3358
Sök

Verkstan bytt pryl men inte åtgärdat felet?

2 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej.

Tänkte göra en liten undersökning. Har du varit med om att verkstaden du lämnat in bilen hos har bytt en pryl som inte åtgärdade ditt problem? Kanske flera prylar till och med.

Tex. en bil som inte startar där verkstan bytte tex. startmotorn utan att det blev bättre. Eller något liknande.

Följdfråga: Hur löste ni det? Fick dom fortsätta till problemet var löst, bytte ni verkstad eller krävde ni att få pengarna/delen tillbaka?

Jag vill gärna höra era erfarenheter och självklart om ni fick ordning på problemet wink

4 162 Inlägg
7 januari 2013
#2
Lämnade in min 740 för att byta bensinpump när den bröt ihop 145 mil hemifrån:( Då bytte dom även bränslerelät.

Men dom satte inte fast reläet ordentligt så om man var när askkoppen så dog bilen... 4000 kr kostade det...

Jag fixade felet med relät själv men gick in och påpekade det för verkstaden.


Min klasskamrats pappa lämnade in sin v70 firmabil på service på volvo. Det var oljebyte och lite annat standard dom skulle göra. Kostade typ 6000 lr ngt sånt. Han fick tillbaka bilen och så ville han se om dom verkligen hade gjort ngt med bilen. Så han drog upp oljestickan och den var kolsvart!

Han blev ju arg så in i helvette förstås och gick in och skrek på dom på volvo och det slutade med att han fick gratis service på sitt företagsbilar där i x antal år.

Så jag tyckte dom på volvo skötte det snyggt och gav honom en ordentlig kompensation för deras fel.


309 Inlägg
7 januari 2013
#3
För många år sen innan man blev haj på bilar lämnade jag in en 140 o ville bara att dom skulle justera handbromsen, dom bytte bromskivor o belägg utan o säga till! Jag bad dom fara o flyga o gav fan i o betala.

5 126 Inlägg
7 januari 2013
#4
zemet skrev:
Lämnade in min 740 för att byta bensinpump när den bröt ihop 145 mil hemifrån:( Då bytte dom även bränslerelät.

Men dom satte inte fast reläet ordentligt så om man var när askkoppen så dog bilen... 4000 kr kostade det...

Jag fixade felet med relät själv men gick in och påpekade det för verkstaden.


Min klasskamrats pappa lämnade in sin v70 firmabil på service på volvo. Det var oljebyte och lite annat standard dom skulle göra. Kostade typ 6000 lr ngt sånt. Han fick tillbaka bilen och så ville han se om dom verkligen hade gjort ngt med bilen. Så han drog upp oljestickan och den var kolsvart!

Han blev ju arg så in i helvette förstås och gick in och skrek på dom på volvo och det slutade med att han fick gratis service på sitt företagsbilar där i x antal år.

Så jag tyckte dom på volvo skötte det snyggt och gav honom en ordentlig kompensation för deras fel.

jobbar på verkstad och blivit anklagad mer än en gång av gubbar som tror man inte bytt olja när oljan efter någon kilometer är kolsvart. dock endast på dieselbilar. där är oljan svart så fort man tappat i den och startad:-P sen om dom bytte oljan åt er vet ja inte:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

785 Inlägg
7 januari 2013
#5
Hade en granne som lämnade in sin mb med vibration i bakvagnen.. Dom påmfirman bytte saker för närmre 30 000:- innan dom till slut hittade ett enkelt fel som dom åtgärdade också..

Firman vägrade att släppa fakturan och det hela slutade med att han fick betala..

Tror det är många som blir blåsta....

Its not the fart that kills, its the smell...

4 162 Inlägg
7 januari 2013
#6
Tror det var insider som gjorde ett reportage om oseriösa bilverkstäder. Enkla fel som att dom drog ur kabeln till LMM kostade 6-7 tusen att reparera har jag för mig.

Här är dokumentären ifall någon vill se. http://www.tv3play.se/play/1537/insider … er20060223


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
7 januari 2013
#7
ibland om inte rätt ofta så är det folk som är så jävla säkra på felet och säger byt den delen. samma jävel brukar oxå bli sura för att felet inte är lagat.

sen att delen som byttes inte var felet verkar inte riktigt gå in.

antingen så säger man vad man ska ha gjort eller så säger man laga bilen så här är felet.

många som är rätt dumma.

så lämnar man in bilen för att fixa handbromsen så får man säga spänn handbromsen
om man inte vill ha delar bytta smile säger man laga så lagar man helt enkelt och byter det som behövs byta så felet försvinner smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 126 Inlägg
7 januari 2013
#8
Growe skrev:
ibland om inte rätt ofta så är det folk som är så jävla säkra på felet och säger byt den delen. samma jävel brukar oxå bli sura för att felet inte är lagat.

sen att delen som byttes inte var felet verkar inte riktigt gå in.

antingen så säger man vad man ska ha gjort eller så säger man laga bilen så här är felet.

många som är rätt dumma.

så lämnar man in bilen för att fixa handbromsen så får man säga spänn handbromsen
om man inte vill ha delar bytta smile säger man laga så lagar man helt enkelt och byter det som behövs byta så felet försvinner smile

låter som du å är mekaniker:) fast en bra kundmotagare ska kunna vrida och vända på vad som sägs så detta ska undvikas:)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

67 Inlägg
7 januari 2013
#9
mb_pucken skrev:
zemet skrev:
Lämnade in min 740 för att byta bensinpump när den bröt ihop 145 mil hemifrån:( Då bytte dom även bränslerelät.

Men dom satte inte fast reläet ordentligt så om man var när askkoppen så dog bilen... 4000 kr kostade det...

Jag fixade felet med relät själv men gick in och påpekade det för verkstaden.


Min klasskamrats pappa lämnade in sin v70 firmabil på service på volvo. Det var oljebyte och lite annat standard dom skulle göra. Kostade typ 6000 lr ngt sånt. Han fick tillbaka bilen och så ville han se om dom verkligen hade gjort ngt med bilen. Så han drog upp oljestickan och den var kolsvart!

Han blev ju arg så in i helvette förstås och gick in och skrek på dom på volvo och det slutade med att han fick gratis service på sitt företagsbilar där i x antal år.

Så jag tyckte dom på volvo skötte det snyggt och gav honom en ordentlig kompensation för deras fel.

jobbar på verkstad och blivit anklagad mer än en gång av gubbar som tror man inte bytt olja när oljan efter någon kilometer är kolsvart. dock endast på dieselbilar. där är oljan svart så fort man tappat i den och startad:-P sen om dom bytte oljan åt er vet ja inte:-)

också råkat ut för det! oljan blir ju svart så fort man fyllt på,  Castrol har ju en fiffig grej på edge oljan att upp till ett visst antal mil kan kunden ta upp olja på stickan o kolla på den me UV ljus o då e den självlysande smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 januari 2013
#10
Growe skrev:
ibland om inte rätt ofta så är det folk som är så jävla säkra på felet och säger byt den delen. samma jävel brukar oxå bli sura för att felet inte är lagat.

sen att delen som byttes inte var felet verkar inte riktigt gå in.

antingen så säger man vad man ska ha gjort eller så säger man laga bilen så här är felet.

många som är rätt dumma.

så lämnar man in bilen för att fixa handbromsen så får man säga spänn handbromsen
om man inte vill ha delar bytta smile säger man laga så lagar man helt enkelt och byter det som behövs byta så felet försvinner smile

En kund kan faktiskt lämna in bilen för dom måste å kan inte få hjälp av nån annan.
tror inte dom flesta lämnar in sin bil för dom har så gott om pengar å känner att dom måste byta lite detaljer då å då. Man frågar kunden MAXPRISET får vara utan att dom ringer kunden, blir de högre så ringer dom å kollar om de ska bytas.  svårt ?

De finns kundmottagare å verkstadschefer som är service-minded å de finns dom som är pengakåta å tröga i skallen. har sett ett par sådan...

Att i ditt fall säga "laga felet" kan vara allt från å smörja till att byta grejer för 28000kr....
är väl klart som fan man ringer å frågar när man väl hittat felet.


785 Inlägg
7 januari 2013
#11
En seriös firma ringer såklar och kollar med kunden först.
Jobbade som kundmotagare på en bilfirma förr och då frågade vi alltid om kunden ville ha prisförslag?
Var det standard rep så fick kunden alltid pris men vid felsökning fick man ge kunden ett val om hur mycket tid vi fick lägga på bilen.
Var det ett självklart fel som vi missade under felsökningen kunde man inte ta betalt för 2 veckor pga bristande kompetens.

Sen det med att firmor byter ut dyra delar utan att vara 100% på att felet ligger där, och sedan fortsätta byta saker tills man åtgärat det är enligt mig helt åt helvete!

-jasså, bilen drar åt höger.. Hmmm ja, då är det nog fel på hjulinställningen... Nehe.. Byter ut bärarm... Nehe... Länkarm då... Nehe... Hmmm svårt detta.... Drivaxeln kärvar nog i lagret så det hjulet rullar tyngre, byter vi allt där oxå.. Nehe, fortfarande inte bra... Timmar av felsökning.. -OJ! Det är ju punka på det hjulet...

Men kunden är nog glad att vi lagade bilen till honom.. Trots att fakturan hamnade på 18 700:-

Kanske lite drastiskt...   wink

Its not the fart that kills, its the smell...

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
7 januari 2013
#12
problemet jag vill framhäva att folk inte alltid beter sig rätt mot verkstäder.

dom tror sig vara så jävla säkra på felet och sen gnäller dom när deras säkra grej inte var så jävla säker och felet är kvar efteråt smile

sen är det väll så att man måste vara tydlig som verkstad oxå.
men man kan inte skylla verkstäder för att man inte ger dom rätt förutsättningar.

Jag kör buss förövrigt.. även om jag mekar ganska mycket. fördelen att ha snälla polare som driver verkstäder så man kan hållas smile man ser och hör rätt mycket.

allt från sånna som rådfrågar och sen råkar nypa av sladden till abs givarna fram istället för bromsvarningen för att dom är för snåla att köpa nya belägg eller låta någon som kan laga felet smile

till värsta proffsena som vet exakt vad felet är men inte lagar det själv. och är riktigt duktiga på att gnälla när felet inte laga sig fast dom var så säkra att lambda sonden fixar avgasvärdena osv smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
7 januari 2013
#13
Fredde_Vette skrev:
En seriös firma ringer såklar och kollar med kunden först.
Jobbade som kundmotagare på en bilfirma förr och då frågade vi alltid om kunden ville ha prisförslag?
Var det standard rep så fick kunden alltid pris men vid felsökning fick man ge kunden ett val om hur mycket tid vi fick lägga på bilen.
Var det ett självklart fel som vi missade under felsökningen kunde man inte ta betalt för 2 veckor pga bristande kompetens.

Sen det med att firmor byter ut dyra delar utan att vara 100% på att felet ligger där, och sedan fortsätta byta saker tills man åtgärat det är enligt mig helt åt helvete!

-jasså, bilen drar åt höger.. Hmmm ja, då är det nog fel på hjulinställningen... Nehe.. Byter ut bärarm... Nehe... Länkarm då... Nehe... Hmmm svårt detta.... Drivaxeln kärvar nog i lagret så det hjulet rullar tyngre, byter vi allt där oxå.. Nehe, fortfarande inte bra... Timmar av felsökning.. -OJ! Det är ju punka på det hjulet...

Men kunden är nog glad att vi lagade bilen till honom.. Trots att fakturan hamnade på 18 700:-

Kanske lite drastiskt...   wink

värsta är att idag är det reservdelsbytare på dom flesta verkstäder inte bilmekaniker.

ingen hjärna att tänka med själva.
så senariot är inte så off endå smile

tur ett framvagns guro jobbar på polarns företag..jobbat med framvagnar sen 1978
det han inte kan behöver man inte kunna om hur en bil beter sig på vägen smile

Kör fort så hinner inget hända...

785 Inlägg
7 januari 2013
#14
Growe skrev:
Fredde_Vette skrev:
En seriös firma ringer såklar och kollar med kunden först.
Jobbade som kundmotagare på en bilfirma förr och då frågade vi alltid om kunden ville ha prisförslag?
Var det standard rep så fick kunden alltid pris men vid felsökning fick man ge kunden ett val om hur mycket tid vi fick lägga på bilen.
Var det ett självklart fel som vi missade under felsökningen kunde man inte ta betalt för 2 veckor pga bristande kompetens.

Sen det med att firmor byter ut dyra delar utan att vara 100% på att felet ligger där, och sedan fortsätta byta saker tills man åtgärat det är enligt mig helt åt helvete!

-jasså, bilen drar åt höger.. Hmmm ja, då är det nog fel på hjulinställningen... Nehe.. Byter ut bärarm... Nehe... Länkarm då... Nehe... Hmmm svårt detta.... Drivaxeln kärvar nog i lagret så det hjulet rullar tyngre, byter vi allt där oxå.. Nehe, fortfarande inte bra... Timmar av felsökning.. -OJ! Det är ju punka på det hjulet...

Men kunden är nog glad att vi lagade bilen till honom.. Trots att fakturan hamnade på 18 700:-

Kanske lite drastiskt...   wink

värsta är att idag är det reservdelsbytare på dom flesta verkstäder inte bilmekaniker.

ingen hjärna att tänka med själva.
så senariot är inte så off endå smile

tur ett framvagns guro jobbar på polarns företag..jobbat med framvagnar sen 1978
det han inte kan behöver man inte kunna om hur en bil beter sig på vägen smile

Han finns inte i skåne? Hade behövt en "guru" till min V70..

Its not the fart that kills, its the smell...

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 januari 2013
#15
Fredde_Vette skrev:
Growe skrev:
Fredde_Vette skrev:
En seriös firma ringer såklar och kollar med kunden först.
Jobbade som kundmotagare på en bilfirma förr och då frågade vi alltid om kunden ville ha prisförslag?
Var det standard rep så fick kunden alltid pris men vid felsökning fick man ge kunden ett val om hur mycket tid vi fick lägga på bilen.
Var det ett självklart fel som vi missade under felsökningen kunde man inte ta betalt för 2 veckor pga bristande kompetens.

Sen det med att firmor byter ut dyra delar utan att vara 100% på att felet ligger där, och sedan fortsätta byta saker tills man åtgärat det är enligt mig helt åt helvete!

-jasså, bilen drar åt höger.. Hmmm ja, då är det nog fel på hjulinställningen... Nehe.. Byter ut bärarm... Nehe... Länkarm då... Nehe... Hmmm svårt detta.... Drivaxeln kärvar nog i lagret så det hjulet rullar tyngre, byter vi allt där oxå.. Nehe, fortfarande inte bra... Timmar av felsökning.. -OJ! Det är ju punka på det hjulet...

Men kunden är nog glad att vi lagade bilen till honom.. Trots att fakturan hamnade på 18 700:-

Kanske lite drastiskt...   wink

värsta är att idag är det reservdelsbytare på dom flesta verkstäder inte bilmekaniker.

ingen hjärna att tänka med själva.
så senariot är inte så off endå smile

tur ett framvagns guro jobbar på polarns företag..jobbat med framvagnar sen 1978
det han inte kan behöver man inte kunna om hur en bil beter sig på vägen smile

Han finns inte i skåne? Hade behövt en "guru" till min V70..

haha till en v70 behövs ingen guru smile
skriv i min gb kan jag säkert hjälpa dig.


1 319 Inlägg
7 januari 2013
#16
Fredde_Vette skrev:
Hade en granne som lämnade in sin mb med vibration i bakvagnen.. Dom påmfirman bytte saker för närmre 30 000:- innan dom till slut hittade ett enkelt fel som dom åtgärdade också..

Firman vägrade att släppa fakturan och det hela slutade med att han fick betala..

Tror det är många som blir blåsta....

Jag antar att det avgjordes i tingsrätten?

_----------'

785 Inlägg
8 januari 2013
#17
Nej tyvärr inte.. Grannen är så jäkla snäll och konflikträdd så han betalade och såg glad ut... Suck!

Its not the fart that kills, its the smell...


Sök