2555
Sök

Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

En bruksbil som behöver en hel del rostlagning, fix och kärlek. Den ska fortsätta att vara bruksbil men kanske framförallt vara ett fritidsprojekt i garaget.

150 293 Visningar
Uppdaterades senast 1 april 2022
165 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#81
Har inte blivit så mycket gjort sista tiden. Har lagt in lite golvmatta å smågrejjat lite. Några åkturer har det också blivit!
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-185e1e250aa850fe29eed6246b11bd57.jpg

slappt&fint
376 Inlägg
1 september 2013
#82
Frän bil har sett den ett par gånger senast idag , tror du såg oss också när vi skulle köra en Audi till skroten idag stod iallafall nån och blängde som fan bredvid duettn:-P


165 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#83
Hehe, stämmer bra dä!

Vilken skulle till skroten? Den som sköt på eller den som drog? smile
Höll på med årliga rostfixen på Kadett -89:an. Still gåing strong!

Stackars Dutt-Ann har inte blivit ompysslad på ett tag nu. Mycke
annat å göra så här på höstkanten. Meeen, hon rullar ju ändå.
Blir väl ett ryck framöver när det lugnar ned sig. Å nästa helg
är det DAK-marknad!! Få se om man hittar nå pryttlar där.

Ha de!
/B

slappt&fint
376 Inlägg
1 september 2013
#84
Den vita som vi drog, vi kom även senare med en Sierra efter, lite gårds rensning är aldrig fel:p


165 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#85
Hösten drog in. Tjopp sa de. Sommaren är kort. Har städat ur garaget från gräsklippare, cyklar å mopeder å annat böös. Pysslat om vardagsbilarna, oljebyten, tröga lås å annat tråkigt som måste göras. Men... sen, körde jag in Duetten för lite koll på vad som ska göras framöver!

Den har rullat på över sommaren och skött sig någorlunda bra. Tja, inga större klagomål egentligen. Börjar komma överens med "Gamla Bettan"! Värsta fadäsen var nog att rutan blev spräckt å det var helt mitt fel. Tarzan var uppe i äppelträdet å ansade å kapade lite och en stor gren föll ned och studsade sen rakt på Duetten. Grovdelen tjoffade in i rutan. Hej å hå! Jag hade ju ändå tänkt byta den eftersom den är rätt prickig efter att nån kört med vinkelslip mot den men ändå. Nåja... största problemet med att köpa en ny ruta är tydligen frakten. Hmm.

Kardanlagrets upphängning var ingen hit. Det är en M47 låda med (den eftertraktade) M45 kopplingskåpan och det gör att kardanlagret hamnar ca 5 cm längre bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-17aa2c9319a3ef3e4e88d58c48b7ff4a.jpg
Den som tidigare grejjat med det har försökt lösa det genom att kapa å svetsa dit distansplåtar men tyvärr helt misslyckats med C-C-måttet och nöjt sig med några små gummikuddar som stöd. Följen är att stödplåten ligger helt glapp emot ramen. Även om man skulle fixa till C-C-måttet så är det ingen lyckad lösning eftersom det blir ett axiellt moment på gummiupphängningen.

Tänka, tänka... Det är rätt trångt där i ramkryss och kardantunnel så jag funderar på att skarva på bultarna och återställa plåten så den blir som original. Vi får se...

2 516 Inlägg
29 september 2013
#86
hmm Otur med rutor.....Men den där bonnlösningen med kardan känner man ju till lol lol

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

165 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#87
HG_ skrev:
hmm Men den där bonnlösningen med kardan känner man ju till lol lol

Jasså, ja, oftast inge fel med bonnlösningar men det skulle väl va OK om man gjorde det rätt ändå! smile

Gummiupphängningen var ju lite si å så... trädgårdsslang å vaccumslang...
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-cb1b784c7a25e75151f95de0f68a93ea.jpg

Nä, nu blir det nya distanser som ska dit å gummikuddar som låg i Volvopåse. Hoppas det blir en bättre bonnlösning i alla fall  big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-1b3d790a1078bb402fb8dba930d2bd30.jpg

Ska bara byta knutkorset sen åker axeln dit igen. Knutkorset hade f.ö. korkpackningar så det hade nog snurrat några mil...

Jag tänkte gå över till bakaxelupphängningen sen. Det blir ju besiktning nästa år så det kan ju va bra om den sitter fast som den ska...

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 509 Inlägg
7 oktober 2013
#88
Det bästa vore väl att korta främre kardanen dessa centimetrar i ändan mot växellådan?,
känns som det blir onödigt stor påkänning på dom små gummibussningarna?
Är kardanen kortad i bakändan nu eller hur är det löst?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

165 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
#89
farbrorbozze skrev:
Det bästa vore väl att korta främre kardanen dessa centimetrar i ändan mot växellådan?,
känns som det blir onödigt stor påkänning på dom små gummibussningarna?
Är kardanen kortad i bakändan nu eller hur är det löst?

Jo, det har du naturligtvis rätt i. Ska det göras på riktigt vis så ska väl kardan kortas.
Det är väl iofs inget man gör själv om det ska bli bra? Centrering å balansering?

Riktigt hur man har pusslat ihop kardanbitarna vet jag inte. Nog måste väl en M47 låda
vara mer än 5 cm längre än en M40? Jag har inte sett nå hemgjorda kapningar än i alla fall.

Jag ska prova att köra så här ett tag ändå så får se hur jag gör framöver.
Så här nånting blir min lösning. Det är originalgummin jag har satt ditt nu. Å skakig på hand är jag  smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-bd5fddca6873d600e153cd3487b3247b.jpg

edit: lite bättre bild...
Senast redigerat av Beng-Ha (21 oktober 2013)

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 509 Inlägg
7 oktober 2013
#90
Beng-Ha skrev:
farbrorbozze skrev:
Det bästa vore väl att korta främre kardanen dessa centimetrar i ändan mot växellådan?,
känns som det blir onödigt stor påkänning på dom små gummibussningarna?
Är kardanen kortad i bakändan nu eller hur är det löst?

Jo, det har du naturligtvis rätt i. Ska det göras på riktigt vis så ska väl kardan kortas.
Det är väl iofs inget man gör själv om det ska bli bra? Centrering å balansering?

Riktigt hur man har pusslat ihop kardanbitarna vet jag inte. Nog måste väl en M47 låda
vara mer än 5 cm längre än en M40? Jag har inte sett nå hemgjorda kapningar än i alla fall.

Jag ska prova att köra så här ett tag ändå så får se hur jag gör framöver.
Så här nånting blir min lösning. Det är originalgummin jag har satt ditt nu. Å skakig på hand är jag  smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-80ab2a394330e45873a5bc6beb0df733.jpg

tror nog 5cm kan vara rätt mått, vet inte om nåt skiljer i längd mellan M40 & M45 som är grunden till M47an, men nog han väl förlängningshuset på M47an vara ca ca5cm ?

hoppas det funkar bra nu då, det ser iaf seriösare ut än förra lösningen wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

165 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#91
Har varit ner i gropen å fixat lite igen å dragit fast bultarna. Jag ser nu att man vänt hållaren för kardanlagret 180 grader och på så vis fått ca 5 cm extra. Men vad är det för bakre kardan jag har i så fall?? Den måste vara kortare än original. Håhåjaja, man har en kortare bakre kardan istället för att göra rätt å korta den främre. Suck.

Ok, blir till att spana efter en bakre kardan på veteranmarknad framöver. Undrar om PV o Duett är lika?

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 509 Inlägg
12 oktober 2013
#92
Beng-Ha skrev:
Har varit ner i gropen å fixat lite igen å dragit fast bultarna. Jag ser nu att man vänt hållaren för kardanlagret 180 grader och på så vis fått ca 5 cm extra. Men vad är det för bakre kardan jag har i så fall?? Den måste vara kortare än original. Håhåjaja, man har en kortare bakre kardan istället för att göra rätt å korta den främre. Suck.

Ok, blir till att spana efter en bakre kardan på veteranmarknad framöver. Undrar om PV o Duett är lika?

får hoppas nån fin människa i din närhet har en kardan, skulle ju vara mycket lämpligare att korta främre biten i framändan mot växellådan.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

165 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#93
Ja, inte har det blivit mycket gjort... meeen, en provtur med nya gummibussningarna blev det och visst gick bilen tystare. Nu hörde jag motorn mycke bättre.   smile

Sen började jag kika på bakaxel o fjädring. Tänkte plocka ner dom o skrapa o måla.
Jag såg att handbromsvajern ligger emot både ram och fjäderfäste. Undrar om det ska va så???

Sen, hur ska man behandla bladfjädrarna? De ska ju ligga mot varann så någon tjock färg kan man väl inte lägga på där, möjligen när man satt ihop paketet. Tunn rostskydd?

Fjädrar anamma, ska vajern ligga så här???
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-d61b202c16fde066f909d564575f9ba1.jpg

672 Inlägg
21 oktober 2013
#94
Beng-Ha skrev:
Ja, inte har det blivit mycket gjort... meeen, en provtur med nya gummibussningarna blev det och visst gick bilen tystare. Nu hörde jag motorn mycke bättre.   smile

Sen började jag kika på bakaxel o fjädring. Tänkte plocka ner dom o skrapa o måla.
Jag såg att handbromsvajern ligger emot både ram och fjäderfäste. Undrar om det ska va så???

Sen, hur ska man behandla bladfjädrarna? De ska ju ligga mot varann så någon tjock färg kan man väl inte lägga på där, möjligen när man satt ihop paketet. Tunn rostskydd?

Fjädrar anamma, ska vajern ligga så här???
http://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-d61b202c16fde066f909d564575f9ba1.jpg

ja det ska vara så att wiren ligger mot och "skaver"! och bladfjädrarna vill jag nog också veta, för mitt vilande projekt..... vet bara att på tunga fordon så går fjädrarna av om det kommer olja på dom! rätta mig gärna om jag har fel uppfattning!

"Väx inte upp! det är en fälla"

505 Inlägg
22 oktober 2013
#95
På bladfjädrarna hade jag nog lagt ett lager med rostskydd med en färg som inte bygger så mycket först. Sedan kanske lagt lite fett på glidytorna och sist lite färg när fjäderpaketet sitter ihop igen.

Annars är kanske pulverlackering ett bra alternativ. Inte så lätt att göra själv dock


672 Inlägg
22 oktober 2013
#96
L-W-L skrev:
På bladfjädrarna hade jag nog lagt ett lager med rostskydd med en färg som inte bygger så mycket först. Sedan kanske lagt lite fett på glidytorna och sist lite färg när fjäderpaketet sitter ihop igen.

Annars är kanske pulverlackering ett bra alternativ. Inte så lätt att göra själv dock

tack för tipset, är ett ganska bra förslag, kommer nog att bli nåt åt det hållet

"Väx inte upp! det är en fälla"

165 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#97
Tack för tips!!

Bladfjädrarna kommer ju att både skavas o böjas, håller pulverlacken för det? Den blir väl rätt hård?
Läste i den här diskussionen: http://www.ttora.com/forum/showthread.php?t=158096
The powder coat on my Allpro springs has worn off in less then a year.
Men bara för att det hänt EN person så behöver det ju inte vara så.

Nå, fjädrarna ska plockas bort först, sen får vi se...

Ha de!

Volvoskruvare
1 205 Inlägg
24 oktober 2013
#98
Ang bladfjädrarna så kan du göra som jag har gjort på duetten. Kolla in projekttråden så hittar du upp det. Funkar utmärkt.

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270

165 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#99
Jodå, har lusläst din tråd! smile  http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 97&p=6
Men vilken färg? Har du lagt på Zinkgrund?

Volvoskruvare
1 205 Inlägg
28 oktober 2013
#100
Beng-Ha skrev:
Jodå, har lusläst din tråd! smile  http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 97&p=6
Men vilken färg? Har du lagt på Zinkgrund?

Ja det är zinkgrund jag har lagt. Men går inte att få tag på. Industrifärg. =/

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270


Sök