2273
Sök

Vad gäller angående att sänka bilen?

847 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#1
Hey! jag har planer på att sänka bilen, rättså rejält, hur låg får bilen vara som max? inte kul att sänka för mycket, när man väl kommer till rättegång(besiktning) så klagar dom att den är för låg.

Kan man kapa fjädrarna eller hur kan jag göra? tacksam för svar. ha'de

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 januari 2013
#2
7cm till balkarna kör jag.. dvs till lägsta punkt. Va lite strul att komma ner från lyften på besiktningen. Dok har min bil väldigt kort hjulbas samt är rätt hög både i fronten och baktill. Lägst på mitten så slår aldrig i farthinder eller trotoarkanter endå.

När du inte kan köra över ett farthinder längre så är bilen för låg.

Själv ska jag nog höjja bilen runt 2cm när jag orkar.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

847 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#3
myran skrev:
7cm till balkarna kör jag.. dvs till lägsta punkt. Va lite strul att komma ner från lyften på besiktningen. Dok har min bil väldigt kort hjulbas samt är rätt hög både i fronten och baktill. Lägst på mitten så slår aldrig i farthinder eller trotoarkanter endå.

När du inte kan köra över ett farthinder längre så är bilen för låg.

Själv ska jag nog höjja bilen runt 2cm när jag orkar.

okey, jag vill ha en låg bil, men hur mycket tror du jag kan sänka min ungefär? vill ha ca 5cm från marken , men det kanske inte går igenom? smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

279 Inlägg
8 januari 2013
#4
var lite orolig jag med fast jag har hög bil. men den skrapade lite på bromstestarna men dom sa inget utan skläpte igenom bilen. har även hört att vissa besiknings ställen har plankor att lägga ut för att hjälpa till så verkar inte som dom är så känsliga. så jag tycker du ska köra på o sänka så mycket du vill / känner för. menar finns ju folk som har toklåga bilar o kommer igenom


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 januari 2013
#5
Crxkoffe skrev:
myran skrev:
7cm till balkarna kör jag.. dvs till lägsta punkt. Va lite strul att komma ner från lyften på besiktningen. Dok har min bil väldigt kort hjulbas samt är rätt hög både i fronten och baktill. Lägst på mitten så slår aldrig i farthinder eller trotoarkanter endå.

När du inte kan köra över ett farthinder längre så är bilen för låg.

Själv ska jag nog höjja bilen runt 2cm när jag orkar.

okey, jag vill ha en låg bil, men hur mycket tror du jag kan sänka min ungefär? vill ha ca 5cm från marken , men det kanske inte går igenom? smile

5cm från marken kommer bli ett helvete att köra till vardags. Kommer slå i lite här och där och farthinder kommer bli riktigt tråkigt.  Men det är en smaksak. Tycker man om att ta omvägar för slippa farthinder så fine. Jag gör det inte.

Tar du dig igenom hallen på bilprovningen så går det igenom förusatt att hjulen inte tar i i hjulhusen varken vid fjädring eller vid fullt rattutslag. Samt att du ska ha fullt fungarande stötdämpare och tillräckligt med fjädringsväg.

Köp ett par riktiga coilovers som är ställbara så kan du höjja bilen igen fall du ångrar dig samt förhoppningsvis en bil som känns stadigare att köra.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

95 Inlägg
8 januari 2013
#6
Smitigast är ju om man kör med coilovers som jag gör på mina bilar så jag höjer dom när jag kör in på besiktning, annars kommer jag inte ens in i lokalen.


847 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#7
Tackar för svaren, hehe jag får väl ha lite högre bil än 5cm hihi:)

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

847 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#8
BMW_ZACHE skrev:
Smitigast är ju om man kör med coilovers som jag gör på mina bilar så jag höjer dom när jag kör in på besiktning, annars kommer jag inte ens in i lokalen.

Men det kostar ju en förmögenhet sad , är dom enkla att ställa om när man vill då? vad får man ge för ett par till honda crx tror du? smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 januari 2013
#9
Crxkoffe skrev:
BMW_ZACHE skrev:
Smitigast är ju om man kör med coilovers som jag gör på mina bilar så jag höjer dom när jag kör in på besiktning, annars kommer jag inte ens in i lokalen.

Men det kostar ju en förmögenhet sad , är dom enkla att ställa om när man vill då? vad får man ge för ett par till honda crx tror du? smile

Av allt jag lagt pengar på till bilar är ett par riktiga coilovers/fjäderben/stötdämpare det absolut bästa inköpet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

95 Inlägg
8 januari 2013
#10
Crxkoffe skrev:
BMW_ZACHE skrev:
Smitigast är ju om man kör med coilovers som jag gör på mina bilar så jag höjer dom när jag kör in på besiktning, annars kommer jag inte ens in i lokalen.

Men det kostar ju en förmögenhet sad , är dom enkla att ställa om när man vill då? vad får man ge för ett par till honda crx tror du? smile

Finns ju budget varianter för runt 2000 på ebay, om man nu vill åka lågt. vill man ha lite mer seriösare grejor eller vad man ska säga så får man lägga till några tusen.


Darkus
8 januari 2013
#11
http://www.coiloverkungen.se/?category_ … M-60-HO-04

Crxkoffe skrev:
BMW_ZACHE skrev:
Smitigast är ju om man kör med coilovers som jag gör på mina bilar så jag höjer dom när jag kör in på besiktning, annars kommer jag inte ens in i lokalen.

Men det kostar ju en förmögenhet sad , är dom enkla att ställa om när man vill då? vad får man ge för ett par till honda crx tror du? smile

Pedantisk Perfektionist
232 Inlägg
8 januari 2013
#12
När dom höjer bilen på lyften så får inte fjädrarna glappa heller. Dom får vara kapade men inte såpass mycket att dom inte ligger emot övre och undre tallrik när den lyfts. Samma sak med coils, den får vara nerskruvad men inte så det glappar när dom lyfter bilen.

Min 300ZX var så låg att jag inte kom upp på lyften, (6cm markfrigång) då skrattade dom bara och lyfte fram "sportbilsplankorna" haha

BMW/Alpina - Only the best is good enough

Voodoo
1 444 Inlägg
8 januari 2013
#13
jag kör på sommaren med 1cm till framvagns balkarna slår lite gnistor och polisen gillar inte de.. till bess så kör jag med 55mm fjädrar runtom  och vintern ja då kör jag höjt smile 18 cm bak och 16cm fram xD
bess är ju engång per år och de är enkelt att byta ut dämpare  och fjädrar så smile  be it kör så lågt du kan  och så den  inte är nån trafikfara  och se till att inte nån fjädrar ligger löst om du inte då kör koils


snyggast är ju när fälgar däck ligger jämt med skärmarna smile
Senast redigerat av Stripz (8 januari 2013)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Ustkaka
506 Inlägg
9 januari 2013
#14
Ner med helvetet, att "sänka lagom, 6-7cm markfrigång" som farbror beige säger är i det löjligaste laget.
1-2cm, så går det köra dagligen utan konstigheter.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ

Hard roller and cruising low!
237 Inlägg
22 juli 2013
#15
Jettan min så har jag att precis en femkrona går under länkarmarna, och jag kommer fram överallt, det tar bara lite längre tid o man får snedda o ha extra koll på okända vägar smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
22 juli 2013
#16
JHarnborg skrev:
När dom höjer bilen på lyften så får inte fjädrarna glappa heller. Dom får vara kapade men inte såpass mycket att dom inte ligger emot övre och undre tallrik när den lyfts. Samma sak med coils, den får vara nerskruvad men inte så det glappar när dom lyfter bilen.

Min 300ZX var så låg att jag inte kom upp på lyften, (6cm markfrigång) då skrattade dom bara och lyfte fram "sportbilsplankorna" haha

Jag har också hört att det finns "sportbilsplankor" på vissa stationer och det är väl trevligt att dom ställer upp så istället för att bråka.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
22 juli 2013
#17
Sami-B skrev:
Ner med helvetet, att "sänka lagom, 6-7cm markfrigång" som farbror beige säger är i det löjligaste laget.
1-2cm, så går det köra dagligen utan konstigheter.

Har en känsla av att det inte är så enkelt att ta sig fram med en markfrigång på 1-2 cm.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
22 juli 2013
#18
bara och sänka på krävs mycke innan de skrapar i med så kort hjulbas!!

hellre pallbocks kung än trailer queen

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
22 juli 2013
#19
mr_harry skrev:
bara och sänka på krävs mycke innan de skrapar i med så kort hjulbas!!

Det har du rätt i! Ibland kan det vara besvärligt med alla dessa fartsänkargupp i stan eller de sträckor med kullersten som det bl.a. finns i min stad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 532 Inlägg
22 juli 2013
#20
Min Merca ska bli bottsänkt i vinter och för att kunna tampas med fartgupp så blir det fyrkantsrör under bilen som den kan hasa på :-P
Till besiktning åker det på original fjädrar.



Sök