3844
Sök

Volvo 760gle 88 (v6) 280f

139 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
#41
eller pumpen i tanken kasnke kan få trycket/flödet att sjunka.men bilen har inga som hellst problem med att suga när tanken är i stort tomm enligt mätaren

Lastbilsmekaniker
5 278 Inlägg
4 maj 2013
#42
tommya111 skrev:
jag tog 1 pump från en 940 som varva som den ska, så trycket borde det inte vara fel på. och när jag gasar sakta där den slår av sjunker varvet när jag gasar mer sakta å gasar jag ännumer går varvett upp igen tills den når 4300rpnigen men då slår den bara ifrån igen. tryck regulatorn är bytt med till en som förra bilen varva som den skulle. men ska se å byta spolen med då. även kolla jorden, går det att sätta 1 kabel från minus på batteriet till minus på spolen för att kolla om det blir bättre?

Tråkigt när det krånglar hade problem med min 760 med och felsökte länge och tillslut visade det sig att det var temgivaren som var kass för mig:) så nu går min:) min gick dåligt på tomgång när den blev varm och gick dåligt på högre varv blöddrade bara. Testa med byta tempgivaren på vänster topp och se om det hjälper för dig med:)


139 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
#43
bilen går klockrent inga problem alls jätte pig ingen orolig tomgång inget alls men det går bara inte att varva över ca 4300 rpm. är din 760 88 å upp? isf hur mkt varvar den så ver tag iaf vad den ska varva när jag är klar å hitat felet.

plankan
4 maj 2013
#44
Hade jag inte läst igenom din tråd,skulle jag säga det var katalysatorn eller stopp längre bak i avgassystemet som spökade....

Är det både med varm och "kall" motor den inte går varva över 4300 rpm ??

Mätt tändkablarna kanske ?

Underskatta inte heller ett byte av den där tempgivaren -
kostar inte många peng,men kan ställa till det på många sätt.....
Senast redigerat av plankan (4 maj 2013)

139 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
#45
ja både varm och kall det roliga är att bilen går klockrent anars den bara varvar inte mer. farsan sa nyss att det lät som om något slog av tex spridarna eller liknande. alltså ett klickande jud när den slog av

6 655 Inlägg
5 maj 2013
#46
På ford automater slår de ifrån vid 4000 varv för att skydda lådan i P och N.

Gäller detta i D läget för dig?

De/Dem

* Voff voff *
10 739 Inlägg
5 maj 2013
#47
Malheus skrev:
På ford automater slår de ifrån vid 4000 varv för att skydda lådan i P och N.

Gäller detta i D läget för dig?

760 har inte denna funktion. Det går att varva "fullt" även i P och N.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (5 maj 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 739 Inlägg
5 maj 2013
#48
När jag läser om detta kommer jag att tänka på ett problem jag hade på min 760 GLE -88 som jag hade 98-99.

Den började läcka vid bröstkåpspackningen och när vi skulle ha loss remskivan på vevaxeln så spärrade vi vid svänghjulet. När vi sedan var klara gick bilen helt som den skulle men vid 2000 rpm slog den ifrån och stannade. Efter mycket felsökande visade det sig att kransen på svänghjulet som man kommer åt att spärra var gjord av stålplåt. Den hade därför böjt sig lite när vi skulle ta loss remskivan. Därav så missade svänghjulsgivaren när varvtalet ökade och den slog därför ifrån.

Kan ju vara värt att kolla iaf...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

139 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
#49
jadu brådhis vi bytte ju packningarna och spärra som du sa vid kugg kransen flr att få loss muttern.  suck ska man hehöva sära på motor och låda nu med :S. och ja mallheus det göllrt i P,R,D,N,1,2 lägena alltså alla. även när man kör. och min 87a varvar hela vägen även på P och N stillastående till ca 7000rpm. bytte och kolla spolen idag med och samma fel kvarstår.

139 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
#50
bilen mäter alltså varvet på start/kugg kransen till startmotorn?

139 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
#51
en annan sak jag märkt idag är att den blir väldigt slö när man närmar sig 120km men allt före går den bra. bortsett från att den inte varvar som den ska

139 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#52
var ute och körde med min anddra 760 87a idag och konstatera att 88an är allt slöare i almänhet. hoppas det kan hjölpa något för jag blir idiot på detta felet

* Voff voff *
10 739 Inlägg
7 maj 2013
#53
tommya111 skrev:
jadu brådhis vi bytte ju packningarna och spärra som du sa vid kugg kransen flr att få loss muttern.  suck ska man hehöva sära på motor och låda nu med :S.

På min så mätte vi med en pinne där vi markerat djupet och hittade var kransen var böjd och böjde sedan ut den med en "krok" (ja, så mjuk är kransen!). Så du bör kunna slippa dela motor/låda.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (7 maj 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

139 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#54
men borde inte startmotorn bli konstig då?? missa och dålla på eller låta när det vovlar?? har iaf kollat knack sensorer och bytt tänd kablar idag ingen skillnad

139 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#55
och jag vill påstå att om kransen är så mjuk som du påstår hadde den blivit chev när man vred på nyckeln

* Voff voff *
10 739 Inlägg
7 maj 2013
#56
Alltså... Kransen är förstås hård, men det löper som en metallring bredvid som givaren mäter på. Denna är det som man hamnar vid om man försöker spärra svänghjulet.

Hittade en bild på nätet där du ser metallringen med dom fyrkantiga hålen i. När denna är böjd/tillbucklad uppträder det felet som jag pratar om

http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesP … el_940.gif

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

139 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#57
jaha så kransen sitter inniti denna cirkeln med 4kanter? eller något i den stilen

139 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#58
kolla på den plåt cirkeln nu och den är så rak den kan bli iaf bnår man kollar ner i hålet där varvlalsregulatorn sitter och någon vrider på nyckeln. men jag kom på  något mer. när man gasar hastigt å den slår av och man släpper gasen skuter bilen

* Voff voff *
10 739 Inlägg
7 maj 2013
#59
tommya111 skrev:
jaha så kransen sitter inniti denna cirkeln med 4kanter? eller något i den stilen

Det som du sannolikt böjt till och som ger felet du har är den ringen med fyrkanter bredvid startkransen. Man tror att man spärrar på startkransen när man sticker in mothållet, men i själva verket är det i fyrkanterna man hamnar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 739 Inlägg
7 maj 2013
#60
tommya111 skrev:
kolla på den plåt cirkeln nu och den är så rak den kan bli iaf bnår man kollar ner i hålet där varvlalsregulatorn sitter och någon vrider på nyckeln. men jag kom på  något mer. när man gasar hastigt å den slår av och man släpper gasen skuter bilen

Helt säker på att den är rund, dvs inte intryckt nå´nstans så den blivit oval?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök