3673
Sök

Startmotorn går inte runt! HJÄLP!

435 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Hej! startmotorn kronglar.
första gången den inte gick runt var för någon månad seda, då var det 27- grader efter några slag på startmotorn så startade den.
nu till denna dagen..
Imorse startade den, hur lätt som helst inga konstigheter (som vanlgit) parkerade bilen, sen efter 1 timme skulle jag starta bilen. inte ett skit hände. det var ca 5- ute och väldigt mycket snö.
när jag vrider på tändningen går volten ner mot 12.3 inga konstigheter där, men vägrar starta... slutade med att jag fick knuffa igång den. Vad är felet?!?! det är INTE batterierna då jag har 2 st som är 2 månader gamla med totalt 200 AH och 7000cca.
efter bilen blivit varm, fortfarande samma fel gick inte att starta bilen då startmotorn inte går runt

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
15 januari 2013
Frostduck skrev:
första gången den inte gick runt var för någon månad seda, då var det 27- grader efter några slag på startmotorn så startade den.
nu till denna dagen..
Imorse startade den, hur lätt som helst inga konstigheter (som vanlgit) parkerade bilen, sen efter 1 timme skulle jag starta bilen. inte ett skit hände. det var ca 5- ute och väldigt mycket snö.
när jag vrider på tändningen går volten ner mot 12.3 inga konstigheter där, men vägrar starta... slutade med att jag fick knuffa igång den. Vad är felet?!?! det är INTE batterierna då jag har 2 st som är 2 månader gamla med totalt 200 AH och 7000cca.
efter bilen blivit varm, fortfarande samma fel gick inte att starta bilen då startmotorn inte går runt

Kan det vara så jäkla enkelt att kolen är sopslut i startmotorn?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

435 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Frostduck skrev:
nu till denna dagen..

/Benny

Vad bör jag göra då?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
15 januari 2013
Frostduck skrev:
Vettemannen skrev:
Frostduck skrev:
nu till denna dagen..

/Benny

Vad bör jag göra då?

Jaa, byta dom så klart om dom är slut.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

klabbarpan
3 041 Inlägg
15 januari 2013
Byta startmotorn. Om det är på vw du har på bilden så är det snabbt gjort.

435 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
hur fort går det, har inget garage och de är snöstorm ute

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
15 januari 2013
Frostduck skrev:
hur fort går det, har inget garage och de är snöstorm ute

Antingen lånar du ett garage eller så är alternativet är ju en bilverkstad.

/Benny

Min youtubekanal!

klabbarpan
3 041 Inlägg
15 januari 2013
Sitter på framsidan av motorn mot lådan. Tar inte många minuter.

435 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Detta är ju en 1.6 liters motor, är de samma startmotor som till 1.8?

435 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
nu när jag precis åkt har jag 12.9 volt, när ja vrider om nycklen så går den ner till 12.8 kan de vara en säkring som gått?

klabbarpan
3 041 Inlägg
435 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
finns det något ''bond'' sätt för att få den o funka? slå den eller något?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
15 januari 2013
Frostduck skrev:
finns det något ''bond'' sätt för att få den o funka? slå den eller något?

Är kolen slut så är dom och det hjälper inta att slå på den. Byt istället kol eller hela startmotorn.

/Benny

Min youtubekanal!

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
15 januari 2013
Du kan ju prova att bygla solenoidstiftet +50 med matningsplinten +30 på startmotorn för att konstatera att det inte är fel i tändkontakten (a.k.a tändningslåset).

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

435 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
fick tag på en startmotor för 150kr och en som fixar de åt mej för en mindre slant, hoppas det löser sej då!

151 Inlägg
16 januari 2013
Frostduck skrev:
nu när jag precis åkt har jag 12.9 volt, när ja vrider om nycklen så går den ner till 12.8 kan de vara en säkring som gått?

finns ingen säkring till startmotorn, den är direkt kopplad till batteriet, så byt du startmotorn så ska du se att den går igång

435 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
MCB1189 skrev:
Frostduck skrev:

finns ingen säkring till startmotorn, den är direkt kopplad till batteriet, så byt du startmotorn så ska du se att den går igång

står på verkstad nu, blir klar till kvällen smile! passade på att byta bort den 3 år gamla oljan också..

Sök