2144
Sök

Sänkningssats från Ta Technix, något att ha?

726 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjabba.
Var inne på att köpa coilovers till bilen, hittade detta företag och dom var ju väldigt billiga. Men har läst lite att de inte var så bra, så skippar den tanken. Nu undrar jag ifall någon har någon erfarenhet av deras sänkningssatser?

Har ni några andra förslag inom samma prisklass så skrik till :-)


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
7 januari 2013
#2
Inget som helst fel på TA Technix smile Kört det på flera bilar utan problem. Det blir ju inte mycket komfort, men det får man ju räkna med när man sänker... smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

145 Inlägg
7 januari 2013
#3
Ta gör sitt jobb till en billig peng


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
7 januari 2013
#4
fungerar varken mer eller mindre..

Monterade en coils sats på en e90 och den blev förjävla låg och ägaren är helnöjd.
själv hatar jag dessa coils satser för dom blir så hårda att man får noll i väghållning.

kör själv med ta technix 60/40 med gasdämpare på tantens seat arosa och det är helt okej avverkat 2000mil utan några som helst problem. iof har dom bara setat sen i maj så väder och vind har inte bråkat så mycket med dom men endå satt ett par mil med dom på

Kör fort så hinner inget hända...

726 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#5
Okej tack för hjälpen. Är dock fortfarande lite kluven.
Det verkar u inte finnas så många sänkning/väghållningskit till min bil :-(


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 januari 2013
#6
Qorran skrev:
Okej tack för hjälpen. Är dock fortfarande lite kluven.
Det verkar u inte finnas så många sänkning/väghållningskit till min bil :-(

Det finns det väl till alla bilar smile Men i stort sett alla billiga coilover-satser är näst intill identiska. Så oavsett om det är JOM, TA Technix, FK, eller något annat märke bland dom billiga så får du "samma grejer". Så frågan du behöver ställa dig är hur stor din budget är. Är du ute efter en sats runt 1500-2500kr så har du inte mycket till val...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

633 Inlägg
8 januari 2013
#7
jag hade TA på min förra golf tyckte de inte va så stötigt o köra , så ska införskaffa mig ett par till vr6an nu i veckan smile


726 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#8
Min budget är inte så stor :-(
Drömmen vore att köpa coilovers från http://www.streetperformance.se/ , någon som vill sponsra? Haha skoja :-P
Dom på Ta skulle kosta ca 3500, samma för väghållnings kitet.... Om jag inte minns helt fel, har alla möjliga siffror i huven nu ;-)

Jag tycker jag har letat efter väghållningskit till min men hittar väldigt få. Behöver ju som sagt både nya dämpare och fjädrar. Koni har men blir dyrare än att köpa coilovers från Sp :-(


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 januari 2013
#9
Men är du ute efter sänkning? För med coilovers från TA Technix så blir det ju ganska lågt, och då försvinner mycket komfort. En vanlig 60/40-sats med dämpare sänker inte mycket, men då har man ju betydligt mer komfort kvar smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 679 Inlägg
8 januari 2013
#10
Om jag får låna tråden lite, äre nån som vet hur bra det funkar med Ta-Technix coils till 850? smile


Avstängd
10 388 Inlägg
8 januari 2013
#11
rickylicious skrev:
Men är du ute efter sänkning? För med coilovers från TA Technix så blir det ju ganska lågt, och då försvinner mycket komfort. En vanlig 60/40-sats med dämpare sänker inte mycket, men då har man ju betydligt mer komfort kvar smile

Men...o jag kanske har fel för mig...fullt "utskruvade" sänker de väl inte mer än 30 eller något?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

726 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#12
rickylicious skrev:
Men är du ute efter sänkning? För med coilovers från TA Technix så blir det ju ganska lågt, och då försvinner mycket komfort. En vanlig 60/40-sats med dämpare sänker inte mycket, men då har man ju betydligt mer komfort kvar smile

Jag vill och måste (!) sänka bilen ;-) Vill inte ha Tok låg bil så det knappt går att köra med, det år inte det jag är ute efter.
Vill ha något sånär komfort men ändå bättre väghållning. Känner att jag verkligen måste ha hjälp med detta. Vad jag ska köpa...


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
8 januari 2013
#13
då ska du välja ett chassi kitt annars blir du nog lite störd på att bilen blir för hård.

enligt mig ska en bil gå att använda som just en bil sen om det är en järnvägsövergång man ska över eller om man kör på en grusväg så ska bilen klara det utan att njurarna går sönder.

för det gör dom med ett röttet colis kitt och väghållningen blir sjukt lidande av att däcken inte har möjlighet att röra sig upp och ner utan man flyter ovanför ojämnheten med billiga coiloverkiten

Kör fort så hinner inget hända...

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 januari 2013
#14
it_mutt skrev:
rickylicious skrev:
Men är du ute efter sänkning? För med coilovers från TA Technix så blir det ju ganska lågt, och då försvinner mycket komfort. En vanlig 60/40-sats med dämpare sänker inte mycket, men då har man ju betydligt mer komfort kvar smile

Men...o jag kanske har fel för mig...fullt "utskruvade" sänker de väl inte mer än 30 eller något?

Det brukar stå så i beskrivningarna ja, men en Golf 2 t.ex. blir betydligt lägre än 30mm även om man skruvar upp coilsen max smile Har min max uppskruvad nu på vintern och kör med originalfälgar men det är ändå så man får ta det väldigt lugnt vid vägbulor och kanter.

Här har du en jämförelse mellan original fjäderben och coilovers: http://www.garaget.org/?car=290131&image=2777072

Coilsen är cirkus 8-10 centimeter kortare. Originalbenen fjädras ju iofs ihop mer så så kan man ju inte mäta heller, men det ger ett hum om att det blir lågt även max uppskruvat smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Avstängd
10 388 Inlägg
8 januari 2013
#15
rickylicious skrev:
it_mutt skrev:
rickylicious skrev:
Men är du ute efter sänkning? För med coilovers från TA Technix så blir det ju ganska lågt, och då försvinner mycket komfort. En vanlig 60/40-sats med dämpare sänker inte mycket, men då har man ju betydligt mer komfort kvar smile

Men...o jag kanske har fel för mig...fullt "utskruvade" sänker de väl inte mer än 30 eller något?

Det brukar stå så i beskrivningarna ja, men en Golf 2 t.ex. blir betydligt lägre än 30mm även om man skruvar upp coilsen max smile Har min max uppskruvad nu på vintern och kör med originalfälgar men det är ändå så man får ta det väldigt lugnt vid vägbulor och kanter.

Här har du en jämförelse mellan original fjäderben och coilovers: http://www.garaget.org/?car=290131&image=2777072

Coilsen är cirkus 8-10 centimeter kortare. Originalbenen fjädras ju iofs ihop mer så så kan man ju inte mäta heller, men det ger ett hum om att det blir lågt även max uppskruvat smile

Se där ja, ja då lär det nog inte bli coils för min del heller, är bara ute efter en 30-40mm så

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 januari 2013
#16
it_mutt skrev:
rickylicious skrev:
it_mutt skrev:

Men...o jag kanske har fel för mig...fullt "utskruvade" sänker de väl inte mer än 30 eller något?

Det brukar stå så i beskrivningarna ja, men en Golf 2 t.ex. blir betydligt lägre än 30mm även om man skruvar upp coilsen max smile Har min max uppskruvad nu på vintern och kör med originalfälgar men det är ändå så man får ta det väldigt lugnt vid vägbulor och kanter.

Här har du en jämförelse mellan original fjäderben och coilovers: http://www.garaget.org/?car=290131&image=2777072

Coilsen är cirkus 8-10 centimeter kortare. Originalbenen fjädras ju iofs ihop mer så så kan man ju inte mäta heller, men det ger ett hum om att det blir lågt även max uppskruvat smile

Se där ja, ja då lär det nog inte bli coils för min del heller, är bara ute efter en 30-40mm så

Då hade jag inte rekommenderat coilovers... Bilen blir väldigt hård med coils och det behövs om man ska köra lågt, men jag hade inte köpt dom bara för att ställa i högsta läget. Då får du mer komfort för pengarna med vanlig sänkningssats och dämpare smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

726 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#17
rickylicious skrev:
it_mutt skrev:
rickylicious skrev:

Det brukar stå så i beskrivningarna ja, men en Golf 2 t.ex. blir betydligt lägre än 30mm även om man skruvar upp coilsen max smile Har min max uppskruvad nu på vintern och kör med originalfälgar men det är ändå så man får ta det väldigt lugnt vid vägbulor och kanter.

Här har du en jämförelse mellan original fjäderben och coilovers: http://www.garaget.org/?car=290131&image=2777072

Coilsen är cirkus 8-10 centimeter kortare. Originalbenen fjädras ju iofs ihop mer så så kan man ju inte mäta heller, men det ger ett hum om att det blir lågt även max uppskruvat smile

Se där ja, ja då lär det nog inte bli coils för min del heller, är bara ute efter en 30-40mm så

Då hade jag inte rekommenderat coilovers... Bilen blir väldigt hård med coils och det behövs om man ska köra lågt, men jag hade inte köpt dom bara för att ställa i högsta läget. Då får du mer komfort för pengarna med vanlig sänkningssats och dämpare smile

Vad tror ni om dessa? http://www.europerformance.co.uk/pages/ … ct=2578234
Sen fjädrar...
Jag vet ju inte riktigt vad det år men ser ju bra ut ;-)


84 Inlägg
8 januari 2013
#18
Qorran skrev:
rickylicious skrev:
it_mutt skrev:

Se där ja, ja då lär det nog inte bli coils för min del heller, är bara ute efter en 30-40mm så

Då hade jag inte rekommenderat coilovers... Bilen blir väldigt hård med coils och det behövs om man ska köra lågt, men jag hade inte köpt dom bara för att ställa i högsta läget. Då får du mer komfort för pengarna med vanlig sänkningssats och dämpare smile

Vad tror ni om dessa? http://www.europerformance.co.uk/pages/ … ct=2578234
Sen fjädrar...
Jag vet ju inte riktigt vad det år men ser ju bra ut ;-)

Kolla pris på samma grejer från stötdämparexperten i sthlm. Han har gett mig bra priser på koni förut.

Rekommenderar inte lågbudgetcoilovers om du vill ha väghållning bättre än original. Du får inte coilovers som är bättre än vanliga sänkfjädrar + konidämpare (eller valfria märkesdämpare) billigare!

Satt "raceland" på sambons 206 GTi när vi köpte den, rena skrotet. Dom glappar som fan i kolvstången = omöjligt att ha en konsekvent framvagnsinställning. Originalet som gått 25k mil är helt glappfria.

Ps, Peugeot gör enormt bra dämpare själva, dom görs "in-house" och köps inte av externa fabriker som många andra gör. Sålänge dom är hela, byt dom inte! Släng på 60mm sänkfjädrar eller nåt så kommer bilen bli trevlig att köra.

Mvh//Tobbe

726 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#19
HellMek skrev:
Qorran skrev:
rickylicious skrev:

Då hade jag inte rekommenderat coilovers... Bilen blir väldigt hård med coils och det behövs om man ska köra lågt, men jag hade inte köpt dom bara för att ställa i högsta läget. Då får du mer komfort för pengarna med vanlig sänkningssats och dämpare smile

Vad tror ni om dessa? http://www.europerformance.co.uk/pages/ … ct=2578234
Sen fjädrar...
Jag vet ju inte riktigt vad det år men ser ju bra ut ;-)

Kolla pris på samma grejer från stötdämparexperten i sthlm. Han har gett mig bra priser på koni förut.

Rekommenderar inte lågbudgetcoilovers om du vill ha väghållning bättre än original. Du får inte coilovers som är bättre än vanliga sänkfjädrar + konidämpare (eller valfria märkesdämpare) billigare!

Satt "raceland" på sambons 206 GTi när vi köpte den, rena skrotet. Dom glappar som fan i kolvstången = omöjligt att ha en konsekvent framvagnsinställning. Originalet som gått 25k mil är helt glappfria.

Ps, Peugeot gör enormt bra dämpare själva, dom görs "in-house" och köps inte av externa fabriker som många andra gör. Sålänge dom är hela, byt dom inte! Släng på 60mm sänkfjädrar eller nåt så kommer bilen bli trevlig att köra.

Tack för tipset! Vad var ett bra pris då?
Skickade förfrågan igår så får se vad dom säger.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
9 januari 2013
#20
HellMek skrev:
Qorran skrev:
rickylicious skrev:

Då hade jag inte rekommenderat coilovers... Bilen blir väldigt hård med coils och det behövs om man ska köra lågt, men jag hade inte köpt dom bara för att ställa i högsta läget. Då får du mer komfort för pengarna med vanlig sänkningssats och dämpare smile

Vad tror ni om dessa? http://www.europerformance.co.uk/pages/ … ct=2578234
Sen fjädrar...
Jag vet ju inte riktigt vad det år men ser ju bra ut ;-)

Kolla pris på samma grejer från stötdämparexperten i sthlm. Han har gett mig bra priser på koni förut.

Rekommenderar inte lågbudgetcoilovers om du vill ha väghållning bättre än original. Du får inte coilovers som är bättre än vanliga sänkfjädrar + konidämpare (eller valfria märkesdämpare) billigare!

Satt "raceland" på sambons 206 GTi när vi köpte den, rena skrotet. Dom glappar som fan i kolvstången = omöjligt att ha en konsekvent framvagnsinställning. Originalet som gått 25k mil är helt glappfria.

Ps, Peugeot gör enormt bra dämpare själva, dom görs "in-house" och köps inte av externa fabriker som många andra gör. Sålänge dom är hela, byt dom inte! Släng på 60mm sänkfjädrar eller nåt så kommer bilen bli trevlig att köra.

problemet med att ha beg dämpare och montera sänkningsats är att i regel går dämparen inom kort
pga den ändrar arbetsområde då brukar dom börja läcka och ha sig så åker man på dubbeljobb.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök