3213
Sök

Jobba som lastbilschaufför i Norge?

13 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
Jahapp, då ska jag på rekryteringsträff ang C-chaufförer i Norge i morgon. Företaget som håller i det är Student consulting, någon som har erfarenhet av dem ?

Jag är pinfärsk på arbetsmarknaden (tog mitt CE-kort för två veckor sedan) och därav utan erfarenhet. Vad säger ni som har kört på Norge? Hör gärna både för och emot. Att det inte är någon lek har jag redan räknat ut, jag kommer säker känna för att lämna lastbilen efter vägen och gå hem emellan åt.

Tanken är att om det nu är som det sägs (att de skriker efter chaufförer där) jobba där ett halv år - ett år, bita i det sura äpplet och komma hem mer erfaren och på så sätt mer attraktiv på arbetsmarknaden i Sverige.

1 948 Inlägg
8 januari 2013
Det är som du säger, bara att bita i det sura äpplet för att få erfarenheten...
Dock tror jag aldrig du kommer kunna lämna lastbilen och gå hem, bara att lägga sig och sova istället... fast så är det ju även här i sverige smile

Lastbilsbranchen e ganska död idag, den e jävligt död om man sen inte har erfarenhet eller jävligt bra kontakter, då är det ju tur (för dom utan erfarenhet, inte för dom andra...) att det finns sånna firmor som student consulting...

smurfidunder
327 Inlägg
8 januari 2013
Det kommer gå bra. Kör på bara. Har du några specifika frågor så är du välkommen att ställa dom smile

Många av dom besvärliga vägsträckorna är utbyggda så det är bara att gasa numer. Ta det lugnt är väl det bästa allmänna rådet.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
8 januari 2013
Du kommer troligen bli rätt vass på å hantera snökedjor med tiden, då dom tycks användas ganska flitigt där emellanåt... tongue  Ta de lugnt å tänk dej för så går de säkert bra...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

smurfidunder
327 Inlägg
8 januari 2013
Tja om man vill så, dom flesta jag känner som kör norge använder aldrig kedjorna. Själv kan jag få ett ryck och tycka att nu jäklar så lägger vi på allihop!. Men inte så ofta. Är det snorhalt och brant så tycker jag absolut man ska lägga.

Det värsta är nog statens vegvesen dom står för tusan överallt och lurar. Delar ut bonuslappar som det var sista dagen på jorden..

smurfidunder
327 Inlägg
10 januari 2013
Hur gick det här då? blev det något jobb, verkar dom vettiga studentconsulterna?

Trucker
2 710 Inlägg
10 januari 2013
Har mina erfarenheter från vissa bemanningsföretag och vet vilka jag vänder mig till om det skulle skita sig totalt! Har också med tiden fått bra kontakt med vissa.. smile

Jobba på Norge rekommenderas tyvärr INTE under vintermånaderna, försök istället ta ngt skitjobb här hemma till en början. Om några månader kan du dra över till Norge.
Ja, det skriks efter chaufförer där, som det en gång gjordes i Sverige..

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
10 januari 2013
Evildan skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=IxOTQVTQKIk

HAHAHA, Cosmos är ju fan från Köping big_smile
Han har kört Ica big_smile

Fart missbrukare

4 149 Inlägg
10 januari 2013
Jag har jobbat för student consulting i norge. Dock som B chaufför. Dom var okej, varken mer eller mindre. Svårt att veta vem man ska prata med för att veta om man får fortsätta jobba lr inte. Dom sa att dom skulle ringa upp senare och hörde aldrig av sig osv men på det hela så är dom helt okej att ha och göra med. Man kan ju tjäna snuskigt mycket pengar när man jobbar för dom i norge iaf.

Mina jobb kvalifikationer var B kort och egen bil. Jobbade 196 timmar på 3 veckor och åkte hem med 43K efter skatt. Detta för ett okvalificerat jobb så med C kort bör du kunna dra in bra mycket mer.

Ett tips är att försöka jobba med att leverera till matbutiker. Då slipper du deras regler med att man inte får köra längre än 4 timmar utan att ha rast lr vad det är dom har. Eftersom du då hela tiden går ur lastbilen och kör pallar osv.

Evildan
10 januari 2013
trippelturbo skrev:
Evildan skrev:

Sätter hellre reklamens ICA-Jerry bakom ratten i en lastbil än Cosmos big_smile

Trucker
2 710 Inlägg
11 januari 2013
Evildan skrev:
trippelturbo skrev:
Evildan skrev:

Sätter hellre reklamens ICA-Jerry bakom ratten i en lastbil än Cosmos big_smile

Du vill inte prata med han, han luktar, spottar när han pratar o kollar åt ngt annat håll, Så att han jobbar 320timmar på en månad kanske stämmer..

Men undra fan hur han får till det, jag har jobbat som mest 245 timmar o tänkte "jag kan ju lika gärna ligga ute.." 320timmar, då lär han väl bo i lastbilen (inte ens ha tid o komma hem på veckorna) kanske därför han luktade tongue

Fart missbrukare

141 Inlägg
12 januari 2013
zemet skrev:
Jag har jobbat för student consulting i norge. Dock som B chaufför. Dom var okej, varken mer eller mindre. Svårt att veta vem man ska prata med för att veta om man får fortsätta jobba lr inte. Dom sa att dom skulle ringa upp senare och hörde aldrig av sig osv men på det hela så är dom helt okej att ha och göra med. Man kan ju tjäna snuskigt mycket pengar när man jobbar för dom i norge iaf.

Mina jobb kvalifikationer var B kort och egen bil. Jobbade 196 timmar på 3 veckor och åkte hem med 43K efter skatt. Detta för ett okvalificerat jobb så med C kort bör du kunna dra in bra mycket mer.

Ett tips är att försöka jobba med att leverera till matbutiker. Då slipper du deras regler med att man inte får köra längre än 4 timmar utan att ha rast lr vad det är dom har. Eftersom du då hela tiden går ur lastbilen och kör pallar osv.

Vilket B-körkortsjobb ger nästan 300 kr /tim?

Jag fixar din A/C, skicka PM

415 Inlägg
12 januari 2013
zemet skrev:

Det finns arbetstidsregler som sätter stopp om man inte kommer upp i körtid så vilken typ av körning är ju hugget som stucket.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

865 Inlägg
12 januari 2013
TheMPG skrev:
zemet skrev:

finns massor utav sånna jobb

141 Inlägg
12 januari 2013
no_fake skrev:
TheMPG skrev:
zemet skrev:

Har spanat på utan resultat

Jag fixar din A/C, skicka PM

4 149 Inlägg
12 januari 2013
TheMPG skrev:
no_fake skrev:
TheMPG skrev:

Har spanat på utan resultat

Det jag hade hette så fint som säljkonsult. Men det innebar att man åkte runt till typ ICA och staplade upp dricka i hyllorna och fyllde på kylskåpen samt inventerade lite. Jobbet var för Carlsberg/Ringnäs.

grundlönen var på 170 kr/h men det var så sjukt bra ersättning för övertid. Övertid första timman 100% Lördagar 150% och Söndagar 200%.

Sedan så var det ju milersättning på 38 NOK / mil.

Norska arbetsveckan är ju bara 37,5 H också om jag inte minns fel.

466 Inlägg
12 januari 2013
Ja en annan jobbar i sverige och har lön mellan 30-35 före skatt och slipper dra till nåt annat land ^^

kolla med DHL/schenker eller större åkerier allmänt där finns alltid behov nånstans på chaufför om du är någorlunda bra på ditt yrke smile

Men om du? bara har C ja då är det svårare...Men CE finns det jobb till och blir över wink

Trucker
2 710 Inlägg
12 januari 2013
skanepiraten skrev:
Ja en annan jobbar i sverige och har lön mellan 30-35 före skatt och slipper dra till nåt annat land ^^

kolla med DHL/schenker eller större åkerier allmänt där finns alltid behov nånstans på chaufför om du är någorlunda bra på ditt yrke smile

Men om du? bara har C ja då är det svårare...Men CE finns det jobb till och blir över wink

Finns alltid jobb på stora åkerier.

Men, har du inga kontakter där inne blir det genast nästintill omöjligt o komma in. Har du inge erfarenhet, får du glömma det helt. Alla åkerier kör hellre olagligt än o sätter en ny chaufför bakom ratten.. i somras låg jag i som bara fan, anledning? Jo, sätta en ny chaufför på dom körningar vi har finns inte ens tanke på, o det finns helle rinte tid o lära upp en chaufför för 1-2 månader, ska han/hon senare jobba så ska du anställa o betala massa avgifter. o till det kommer eventuella skador/försningar.. listan kan bli lång!

Enda sättet o komma in idag för en ny chaufför är bemanningsföretag om man inte har kontakter!
Och 8 av 10 bemanningsföretag vet inte mer än att en lastbil har en ratt och 8 hjul (tvillingmontage).

Jag har gått igenom mkt skit! Har inte / aldrig haft kontakter i transport, fått bygga upp mig. Kört olagligt, ej sovit på dygn.. ja, listan kan bli lång! wink

Fart missbrukare

685 Inlägg
12 januari 2013
Evildan skrev:

Haha, klockren länk:)

No turbo shit - just real power!

Sök