15 januari 2013
Trådstartare
Hej,
Köpte mig en volvo 740 farmare här om dagen med b230f motor. Han jag köpte den av påstod att topplockspackningen var sönder eftersom den gick endast på cylinder 3 och 4. Han verkade kunna sin sak, så jag prövade inte starta eller något eftersom batteriet var helt slut. Jag slet av toppen direkt, men packningen såg frisk ut.. Jag bytte toppen till en annan 530 topp som låg hemma som jag visste var helt fungerande samt att jag bytte hela övre packningsserien. När jag lagt i nytt batteri och skulle starta gick så den fortfarande bara på cylinder 3 och 4.
Gnista kommer på alla cylindrar, tändfördelaren har jag bytt ut, kollat alla slangar runtom vid insuget, flyttat runt kontakterna på spridarna, bytt tändstift, tändhattar o. kablar är i skick, säkringar till bränslepumparna hela och som sagt så är alla packningar bytta runt om toppen.
Skulle eventuellt kunna vara att kompressionen är dålig på cylinder 1 och 2 men fastän jag gasar upp till 4-5000 varv så hänger de inte på. Skulle gissa på att bränsletrycket är för dåligt pga igensatt bränslefilter eller något liknande. Eller skulle det kunna vara något strul med spridarna? 2st spridare borde väl inte kunna lägga av samtidigt.
Har någon haft liknande problem? kom gärna med förslag om vad jag skulle kunna gå igenom på bilen.
Mvh. Matias