2471
Sök

Köpråd: Tjej söker bil för att dra hästsläp med

4 Inlägg
11 januari 2013
#141
volvo xc 70 helt klart! ett monster som drar dä mesta! e dä d5 så e dä ju allra bäst! sen om dä e lagligt lr inte e så noga utan bara hästen körs säkert väger möe tyngre enligt mej!


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
11 januari 2013
#142
glt_manen skrev:
volvo xc 70 helt klart! ett monster som drar dä mesta! e dä d5 så e dä ju allra bäst! sen om dä e lagligt lr inte e så noga utan bara hästen körs säkert väger möe tyngre enligt mej!

eee okej ? sov du på svenska lektionerna eller ?


Evildan
11 januari 2013
#143
risodlarn skrev:
En volvo 940 gl i bra skick, är en bra bil för liten peng.
Det finns större o mindre bilar men varför ska bilen vara liten den är ju lika smidig på grund av bra svängradie med bakhjulsdriften.
Bra dragbil
Justera upp sätet och släng på husvagnsfjädrar så sitter man högt och tar sig fram över berg.
bensinförbrukningen är väl då runt 0.8 detta räknat pga att min höga 740 drog detta och 940 har ju lutande lysen. Det kanske finns bilar som drar mindre men den Totala milkostnaden blir lägre ändå! O sen har hon pengar över till hästfoder och kan hålla bilen rullande hela sin livstid. Självklart ska hon ha en 945:a.

men nu är det nära att jag ändå gör det som du undanbad dig.
hon vill fortfarande inte ha en stor bil, hon vill ha en mindre bil än den V70 hon använder.

2 266 Inlägg
11 januari 2013
#144
Subaru Forester eller Mitsubishi Outlander. En jobbar kompis har en outlander nu han är övernöjd med sin, han var upp till sin stuga i skogen ovanför älvdalen, Stor kåpvagn för skotertransporter efter bilen och oplogat 1-3 dm snö var bara åka sa han.
Förbrukningen med vagn var drygt 1,2 utan hade han åkt på 0,73.

svetsdiff !!!

4 Inlägg
11 januari 2013
#145
cheeva: hurnt menar du nu? smile


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
11 januari 2013
#146
glt_manen skrev:
cheeva: hurnt menar du nu? smile

förklara gärna vad du skrev precis till exempel.


4 Inlägg
11 januari 2013
#147
ok ja pratar västgötska! hurnt= hur! smile


577 Inlägg
11 januari 2013
#148
Evildan skrev:
risodlarn skrev:
En volvo 940 gl i bra skick, är en bra bil för liten peng.
Det finns större o mindre bilar men varför ska bilen vara liten den är ju lika smidig på grund av bra svängradie med bakhjulsdriften.
Bra dragbil
Justera upp sätet och släng på husvagnsfjädrar så sitter man högt och tar sig fram över berg.
bensinförbrukningen är väl då runt 0.8 detta räknat pga att min höga 740 drog detta och 940 har ju lutande lysen. Det kanske finns bilar som drar mindre men den Totala milkostnaden blir lägre ändå! O sen har hon pengar över till hästfoder och kan hålla bilen rullande hela sin livstid. Självklart ska hon ha en 945:a.

men nu är det nära att jag ändå gör det som du undanbad dig.
hon vill fortfarande inte ha en stor bil, hon vill ha en mindre bil än den V70 hon använder.

Ja men hon kanske kan tänka om då den bilen hon vill ha inte finns.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#149
risodlarn skrev:
Evildan skrev:
risodlarn skrev:
En volvo 940 gl i bra skick, är en bra bil för liten peng.
Det finns större o mindre bilar men varför ska bilen vara liten den är ju lika smidig på grund av bra svängradie med bakhjulsdriften.
Bra dragbil
Justera upp sätet och släng på husvagnsfjädrar så sitter man högt och tar sig fram över berg.
bensinförbrukningen är väl då runt 0.8 detta räknat pga att min höga 740 drog detta och 940 har ju lutande lysen. Det kanske finns bilar som drar mindre men den Totala milkostnaden blir lägre ändå! O sen har hon pengar över till hästfoder och kan hålla bilen rullande hela sin livstid. Självklart ska hon ha en 945:a.

men nu är det nära att jag ändå gör det som du undanbad dig.
hon vill fortfarande inte ha en stor bil, hon vill ha en mindre bil än den V70 hon använder.

Ja men hon kanske kan tänka om då den bilen hon vill ha inte finns.

Ja, och då är det vettigt att gå FRÅN en V70 -till- en 940 tycker du?

Och verkligen ens lönt att byta alls?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

DEVIL
1 171 Inlägg
11 januari 2013
#150
Har ni inte lagt ner än? Hon har ju fått svar på sin fråga!

bmw m power

Evildan
11 januari 2013
#151
it_mutt skrev:
risodlarn skrev:
Evildan skrev:

men nu är det nära att jag ändå gör det som du undanbad dig.
hon vill fortfarande inte ha en stor bil, hon vill ha en mindre bil än den V70 hon använder.

Ja men hon kanske kan tänka om då den bilen hon vill ha inte finns.

Ja, och då är det vettigt att gå FRÅN en V70 -till- en 940 tycker du?

Och verkligen ens lönt att byta alls?

Samt att den bilen hon vill ha har redan påvisats att den finns i form av exempelvis RAV4/CR-V/Vitara, hom har dessutom skrivit att det är precis vad hon söker viket du säkert kan läsa dig till om du nu läser inläggen innan du skriver.

Streetracer
66 Inlägg
12 januari 2013
#152
Ska hon ha en bil med 4wd så ska hon inte sikta in sig på Toyota Rav4, hade ett par stycken sådana jourbilar på gamla jobbet, det slutade med att jag tog en gammal Hilux och använde när det var min tid och patrolera ute i skogen på vintern. Har aldrig lyckats att köra fast så många gånger som med en bil man tror har fyrkrafs...
Jag tror fortfarande att en bra dragbil, som är liten och har fyrhjulsdrift existerar inte. Inte med alla 3 krav iaf..


Streetracer
66 Inlägg
12 januari 2013
#153
twin_cam skrev:
Väldigt mycket beror på bilens konstruktion, motorns effektkurva, kamaxelprofil och utväxlning.

Jag hade aldrig problem att dra släp med min gamla 740, trots 116 hk, så gick 1500-1600 kg släp galant och utan större protester tack vare att motorn är råstark och har effekten på rätt ställe för att fixa uppgiften. I jämförelse känns en V70 med minsta motorn (140 hk) väldigt klen.

Att dra en 1500kg vagn med en Merdedes diesel av äldre modell på säg 75 hk är heller inga problem, Den har vettig effektkurva och rätt utväxling.

Tänk på en lastbil som kan väga upp till 60 ton på 400 hk. Då gnäller vi om 1500 kg på 100 hk.

Mmm, men en personbil på 100hk har ungefär 200nm på bakaxeln och lastbilen har mer än 5000mn på drivande axel...!
Men som sagt, jag transporterade en hel hög häst... frukter i bakluckan i bilen senast förra helgen, märktes inte ens på bensinförbrukningen.


757 Inlägg
12 januari 2013
#154
kan nog vara en bra diskution för folk som söker bil för dragande ändamål. jag funderar på att köpa en A4 quattro -07 med automat och ha som dragbil men osäker på om jag kommer få dra med den. någon som har koll med nya reglerna som kommer. alltid tyckt att det här med lastvikter har varit krångligt. Rx-7an väger ungefär 1150kg

Smålänning
7 883 Inlägg
12 januari 2013
#155
MurranBoy skrev:
twin_cam skrev:
Väldigt mycket beror på bilens konstruktion, motorns effektkurva, kamaxelprofil och utväxlning.

Jag hade aldrig problem att dra släp med min gamla 740, trots 116 hk, så gick 1500-1600 kg släp galant och utan större protester tack vare att motorn är råstark och har effekten på rätt ställe för att fixa uppgiften. I jämförelse känns en V70 med minsta motorn (140 hk) väldigt klen.

Att dra en 1500kg vagn med en Merdedes diesel av äldre modell på säg 75 hk är heller inga problem, Den har vettig effektkurva och rätt utväxling.

Tänk på en lastbil som kan väga upp till 60 ton på 400 hk. Då gnäller vi om 1500 kg på 100 hk.

Mmm, men en personbil på 100hk har ungefär 200nm på bakaxeln och lastbilen har mer än 5000mn på drivande axel...!
Men som sagt, jag transporterade en hel hög häst... frukter i bakluckan i bilen senast förra helgen, märktes inte ens på bensinförbrukningen.

Spelar ändå ingen roll. Utväxlingen och motorn konstruktion bestämmer om den duger till en dragbil eller inte.
En bottenstark, slö motor är bättre till ett släpekipage eftersom det oftast går lugnare.

Tycker fortfaronde TS ska kolla på Lada Niva.

KIA Sportage får också dra en del för sin storlek, likaså Hyundai Tucson och Santa-Fé

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

383 Inlägg
12 januari 2013
#156
Alla ni som rekommenderar bmw 5 serie, v70n m,m har ni kollat vad dom verkligen får dra med B-kort?? Inga 1500 iallafal... Dom ligger runt 1400kg på b-kort.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 januari 2013
#157
robzter skrev:
kan nog vara en bra diskution för folk som söker bil för dragande ändamål. jag funderar på att köpa en A4 quattro -07 med automat och ha som dragbil men osäker på om jag kommer få dra med den. någon som har koll med nya reglerna som kommer. alltid tyckt att det här med lastvikter har varit krångligt. Rx-7an väger ungefär 1150kg

Reglerna som kommer innebär (och detta är under förutsättning att bilen får dra det alls, dvs; draget/bilen är godkänt för det);

Släpets totalvikt får övergå bilens tjänstevikt, MEN, hela ekipaget får inte väga mer än 3500kg i totalvikt (dvs bilens totalvikt + släpets totalvikt).

(Om det nu var så du undrade)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
10 597 Inlägg
12 januari 2013
#158
it_mutt skrev:
robzter skrev:
kan nog vara en bra diskution för folk som söker bil för dragande ändamål. jag funderar på att köpa en A4 quattro -07 med automat och ha som dragbil men osäker på om jag kommer få dra med den. någon som har koll med nya reglerna som kommer. alltid tyckt att det här med lastvikter har varit krångligt. Rx-7an väger ungefär 1150kg

Reglerna som kommer innebär (och detta är under förutsättning att bilen får dra det alls, dvs; draget/bilen är godkänt för det);

Släpets totalvikt får övergå bilens tjänstevikt, MEN, hela ekipaget får inte väga mer än 3500kg i totalvikt (dvs bilens totalvikt + släpets totalvikt).

(Om det nu var så du undrade)

Jag tror han menar att t.ex. V70N (t.ex. min) får dra ynkliga 1320 kg på b-kort. Och där är det inte tjänstevikten som begränsar och därmed kommer den fortfarande bara få dra 1320 kg även med nya reglerna. 1320 kg är bedrövligt lite för en så stor bil. Med BE däremot får jag dra 1800 kg.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Avstängd
10 388 Inlägg
12 januari 2013
#159
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:
robzter skrev:
kan nog vara en bra diskution för folk som söker bil för dragande ändamål. jag funderar på att köpa en A4 quattro -07 med automat och ha som dragbil men osäker på om jag kommer få dra med den. någon som har koll med nya reglerna som kommer. alltid tyckt att det här med lastvikter har varit krångligt. Rx-7an väger ungefär 1150kg

Reglerna som kommer innebär (och detta är under förutsättning att bilen får dra det alls, dvs; draget/bilen är godkänt för det);

Släpets totalvikt får övergå bilens tjänstevikt, MEN, hela ekipaget får inte väga mer än 3500kg i totalvikt (dvs bilens totalvikt + släpets totalvikt).

(Om det nu var så du undrade)

Jag tror han menar att t.ex. V70N (t.ex. min) får dra ynkliga 1320 kg på b-kort. Och där är det inte tjänstevikten som begränsar och därmed kommer den fortfarande bara få dra 1320 kg även med nya reglerna. 1320 kg är bedrövligt lite för en så stor bil. Med BE däremot får jag dra 1800 kg.

//Brådhis

Ja, men det är ju för att du då har en tjänstevikt på 1320kg...right?

- - Edit - -

Nej, det var det inte tydligen, vad är det då som begränsar menar du?
Senast redigerat av it_mutt (12 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
10 597 Inlägg
12 januari 2013
#160
it_mutt skrev:
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:

Reglerna som kommer innebär (och detta är under förutsättning att bilen får dra det alls, dvs; draget/bilen är godkänt för det);

Släpets totalvikt får övergå bilens tjänstevikt, MEN, hela ekipaget får inte väga mer än 3500kg i totalvikt (dvs bilens totalvikt + släpets totalvikt).

(Om det nu var så du undrade)

Jag tror han menar att t.ex. V70N (t.ex. min) får dra ynkliga 1320 kg på b-kort. Och där är det inte tjänstevikten som begränsar och därmed kommer den fortfarande bara få dra 1320 kg även med nya reglerna. 1320 kg är bedrövligt lite för en så stor bil. Med BE däremot får jag dra 1800 kg.

//Brådhis

Ja, men det är ju för att du då har en tjänstevikt på 1320kg...right?

Nej... Jag skrev ju just att det inte beror på det. Bilen väger 1660 kg (tjänstevikt) och får lasta 520 kg. Kvar till 3500 kg är då 1320 kg vilket blir vad bilen får dra på B-kort, både nu och med nya reglerna.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök