Bullet--- skrev:
M_Broberg skrev:
Bullet--- skrev:
Så du menar att endast fordon med variomatic är det bra att ha hög toppeffekt. För dem flesta Honda motorer är konstruerade med hög toppeffekt i
åtanke och vara bränslesnåla vid lägre varvtal. Och dem går inte precis dåligt.
ja.
nej hondorna funkar när du väl ligger i rätt register, tror inte det finns en enda biltillverkare i världen som tillverkar en motor Bara för hög toppeffekt. däremot folk som trimmar gör detta.
REGISTER oavsett hur högt det ligger så behövs ett register på 2-3000 RPM där du har mkt effekt.
annars går bilen skitmkt sämre än den kan göra.
Basicly.
det är värt att sänka toppeffekten för att få bredare register. därför är toppeffekt inte så jävla intresant, det är körbarhet som spelar roll.
Används rätt ofta i dragracing om jag inte har helt fel. Folk har byggt sina motorer för att sedan trimma ner dem för att få ett bredare register och samtidigt en mer körbar bil.
Och såklart byggs inte honda motorerna med all effekt på höga varv utan mest att toppeffekten ligger i ett högre varvtalsområde än liknande motorer.
Beror ju på hur utväxlingen ser ut. Hamnar man på 5000rpm efter växling så är det onödigt med maxeffekt vid 4000rpm.
Btw, din bil är min drömbil
Senast redigerat av UhrJr (6 januari 2013)
Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.