3757
Sök

Jobba som lastbilschaufför i Norge?

466 Inlägg
12 januari 2013
#21
trippelturbo skrev:
skanepiraten skrev:
Ja en annan jobbar i sverige och har lön mellan 30-35 före skatt och slipper dra till nåt annat land ^^

kolla med DHL/schenker eller större åkerier allmänt där finns alltid behov nånstans på chaufför om du är någorlunda bra på ditt yrke smile

Men om du? bara har C ja då är det svårare...Men CE finns det jobb till och blir över wink

Finns alltid jobb på stora åkerier.

Men, har du inga kontakter där inne blir det genast nästintill omöjligt o komma in. Har du inge erfarenhet, får du glömma det helt. Alla åkerier kör hellre olagligt än o sätter en ny chaufför bakom ratten.. i somras låg jag i som bara fan, anledning? Jo, sätta en ny chaufför på dom körningar vi har finns inte ens tanke på, o det finns helle rinte tid o lära upp en chaufför för 1-2 månader, ska han/hon senare jobba så ska du anställa o betala massa avgifter. o till det kommer eventuella skador/försningar.. listan kan bli lång!

Enda sättet o komma in idag för en ny chaufför är bemanningsföretag om man inte har kontakter!
Och 8 av 10 bemanningsföretag vet inte mer än att en lastbil har en ratt och 8 hjul (tvillingmontage).

Jag har gått igenom mkt skit! Har inte / aldrig haft kontakter i transport, fått bygga upp mig. Kört olagligt, ej sovit på dygn.. ja, listan kan bli lång! wink

Ja jo det vet jag att det är ett större del så tyvärr och det förstår man med ju, är ju kostnader som drar och TID.
Men samtidigt så kan du bara visa att du vet vad som krävs och inte rädd för att få skit under naglarna så tror jag inte det är omöjligt iallafall.
Sen finns det ju cháufförer och chaufförer med ju ^^


Trucker
2 710 Inlägg
12 januari 2013
#22
skanepiraten skrev:
trippelturbo skrev:
skanepiraten skrev:
Ja en annan jobbar i sverige och har lön mellan 30-35 före skatt och slipper dra till nåt annat land ^^

kolla med DHL/schenker eller större åkerier allmänt där finns alltid behov nånstans på chaufför om du är någorlunda bra på ditt yrke smile

Men om du? bara har C ja då är det svårare...Men CE finns det jobb till och blir över wink

Finns alltid jobb på stora åkerier.

Men, har du inga kontakter där inne blir det genast nästintill omöjligt o komma in. Har du inge erfarenhet, får du glömma det helt. Alla åkerier kör hellre olagligt än o sätter en ny chaufför bakom ratten.. i somras låg jag i som bara fan, anledning? Jo, sätta en ny chaufför på dom körningar vi har finns inte ens tanke på, o det finns helle rinte tid o lära upp en chaufför för 1-2 månader, ska han/hon senare jobba så ska du anställa o betala massa avgifter. o till det kommer eventuella skador/försningar.. listan kan bli lång!

Enda sättet o komma in idag för en ny chaufför är bemanningsföretag om man inte har kontakter!
Och 8 av 10 bemanningsföretag vet inte mer än att en lastbil har en ratt och 8 hjul (tvillingmontage).

Jag har gått igenom mkt skit! Har inte / aldrig haft kontakter i transport, fått bygga upp mig. Kört olagligt, ej sovit på dygn.. ja, listan kan bli lång! wink

Ja jo det vet jag att det är ett större del så tyvärr och det förstår man med ju, är ju kostnader som drar och TID.
Men samtidigt så kan du bara visa att du vet vad som krävs och inte rädd för att få skit under naglarna så tror jag inte det är omöjligt iallafall.
Sen finns det ju cháufförer och chaufförer med ju ^^

Jag bara beskrev verkligheten, så har den varit ett tag o det blir bara värre o värre. Men som du säger så är det självklart inte omöjligt o komma in.. Jag menar, jag kom ju in, kört lastbil i två år (ångrar inte en sekund att jag la ner 10 månader på utbildning)

Sen så handlar lastbilen inte om ett s.k. svenssonjobb, lastbilen är inte ett jobb som man åker till enbart för att försörja sig, lastbilen är en livstil, hobby. Man bör verkligen ha ett brinnande intresse för att stanna kvar i branschen i längden. Det ser man ju på vissa som pyntar sina lastbilar för hundratusentals kr.. Finns en grupp på Facebook som heter Truckers paradise, där lägger folk upp bilder på dom lastbilar dom kör!

Fart missbrukare

Evildan
12 januari 2013
#23
trippelturbo skrev:
Evildan skrev:
trippelturbo skrev:
HAHAHA, Cosmos är ju fan från Köping big_smile
Han har kört Ica big_smile

Sätter hellre reklamens ICA-Jerry bakom ratten i en lastbil än Cosmos big_smile

Du vill inte prata med han, han luktar, spottar när han pratar o kollar åt ngt annat håll, Så att han jobbar 320timmar på en månad kanske stämmer..

Men undra fan hur han får till det, jag har jobbat som mest 245 timmar o tänkte "jag kan ju lika gärna ligga ute.." 320timmar, då lär han väl bo i lastbilen (inte ens ha tid o komma hem på veckorna) kanske därför han luktade tongue

Han är alltså som lastbilschaufförer är som mest big_smile
Jag tror han "skarvar" rätt duktigt gällande arbetstid.
Senast redigerat av Evildan (12 januari 2013)

1 160 Inlägg
12 januari 2013
#24
får hålla med svårt att hitta jobb även med kontakter.men vill man jobba natt så är det lite lättare.dagjobb kan man bara glömma

Trucker
2 710 Inlägg
12 januari 2013
#25
Evildan skrev:
trippelturbo skrev:
Evildan skrev:

Sätter hellre reklamens ICA-Jerry bakom ratten i en lastbil än Cosmos big_smile

Du vill inte prata med han, han luktar, spottar när han pratar o kollar åt ngt annat håll, Så att han jobbar 320timmar på en månad kanske stämmer..

Men undra fan hur han får till det, jag har jobbat som mest 245 timmar o tänkte "jag kan ju lika gärna ligga ute.." 320timmar, då lär han väl bo i lastbilen (inte ens ha tid o komma hem på veckorna) kanske därför han luktade tongue

Han är alltså som lastbilschaufförer är som mest big_smile
Jag tror han "skarvar" rätt duktigt gällande arbetstid.

Du tror, jag vet!

Upp till 200h kan man vara laglig. Sen bär det nerför..
Jag syftar inte på arbetstid, utan på färdskrivarkortet, det är där böterna ligger. Bra jävla saftiga böter! wink
När jag avr ute som mest 245h så tror jag att jag körde utan kort i typ 50timmar. Cosmos säger 320timmar, alltså är det ej tal om vilotider den månaden. Vet en kille som blev tagen o det saknades en veckas vilotider, han fick 45K i böter.. Cosmos hade fan kunnat åka på en årslön i böter.. :S

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
12 januari 2013
#26
horbybonnen skrev:
får hålla med svårt att hitta jobb även med kontakter.men vill man jobba natt så är det lite lättare.dagjobb kan man bara glömma

Det är dom bra körningar som trafikerar nätter, köra tex Sthlm-gbg/Gbg-Sthlm. Du i princip bara kör, vilket är chill som fan. Å andra sidan måste man kört ett tag för att klara av o sitta bakom ratten o kolla rakt fram i några timmar. Vilka är det som har dessa körningar? Stora åkerier..

Åter: Dom sätter inte vem som helst bakom ratten. Du kör ett ekipage för flera miljoner och troligtvis lass för flera miljoner. Går ngt åt helvete, så är det förlust hela vägen för åkeriet!

Fart missbrukare

1 160 Inlägg
12 januari 2013
#27
schenker dhl har mycket malmö-jönköping byter bil kör hem igen. ps givetsvis har dom jönköping-stockholm då med
Senast redigerat av horbybonnen (12 januari 2013)

Trucker
2 710 Inlägg
12 januari 2013
#28
horbybonnen skrev:
schenker dhl har mycket malmö-jönköping byter bil kör hem igen. ps givetsvis har dom jönköping-stockholm då med

Varken Schenker, DHL eller DSV är ett åkeri, dessa är centraler som anlitar åkerier. Åkeriets namn brukar ofta stå på lastbilen smile

Fart missbrukare

1 160 Inlägg
12 januari 2013
#29
trippelturbo skrev:
horbybonnen skrev:
schenker dhl har mycket malmö-jönköping byter bil kör hem igen. ps givetsvis har dom jönköping-stockholm då med

Varken Schenker, DHL eller DSV är ett åkeri, dessa är centraler som anlitar åkerier. Åkeriets namn brukar ofta stå på lastbilen smile

sorry jag orka inte skriva ut varenda åkeri här .men givetsvis har du rätt jag bara generalisera

529 Inlägg
12 januari 2013
#30
trippelturbo skrev:
horbybonnen skrev:
schenker dhl har mycket malmö-jönköping byter bil kör hem igen. ps givetsvis har dom jönköping-stockholm då med

Varken Schenker, DHL eller DSV är ett åkeri, dessa är centraler som anlitar åkerier. Åkeriets namn brukar ofta stå på lastbilen smile

Schenker och DHL har egna åkerier.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Trucker
2 710 Inlägg
12 januari 2013
#31
JimpeBoy skrev:
trippelturbo skrev:
horbybonnen skrev:
schenker dhl har mycket malmö-jönköping byter bil kör hem igen. ps givetsvis har dom jönköping-stockholm då med

Varken Schenker, DHL eller DSV är ett åkeri, dessa är centraler som anlitar åkerier. Åkeriets namn brukar ofta stå på lastbilen smile

Schenker och DHL har egna åkerier.

Vad menar du?

Fart missbrukare

529 Inlägg
12 januari 2013
#32
trippelturbo skrev:
JimpeBoy skrev:
trippelturbo skrev:
Varken Schenker, DHL eller DSV är ett åkeri, dessa är centraler som anlitar åkerier. Åkeriets namn brukar ofta stå på lastbilen smile

Schenker och DHL har egna åkerier.

Vad menar du?

Du skrev ju att varken Schenker, DHL och DSV är åkerier utan centraler, men både Schenker och DHL har ju egna åkerier, Schenker åkeri och DHL åkeri. Schenker åkeri är Sveriges näst största åkeri efter Poståkeriet.
Senast redigerat av JimpeBoy (12 januari 2013)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Trucker
2 710 Inlägg
12 januari 2013
#33
JimpeBoy skrev:
trippelturbo skrev:
JimpeBoy skrev:

Schenker och DHL har egna åkerier.

Vad menar du?

Du skrev ju att varken Schenker, DHL och DSV är åkerier utan centraler, men både Schenker och DHL har ju egna åkerier, Schenker åkeri och DHL åkeri. Schenker åkeri är Sveriges näst största åkeri efter Poståkeriet.

Ja, det stämmer. Tänkte inte alls på det smile

Fart missbrukare

865 Inlägg
13 januari 2013
#34
horbybonnen skrev:
får hålla med svårt att hitta jobb även med kontakter.men vill man jobba natt så är det lite lättare.dagjobb kan man bara glömma

det beror på vars man vill jobba.. i malmfälten e det ju lätt att hitta jobb


1 160 Inlägg
14 januari 2013
#35
pendla 400 mil nej tack


Sök