så  har handbromsen lagt av helt på deras bilar.
Blir som du säger , sämre fort.
Kanske slump? smile

Mröh

809 Inlägg
5 januari 2013
#3
ja det har jag märkt att hanbromsen är dålig på saab. 2 kompisars och en kompis farsas saab 9-5 årsmodell 99-01 har problem med handbromsen. alla tar dåligt och tycker gärna om att fastna!


Archmage of the entire universe
281 Inlägg
5 januari 2013
#4
morsans NG900 -97 hade mycket strul med handbromsen med.

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.

Smålänning
7 883 Inlägg
5 januari 2013
#5
Saab hade mycket problem med handbromsen på det opelplagiaten med trummor till handbromsen. Dom nyare 9-3 är bättre och dom gamla 9000 (sålänge oken funkar)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Snäll pöjk
703 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#6
Så tråkigt! Men man vet ju vad man måste göra till varje besiktning..

Ack vet jag förgasarmotorer!

1 510 Inlägg
5 januari 2013
#7
Samma problem med min nuvarande 9-3:a. Går ju knappt att sladda med skiten trots att det är blankis ute...

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
5 januari 2013
#8
Det är skräp rätt igenom. Från 900ng upp till 9-5og är det mer eller mindre samma konstruktion, wirear som löper på utsidan till trummor.
Det blev bra på nya 9-3an 2003.

900og har bra handbroms, samma med 9000. Men det är ju RIKTIGA Saabar det också wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

plankan
5 januari 2013
#9
UhrJr skrev:
900og har bra handbroms

Syftar du på före el efter MY 87 roll

Evildan
5 januari 2013
#10
UhrJr skrev:
Det är skräp rätt igenom. Från 900ng upp till 9-5og är det mer eller mindre samma konstruktion, wirear som löper på utsidan till trummor.
Det blev bra på nya 9-3an 2003.

900og har bra handbroms, samma med 9000. Men det är ju RIKTIGA Saabar det också wink

Vill påstå att samtliga 99 och 900 mellan 1978-1987 inte heller var någon lysande parkeringsbromskonstruktion, dessa brukar kärva rätt ofta i oken, blev mkt bättre när den flyttades bak.
Annars håller jag med till fullo, riktiga körglada SAABar med underbar vägkänsla. cool
Fan också, nu måste jag ju försöka hitta en fin 99/900/90, ditt fel wink

95/96 hade däremot väl fungerande parkeringsbroms, men då behöver man istället en bra kiropraktor efter några mil körda då ryggraden och höften kommit ur fas med varandra big_smile

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
5 januari 2013
#11
Jag tänker givetvis på modellerna med handbromsen där bak wink

De gamla päronhalvorna och 95orna kan jag inte uttala mig om. Jag är alldeles för ung big_smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Evildan
5 januari 2013
#12
UhrJr skrev:
Jag tänker givetvis på modellerna med handbromsen där bak wink

De gamla päronhalvorna och 95orna kan jag inte uttala mig om. Jag är alldeles för ung big_smile

Hade det på känn att det var den uppdaterade versionen du tänkte på.

Jag däremot är så jkl gammal att jag kommer ihåg nedläggningen av 96 sad
Fanns de sista åren bla i en mkt snygg ljusblå met eller ljusgrön dito som framhävde linjerna ihop med svarta stripes och läckra tillvals BGfälgar...mums.

Handledare
1 481 Inlägg
5 januari 2013
#13
Evildan skrev:
UhrJr skrev:
Det är skräp rätt igenom. Från 900ng upp till 9-5og är det mer eller mindre samma konstruktion, wirear som löper på utsidan till trummor.
Det blev bra på nya 9-3an 2003.

900og har bra handbroms, samma med 9000. Men det är ju RIKTIGA Saabar det också wink

Vill påstå att samtliga 99 och 900 mellan 1978-1987 inte heller var någon lysande parkeringsbromskonstruktion, dessa brukar kärva rätt ofta i oken, blev mkt bättre när den flyttades bak.
Annars håller jag med till fullo, riktiga körglada SAABar med underbar vägkänsla. cool
Fan också, nu måste jag ju försöka hitta en fin 99/900/90, ditt fel wink

95/96 hade däremot väl fungerande parkeringsbroms, men då behöver man istället en bra kiropraktor efter några mil körda då ryggraden och höften kommit ur fas med varandra big_smile

Dessa modeller hade handbromstrummor i framskivorna. 1987 så fick 900:an bromsar från 9000. Då satt handbromsen i bakre oken.
(Min första bil var en Saab Monte Carlo V4 1966:a. Hitta en så'n idag.)


Evildan
5 januari 2013
#14
saab_sonett skrev:
Evildan skrev:
UhrJr skrev:
Det är skräp rätt igenom. Från 900ng upp till 9-5og är det mer eller mindre samma konstruktion, wirear som löper på utsidan till trummor.
Det blev bra på nya 9-3an 2003.

900og har bra handbroms, samma med 9000. Men det är ju RIKTIGA Saabar det också wink

Vill påstå att samtliga 99 och 900 mellan 1978-1987 inte heller var någon lysande parkeringsbromskonstruktion, dessa brukar kärva rätt ofta i oken, blev mkt bättre när den flyttades bak.
Annars håller jag med till fullo, riktiga körglada SAABar med underbar vägkänsla. cool
Fan också, nu måste jag ju försöka hitta en fin 99/900/90, ditt fel wink

95/96 hade däremot väl fungerande parkeringsbroms, men då behöver man istället en bra kiropraktor efter några mil körda då ryggraden och höften kommit ur fas med varandra big_smile

Dessa modeller hade handbromstrummor i framskivorna. 1987 så fick 900:an bromsar från 9000. Då satt handbromsen i bakre oken.
(Min första bil var en Saab Monte Carlo V4 1966:a. Hitta en så'n idag.)

My bad roll missade några ord i den meningen.
Skulle stå något sådant här: "dessa brukar förutom parkeringsbromsen kärva rätt ofta i oken"
Monte Carlo -66, dom var sällsynta som nya och ännu ovanligare i dag, hade dock för mig att V4 kom från årsmodell -67 men jag kan missminna mig.
Roliga bilar är det tveklöst.

Handledare
1 481 Inlägg
5 januari 2013
#15
Evildan skrev:
saab_sonett skrev:
Evildan skrev:

Vill påstå att samtliga 99 och 900 mellan 1978-1987 inte heller var någon lysande parkeringsbromskonstruktion, dessa brukar kärva rätt ofta i oken, blev mkt bättre när den flyttades bak.
Annars håller jag med till fullo, riktiga körglada SAABar med underbar vägkänsla. cool
Fan också, nu måste jag ju försöka hitta en fin 99/900/90, ditt fel wink

95/96 hade däremot väl fungerande parkeringsbroms, men då behöver man istället en bra kiropraktor efter några mil körda då ryggraden och höften kommit ur fas med varandra big_smile

Dessa modeller hade handbromstrummor i framskivorna. 1987 så fick 900:an bromsar från 9000. Då satt handbromsen i bakre oken.
(Min första bil var en Saab Monte Carlo V4 1966:a. Hitta en så'n idag.)

My bad roll missade några ord i den meningen.
Skulle stå något sådant här: "dessa brukar förutom parkeringsbromsen kärva rätt ofta i oken"
Monte Carlo -66, dom var sällsynta som nya och ännu ovanligare i dag, hade dock för mig att V4 kom från årsmodell -67 men jag kan missminna mig.
Roliga bilar är det tveklöst.

Jo, det stämmer men fabriken hade några -66 Monte Carlo med 2t-motor osålda när V4:an presenterades. Så vad gör man? Jo, man byter motorerna till V4:or. Fabrikskonverterade med andra ord.


Evildan
5 januari 2013
#16
saab_sonett skrev:
Evildan skrev:
saab_sonett skrev:

Dessa modeller hade handbromstrummor i framskivorna. 1987 så fick 900:an bromsar från 9000. Då satt handbromsen i bakre oken.
(Min första bil var en Saab Monte Carlo V4 1966:a. Hitta en så'n idag.)

My bad roll missade några ord i den meningen.
Skulle stå något sådant här: "dessa brukar förutom parkeringsbromsen kärva rätt ofta i oken"
Monte Carlo -66, dom var sällsynta som nya och ännu ovanligare i dag, hade dock för mig att V4 kom från årsmodell -67 men jag kan missminna mig.
Roliga bilar är det tveklöst.

Jo, det stämmer men fabriken hade några -66 Monte Carlo med 2t-motor osålda när V4:an presenterades. Så vad gör man? Jo, man byter motorerna till V4:or. Fabrikskonverterade med andra ord.

Fränt, very Saabish tänk.
Visst fan ångrar man alla roliga bilar man sålt i sin ungdom (nu lät jag troligtvis återigen skitgammal) såsom de fina VW1200 man ägt, rostfria Amazoner/Asconor/Rekorder /R12/R4/CX/Visa/104/140Y/99 osv för att man ville ha ngt fränare och vassare.

plankan
5 januari 2013
#17
saab_sonett skrev:
1987 så fick 900:an bromsar från 9000. Då satt handbromsen i bakre oken.

Om igen -
du gick i den klassiska niten där big_smile

Nya fronten kom MY 87 men 9000 bromsarna hittar du först på MY 88 wink

Handledare
1 481 Inlägg
6 januari 2013
#18
plankan skrev:
saab_sonett skrev:
1987 så fick 900:an bromsar från 9000. Då satt handbromsen i bakre oken.

Om igen -
du gick i den klassiska niten där big_smile

Nya fronten kom MY 87 men 9000 bromsarna hittar du först på MY 88 wink

Ja ja. Men den kom hösten -87.........  wink


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
6 januari 2013
#19
saab_sonett skrev:
Evildan skrev:
UhrJr skrev:
Det är skräp rätt igenom. Från 900ng upp till 9-5og är det mer eller mindre samma konstruktion, wirear som löper på utsidan till trummor.
Det blev bra på nya 9-3an 2003.

900og har bra handbroms, samma med 9000. Men det är ju RIKTIGA Saabar det också wink

Vill påstå att samtliga 99 och 900 mellan 1978-1987 inte heller var någon lysande parkeringsbromskonstruktion, dessa brukar kärva rätt ofta i oken, blev mkt bättre när den flyttades bak.
Annars håller jag med till fullo, riktiga körglada SAABar med underbar vägkänsla. cool
Fan också, nu måste jag ju försöka hitta en fin 99/900/90, ditt fel wink

95/96 hade däremot väl fungerande parkeringsbroms, men då behöver man istället en bra kiropraktor efter några mil körda då ryggraden och höften kommit ur fas med varandra big_smile

Dessa modeller hade handbromstrummor i framskivorna. 1987 så fick 900:an bromsar från 9000. Då satt handbromsen i bakre oken.
(Min första bil var en Saab Monte Carlo V4 1966:a. Hitta en så'n idag.)

Nä nu vill jag nog inte hålla med tongue , min 900 t8 -84 hade handbromsen i oken fram och hade inga trummor däri och aldrig sett nån med handbromsen fram ha det heller?

(att den var skit sen kan jag inte säga emot wink , även min 9-5 kräver renovering av handbromsen)
Senast redigerat av NIzmO (6 januari 2013)

- Time Attack -

Handledare
1 481 Inlägg
6 januari 2013
#20
NIzmO skrev:
saab_sonett skrev:
Evildan skrev:
Vill påstå att samtliga 99 och 900 mellan 1978-1987 inte heller var någon lysande parkeringsbromskonstruktion, dessa brukar kärva rätt ofta i oken, blev mkt bättre när den flyttades bak.
Annars håller jag med till fullo, riktiga körglada SAABar med underbar vägkänsla. cool
Fan också, nu måste jag ju försöka hitta en fin 99/900/90, ditt fel wink

95/96 hade däremot väl fungerande parkeringsbroms, men då behöver man istället en bra kiropraktor efter några mil körda då ryggraden och höften kommit ur fas med varandra big_smile

Dessa modeller hade handbromstrummor i framskivorna. 1987 så fick 900:an bromsar från 9000. Då satt handbromsen i bakre oken.
(Min första bil var en Saab Monte Carlo V4 1966:a. Hitta en så'n idag.)

Nä nu vill jag nog inte hålla med tongue , min 900 t8 -84 hade handbromsen i oken fram och hade inga trummor däri och aldrig sett nån med handbromsen fram ha det heller?

(att den var skit sen kan jag inte säga emot wink , även min 9-5 kräver renovering av handbromsen)

Har för mig att den 900 GLE -84 jag ägde en gång hade handbromstrummor. Men kan ha varit bara 99:orna som hade det. Du har rätt. Det var bara fram till 1974 som man hade separata handbromstrummor. Demensen sätter in. big_smile
Senast redigerat av saab_sonett (6 januari 2013)



Sök