2450
Sök

K-jetronic sprut + turbo?

18 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjenna!
Undrar om ett K-jetronic (Mekaniskt insprut från volvo b23) kan lira med turbo? roll

Tanken är en b230fk + K-jetronic, hur mycket går det att ladda (Vad klarar sprutet av)? smile

Tack på förhand!

21 761 Inlägg
13 januari 2013
#2
På B21ET är det ju både K-Jet och turbo, det kan alltså fungera ihop. På något Volvoforum läste jag att K-Jet klarar av upp till runt 200 HK, sedan får man använda annat bränslesystem. smile

18 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
På B21ET är det ju både K-Jet och turbo, det kan alltså fungera ihop. På något Volvoforum läste jag att K-Jet klarar av upp till runt 200 HK, sedan får man använda annat bränslesystem. smile

Jaha okej! Tack för det snabba svaret! big_smile

Thedriftking
13 januari 2013
#4
Finns ingen mening att köra k-jet, väldigt svårt sprut..
Mera värt att köra Std lh2.4 med chip alt. trycktätade weber m.m smile

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
14 januari 2013
#5
Eller spara sig år och dagar av sorg och inhandla sig elektroniskt sprut för 4 till 5 tusen spänn, eller beggade finns ju med för billig peng.

Och kom inte säg att el är så jobbigt, för då har man aldrig försökt felsöka ett k-jet.
Yes i'we been there... gamla saabturbos hade det i alldeles för stor utsräckning.

Eller kanske ett motronic från en 940 turbo. Dom är relativt enkla och finns gott om , om man vill "skrot-nissa" lite.

Och ren tekniskt detaljerat vad som kommer att begränsa ett k-jet är styrtrycksventilen och bränslehuvudet.
Styrtrycksventilen reglerar tryck från pumpen, den har oftast inte rätt omfång för trimmade motorer med överladdning.
I bränslehuvudet så har vi munstycken som är en slags grundbestyckning, dom går inte att få tag i längre om man ska ändra "parametrar"
Dessutom så kanske inte spjällets diameter i bränslehuvudet räcker till luftflödet om man ska upp i ordentliga hästkrafter.
(det sitter ett spjäll som öppnas av luftflödet i bränslehuvudet)

Övertygad ännu ? hehe.
Men hoppas du inte ger upp bygget för det.
Ville bara ge tips så du inte står och får felsöka ett bygge,  in i dödagar.


18 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#6
wadde skrev:
Eller spara sig år och dagar av sorg och inhandla sig elektroniskt sprut för 4 till 5 tusen spänn, eller beggade finns ju med för billig peng.

Och kom inte säg att el är så jobbigt, för då har man aldrig försökt felsöka ett k-jet.
Yes i'we been there... gamla saabturbos hade det i alldeles för stor utsräckning.

Eller kanske ett motronic från en 940 turbo. Dom är relativt enkla och finns gott om , om man vill "skrot-nissa" lite.

Och ren tekniskt detaljerat vad som kommer att begränsa ett k-jet är styrtrycksventilen och bränslehuvudet.
Styrtrycksventilen reglerar tryck från pumpen, den har oftast inte rätt omfång för trimmade motorer med överladdning.
I bränslehuvudet så har vi munstycken som är en slags grundbestyckning, dom går inte att få tag i längre om man ska ändra "parametrar"
Dessutom så kanske inte spjällets diameter i bränslehuvudet räcker till luftflödet om man ska upp i ordentliga hästkrafter.
(det sitter ett spjäll som öppnas av luftflödet i bränslehuvudet)

Övertygad ännu ? hehe.
Men hoppas du inte ger upp bygget för det.
Ville bara ge tips så du inte står och får felsöka ett bygge,  in i dödagar.

Visste inte att de var så svårt och mycket problem med kjet.. Blir väl att köpa ett eftermarknads sprut smile Går elprogrammet på gymnasiet, så ska nog inte bli några problem och koppla. Däremot mappning? Går det att läsa sig till, eller måste man låta en firma fixa de? roll

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
14 januari 2013
#7
Om du går elprogrammet så ska du ju absolut pyssla ihop ett megasquirt !
www.diyautotune.com där har du bästa kitten med box man kan köpa sig.

Mappa ? Det borde man också kunna läsa sig till.
Grundregeln man måste veta för att trimma bilar är att motorer går på bränsle.
För att få in mera bränsle ska man få in mera luft (turbo) och sen balansera det till rätt förhållande.
Och där kommer en lambdasond in och hjälper dig.

Det är en hel del att lära sig, men när man förstår lite hur förbränningen i en motor samspelar med grejerna runt om så är det relativt enkelt. Man knappar lite, kör, loggar hur motorn går (laddtryck, lambda, temperaturer mm) och sen kikar man lite och ändrar i tändnings och bränsletabeller lite i taget.

Finns förmodligen bättre och mera detaljerade guider än mina rader. Ute på internet.
Vad som oftast dödar turbobyggen är ju att man råkar få spikningar, av för mager blandning eller tändning som är för "hög" (tändpunkten för tidigt innan kolvens vändpunkt).
Sen rasar lite växellådor och kopplingar på vägen till den optimala körmaskinen, men det är sånt som gör det hela lite mer intressant tongue


18 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#8
wadde skrev:
Om du går elprogrammet så ska du ju absolut pyssla ihop ett megasquirt !
www.diyautotune.com där har du bästa kitten med box man kan köpa sig.

Mappa ? Det borde man också kunna läsa sig till.
Grundregeln man måste veta för att trimma bilar är att motorer går på bränsle.
För att få in mera bränsle ska man få in mera luft (turbo) och sen balansera det till rätt förhållande.
Och där kommer en lambdasond in och hjälper dig.

Det är en hel del att lära sig, men när man förstår lite hur förbränningen i en motor samspelar med grejerna runt om så är det relativt enkelt. Man knappar lite, kör, loggar hur motorn går (laddtryck, lambda, temperaturer mm) och sen kikar man lite och ändrar i tändnings och bränsletabeller lite i taget.

Finns förmodligen bättre och mera detaljerade guider än mina rader. Ute på internet.
Vad som oftast dödar turbobyggen är ju att man råkar få spikningar, av för mager blandning eller tändning som är för "hög" (tändpunkten för tidigt innan kolvens vändpunkt).
Sen rasar lite växellådor och kopplingar på vägen till den optimala körmaskinen, men det är sånt som gör det hela lite mer intressant tongue

Tack för alla bra svar! Blir att läsa en hel del innan jag bestämmer mig för hur det ska gå tillväga wink

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
14 januari 2013
#9
Hoppas det går vägen och du inte blir avskräckt av inlärningskurvan bara !
Återkom med en projektråd sen om det kommer till skott smile


18 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#10
wadde skrev:
Hoppas det går vägen och du inte blir avskräckt av inlärningskurvan bara !
Återkom med en projektråd sen om det kommer till skott smile

Har inte riktigt ekonomin till det just nu då jag pluggar, men efter sommar kanske det kommer igång! roll

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
14 januari 2013
#11
Bara att köpa på sig lite saker i taget smile


Bärs!
3 456 Inlägg
14 januari 2013
#12
wadde skrev:
Eller kanske ett motronic från en 940 turbo.

Det här var nytt för mig.. wink

Garaget.org peakade 2008.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
15 januari 2013
#13
Grupp-A ... K-jet, Turbo... Väääldigt med effekt tongue Som överståeende talare redan påpekat. LH Jet är inte mycket enklare. Har du ett k-jet så kör på det, det går att plocka effekt med. Mycket billigare och enklare än att byta smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
15 januari 2013
#14
Ja visst GÅR det med k-jet. Men det är absolut inte lätt för oss amatörtrimmare.
Det går att plocka tusentals hästar ur v8 med förgasare och kompressor på dragster, så javisst, allt är möjligt.

Men ett mekaniskt sprut har sina begränsningar för olika förhållanden, likaså förgasare.
Ett elektroniskt sprut där man själv kan kolla alla parametrar och logga är helt klart enklare när man inte har ett motorlabb med bänk och massa mätutrustning för att kolla motorns beteende vid olika laster.
Och så vidare....

Äldre bilar är skoj, men att strössla på lite nyare teknik är vad som gör dom snabba också.


Pedal To The Metal
750 Inlägg
16 januari 2013
#15
wadde skrev:
Ja visst GÅR det med k-jet. Men det är absolut inte lätt för oss amatörtrimmare.
Det går att plocka tusentals hästar ur v8 med förgasare och kompressor på dragster, så javisst, allt är möjligt.

Men ett mekaniskt sprut har sina begränsningar för olika förhållanden, likaså förgasare.
Ett elektroniskt sprut där man själv kan kolla alla parametrar och logga är helt klart enklare när man inte har ett motorlabb med bänk och massa mätutrustning för att kolla motorns beteende vid olika laster.
Och så vidare....

Äldre bilar är skoj, men att strössla på lite nyare teknik är vad som gör dom snabba också.

Tusentals hästar som amatör trimmare också? wink Om vi tänker lite rimligt så är det inte så värst stora problem att plocka RIMLIG effekt med ett K-jet. Sitter det på bilen är det de mest ekonomiska.

Jag är helt med på ditt tänk med ny teknik i gamla bilar. Jag själv har ju en tendens att sätta Nira i allt jag ser. Menar bara att är det K-jet i och man ska ha vettig effekt så är det ju billigast. TS har ju inte nämt någon effekt så är ju svårt att veta.

Ska man byta så skit i Jet. Ta trionic från SAAB och ta och byt DI kassetten mot Audi VAG spolar. Mycket lättare att mappa i och med Flash minnen så man inte behöver bränna ett chip för varje mappning. Dessutom mycket enklare att logga det genom ex. T5 PC log.


Tycker jag.. Vad tycker ni smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
16 januari 2013
#16
Ja om man nöjer sig med ca 200 hk, vilket vad de flesta bränslehuvuden på bilar med turbo från här i närheten av sverige var bestyckade med, så är det vettigt. T.ex 900turbo 8.
Men ser man på hästkraftrejset (like theres no tomorow) som kom sig av just tillgängligheten av billiga motorstyr tillgängligt till alla så blev det inte ovanligt med 400 hästar på volvomaskiner med lite smekta inre komponenter plus en stor turbo.

Och nu tryckte du på en röd knapp, genom att nämna saab och T5. Hihi.
Vi ska se nu, efter 22 ägda saabturbos genom åren och ful/fintrimmande av dem så har jag vart med sen tidiga versionerna av Trionic suite som programmet heter.

Det skulle vara intressant att byta tändkassetten mot VAG-spolar, just av två anledningar:
Kamsynkorniseringen kommer av av DI mäter över stiften vilken cylinder som joniserar efter detonering.
Man mäter även om det detonerat löpande under motorns gång.
Parametern heter för det heter Miss200_tot i mjukvaran från saab.
Bland annat används det för att inte överhetta katalysatorn och hålla koll på avgasvärden.

Andra anledningen är att urladdningskondingarna i en Saab DI kassett är på 400 volt och gnistspänningen efter spolarna blir ca 50 000 volt beroende på version av kassetterna.
En vag är inte ens i närheten av den prestandan på urladdningen.
Detta besivas genom att man måste köra mycket mindre gnistgap på audimaskiner, ca 0,6 mm.
Medans saabarna kör på 1,1mm.
Vag-spolarna har dessutom inte joniseringsmätning alls. De äldre iallafall.
Nyare måste väll nästan ha, men elektriskt kompatibla är det inte.
Senast redigerat av wadde (16 januari 2013)


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
16 januari 2013
#17
Och slutordet är att saabs trionic är ett fantastiskt fullt mappbart system man får med gratis på köpet om man handlar sig en saab turbo med den såkallade "kortmotorn" eller senare maskiner. b204l, b234l, b234e osv.
l


18 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#18
Bilen jag tänkt bygga på är en Opel kadett c 1200s från -76, så sitter alltså inget K-jet original tongue

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
17 januari 2013
#19
hehe. Jag vidhåller min rekomendation: Megasquirt eller VEMS. Big bang for the buck.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 januari 2013
#20
wadde skrev:
hehe. Jag vidhåller min rekomendation: Megasquirt eller VEMS. Big bang for the buck.

håller med dig från ditt tidigare inlägg, saab trionic 5.5!



Sök