MurranBoy skrev:
twin_cam skrev:
Väldigt mycket beror på bilens konstruktion, motorns effektkurva, kamaxelprofil och utväxlning.
Jag hade aldrig problem att dra släp med min gamla 740, trots 116 hk, så gick 1500-1600 kg släp galant och utan större protester tack vare att motorn är råstark och har effekten på rätt ställe för att fixa uppgiften. I jämförelse känns en V70 med minsta motorn (140 hk) väldigt klen.
Att dra en 1500kg vagn med en Merdedes diesel av äldre modell på säg 75 hk är heller inga problem, Den har vettig effektkurva och rätt utväxling.
Tänk på en lastbil som kan väga upp till 60 ton på 400 hk. Då gnäller vi om 1500 kg på 100 hk.
Mmm, men en personbil på 100hk har ungefär 200nm på bakaxeln och lastbilen har mer än 5000mn på drivande axel...!
Men som sagt, jag transporterade en hel hög häst... frukter i bakluckan i bilen senast förra helgen, märktes inte ens på bensinförbrukningen.
Spelar ändå ingen roll. Utväxlingen och motorn konstruktion bestämmer om den duger till en dragbil eller inte.
En bottenstark, slö motor är bättre till ett släpekipage eftersom det oftast går lugnare.
Tycker fortfaronde TS ska kolla på Lada Niva.
KIA Sportage får också dra en del för sin storlek, likaså Hyundai Tucson och Santa-Fé
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!