3616
Sök

Vad gäller för bilar som inte är helbilsgodkända

150 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
tjena! smile

Sitter här och funderar på vad som egentligen gäller för en bil som inte är helbilsgodkänd? För på en bil som är helbilsgodkänd får man ju inte göra något egentligen. Har sökt på google men har inte hittat nån fakta som är vettig smile

Men vad får man göra på en bil som inte är helbilsgodkänd?
Kan man få regbes på en ej helbilsgodkänd bil för byte av avgasrör eller liknade åtgärder? smile

Fixa gärna länkar som styrker det ni skriver, vill inte ha spekulationer eller historier som din polares polare hört av nån i kön på ica för 4 år sen, utan ren fakta vore kanon wink

Mvh

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE

150 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
ingen som vet nått? smile

BECE

1 365 Inlägg
11 januari 2013
Jag kan försöka svara eftersom jag har en bil som inte är helbilsgodkänd.

Det finns ju två aspekter på det hela och det är vad man får göra enligt lag och vad som är allmänt accepterat enligt bilprovningen.

Lagen är följande... några sidor

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872855

Det viktigaste om jag inte missminner mig är att avgasrening måste vara komplett, dvs katalysator om detta fanns tidigare.

Effekt måste vara inom 10% av original. (kompressor och turbo går alltså inte igenom om det inte är fabriksmonterat)

Sen får du mer eller mindre byta allt så länge du klarar avgasvärden och övriga tester på bilprovningen.

I USA är det ok att byta ut det mesta på bilen, det innebär att bilen kan ha sett ut på detta viset när den importerades.

150 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
tack för ett mycket bra svar! smile

vart lite fundersam på detta ovh få lite mer kött på benen så att säga då trafikpolisen här i värmland tydligen inte är så kunniga inom sitt område smile vet om folk som har fått regbes pga att dom bytt slutrör eller liknande åtgärder som inte påverkar nån avgasrening och knappt ökar bullernivån smile men då är det bara att stå på sig om dom vill "jävlas" smile

BECE

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
12 januari 2013
ronkinpeace skrev:

vart lite fundersam på detta ovh få lite mer kött på benen så att säga då trafikpolisen här i värmland tydligen inte är så kunniga inom sitt område smile vet om folk som har fått regbes pga att dom bytt slutrör eller liknande åtgärder som inte påverkar nån avgasrening och knappt ökar bullernivån smile men då är det bara att stå på sig om dom vill "jävlas" smile

Det är ju inte klokt!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

326 Inlägg
12 januari 2013
ronkinpeace skrev:
vet om folk som har fått regbes pga att dom bytt slutrör eller liknande åtgärder som inte påverkar nån avgasrening och knappt ökar bullernivån smile men då är det bara att stå på sig om dom vill "jävlas" smile

När jag läste det där så mindes jag plötsligt den här tråden:  http://www.rcflyg.se/forum/showthread.p … Obs-se-hit

Better than God \o/
1 883 Inlägg
12 januari 2013
Min 9-3 är inte helbilsgodkänd och vet att det räddat mig vid besikting. Den har vart en fotobil så är undantagen de reglerna. På en ej helbilsgodkänd får man ju göra rätt så mycket så länge  man inte ökat effekten mer än 10-15%, den på något sätt blir trafikfarlig eller låter för mycket.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
12 januari 2013
MrTurbo skrev:
Min 9-3 är inte helbilsgodkänd och vet att det räddat mig vid besikting. Den har vart en fotobil så är undantagen de reglerna. På en ej helbilsgodkänd får man ju göra rätt så mycket så länge  man inte ökat effekten mer än 10-15%, den på något sätt blir trafikfarlig eller låter för mycket.

Ursäkta, men vad är en fotobil??

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

414 Inlägg
12 januari 2013
Använts av Saab själva internt för för fotografering för annonser, reklam, broschyrer mm.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
12 januari 2013
joH900 skrev:
Använts av Saab själva internt för för fotografering för annonser, reklam, broschyrer mm.

....och det betyder att den frias från helbilsgodkännandet??

/Benny

Min youtubekanal!

Smålänning
7 887 Inlägg
12 januari 2013
Vettemannen skrev:
joH900 skrev:

/Benny

Räknas ofta som import eller förseriebilar, och de är inte helbilsgodkända, om de inte är import från EU-land.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 januari 2013
Vettemannen skrev:
joH900 skrev:

/Benny

den är registreringsbesiktad med andra grejer redan från fabrik.

finns en hel del "exprimentbilar" ute på svenska vägar som inte är varken orginal eller har orginal utrustning men som ändå är besiktade å OK.

577 Inlägg
12 januari 2013
Problemet med trafikpolisen i Värmland är att dom ger regbesiktning vad man än säger och även fast bilen går igenom besiktningen utan problem så är det ändå 1500 sura pengar.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
12 januari 2013
risodlarn skrev:
Problemet med trafikpolisen i Värmland är att dom ger regbesiktning vad man än säger och även fast bilen går igenom besiktningen utan problem så är det ändå 1500 sura pengar.

Dom verkar ju galna. Är det månne något lokalt direktiv att man ska få bort så många bilar som möjligt från vägarna?

/Benny

Min youtubekanal!

577 Inlägg
12 januari 2013
Vettemannen skrev:
risodlarn skrev:

Dom verkar ju galna. Är det månne något lokalt direktiv att man ska få bort så många bilar som möjligt från vägarna?

/Benny

Ja det kan man tro, bilprovningen brukar iaf uttrycka sig liknande " Jasså är det karlstadspolisen nu igen" enligt bilprovningen har en s60/80 fått regbes på ett originalmonterat slutrör.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
12 januari 2013
risodlarn skrev:
Vettemannen skrev:
risodlarn skrev:

/Benny

Ja det kan man tro, bilprovningen brukar iaf uttrycka sig liknande " Jasså är det karlstadspolisen nu igen" enligt bilprovningen har en s60/80 fått regbes på ett originalmonterat slutrör.

Det kan väl inte vara möjligt. Nu driver du med oss!! wink

/Benny

Min youtubekanal!

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 januari 2013
fan jag har läst nånstans att även om bilen är helbilsgodkänd så var de nått som inte gällde avgassysmet i sverige å de var lagligt att byta avgas utan att dom skulle kunna göra nått åt de..

ska se om jag kan hitta de igen.

150 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
Vettemannen skrev:
ronkinpeace skrev:

Det är ju inte klokt!!!!

/Benny

ja det är helt otroligt, det är som att dom har egna regler här i värmland!

BECE

Better than God \o/
1 883 Inlägg
12 januari 2013
Xuri skrev:
Vettemannen skrev:
joH900 skrev:

/Benny

den är registreringsbesiktad med andra grejer redan från fabrik.

finns en hel del "exprimentbilar" ute på svenska vägar som inte är varken orginal eller har orginal utrustning men som ändå är besiktade å OK.

Exakt. Rätt gött. big_smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

577 Inlägg
12 januari 2013
Vettemannen skrev:
risodlarn skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Det kan väl inte vara möjligt. Nu driver du med oss!! wink

/Benny

haha nej det är sjukt men sant!

Sök