3708
Sök

Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

En bruksbil som behöver en hel del rostlagning, fix och kärlek. Den ska fortsätta att vara bruksbil men kanske framförallt vara ett fritidsprojekt i garaget.

150 291 Visningar
Uppdaterades senast 1 april 2022
165 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#1
Duetten har gått som bruksbil och blivit både misshandlad och handlad, genom året... eller kanske fått en ansiktslyftning som gamla stjärnor brukar få: B20, femväxlad låda, en weber 45 förgasare + extraktor (kult!), SAAB-stolar, extra värmeelement å diverse fix som kan göra en bruksbil bättre. OK, inget originalskick men va fan, en slitvarg som har jobbat i 50 år!!

Den rullade dessutom klanderfritt alla 17 milen hem till nya husse.
Här har den blivit tvättad å lite ompysslad:
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-aa8fb52bba032cef89a56b3ad10b0cdb.jpg

Jag hade väl tänkt mig att fortsätta ha den som bruksbil, det är ju en väldigt praktisk bil att lasta grejjer i och lättmekad. I och med att den är ombyggd en del så lägger jag originalskickstankarna åt sidan.

Den orangea färgen har bleknat en del så att den blivit åt det skära hållet. Ehhh... å andra sidan så blir är det en Duett man känner igen. Nja, vi får se hur det blir. Först å främst är det en hel del rostlagning som ska till!

Gjorde en snabblackering i Paintshop. Kanske ska bli lite mer klassiska Duettfärger?
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-1dad6353c80f033df3627eb65aecfc91.jpg

165 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#2
En första ansats var att fixa dörrhandtaget på förarsidan. Det gick inte att öppna dörren men å andra sidan så var det enkelt att öppna den genom att sticka in handen genom ventilationsrutan vars lås också var trasigt. Nackdelen var att ventilationsrutan flög upp när man passerade 50.

Ut med låset å fixa. Den här tappen som handtaget gått genom var spräckt och hålet som skulle vara fyrkantigt var det inte längre. Efter lite "gassvetsgjutning" och sen filning så blev det bättre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-55438ed15e0fb2f6d120d003670b3720.jpg

Sen en tvättning med högtrycket och lite utskyffling av gammal jord, grus å sten. Den här saken ramlade ur bakre hjulhus. En nyckel till tändningslåset! Bra! Hade ingen reserv. En till nyckel rasade också ut men var alltför rostig för att kunna användas till nåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-7d4b09999a41bcb0f01aad91145a8ff6.jpg

1 677 Inlägg
17 januari 2013
#3
Roligt projekt! Prem lagd! smile

302 Inlägg
17 januari 2013
#4
Kul med veteraner som brukisar. Billigt, trevligt o lättmekat. Samt terapi på en gång. Ska följas

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
17 januari 2013
#5
Trevligt smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

82 Inlägg
17 januari 2013
#6
Prem lagd. Alltid kul när det dyker upp Duetter smile

Med lem
768 Inlägg
18 januari 2013
#7
Kul! Blev snyggare efter p.s-behandling.

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

1 049 Inlägg
18 januari 2013
#8
Mycket trevligt projekt!

Något om kommande arbete?

672 Inlägg
18 januari 2013
#9
Jag hänger på!  skoj att du ska ha den att köra med under tiden:)

"Väx inte upp! det är en fälla"

165 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#11
Det är en hel del rost som ska fixas på den. De vanliga ställena: trösklar, bakre hjulhus, golvet i lastutrymmet mm.

Kupéfläkten funkade dock inte så rutorna kan imma igen. Plockade bort den och tog isär motorn (fabrikat Electrolux!). Snacka om lättmekat. Det visade sig att axeln var 7 mm men lagret 8. Hmm, hade ingen lämplig dimension på dom stumpar med bronsaxel jag hade på hyllan så jag fuskade och borrade upp ett 8 mm kopparrör och trädde på axeln så länge (skäms lite). Nåja, nu fläktar det! Får svarva ett nytt lager sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-37bf8f29416b6bc178c5ee244e01b8ce.jpg

Mer fläktproblem. Det är ditsatt en elektrisk kylarfläkt men den verkade brunnen. Var till skroten och fick tag på en lika dan och satte dit. Slog igen huven nöjd å belåten. Då märker jag att ytterringen som går runt fläktbladen tar i huvgångjärnen. Inte undra på att den hade brunnit! Försökte svetsa om fästena men icke. Det slutade med att jag fräste bort ytteringen. Passade också på att lägga i lite färg i utrymmet bakom grillen. Det är Biltemas blåa 2-k färg som ligger rätt nära bilens blåfärg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-031721961384a153b94b5f1e6f36f48f.jpg

Sen kommer det att bli rostlagning...

2 516 Inlägg
22 januari 2013
#12
Åh, är det denna duetten som ska få ribborna? Verka fungera riktigt bra som vedhämtare smile
Lite färg på fälgarna hade nog inte helt fel.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

165 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#13
Jepp! Den behöver både trä, färg å plåt!  :-)

2 516 Inlägg
23 januari 2013
#14
Jag hoppas du får bort det orangea färgen, ser inte seriöst ut hmm
Vinröd med slottsmag fälgar hade suttit fint tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

38 Inlägg
165 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#16
En saltig rostdimma skymmer sikten när man kikar under bilen...  :(

Nå, bara att jaga bort den!

https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-52c16bbb2ad1199d06966d8ed1799f82.jpg

Börjar med bakpartiet men det betyder att jag får riva bort baklysen etc. Inge åka av mao, men sen, bara det är avklarat så borde det bli mer "rullande renovering"?

Kapar bort rostplåten. Den har varit fixad förut. Mycket spackel o tennat på utsidan. Men varför missade man rostskydd på insidan!!!???
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-2d9da6219f92b22673d8947378db592b.jpg

Nya plåtbitar från Motoroldies.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-af0a5125fde92d02a8bb7100e60c0f25.jpg
Passar in å punktar. Nåt sånt borde det va...

Tyvärr verkar det som att lilla plåten som baklyktan sitter på (vänstra) inte går att få tag på längre. Fick tag på högra som låg i en Volvopåse i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-f042da998f092672bd77ea2d289f7ba0.jpg

Blir till att leka plåtslagare framöver alltså...

165 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#17
Högra plåten!
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-334abea7ffb7a6809183dc1e106a10a0.jpg

10. Punkta
20. Slipa
30 GOTO 10
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-df2e0c6f0eb45680c2d23ef997a6dba3.jpg

Här leker man svetsare, smed, plåtslagare å klåpare på samma gång. Inte lätt att få till alla böjar men nu börjar det ta sig. Lyktplåten var lövtunn av all rost men jag bytte ut nederdelen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-fbac5574a16e1b7091d8309a9a47af38.jpg
Senast redigerat av Beng-Ha (20 april 2013)

2 516 Inlägg
31 januari 2013
#18
big_smile Ser bra ut.
Ribborna till golvet kommer i början av nästa vecka roll
har försökt att hinna med men, men, kan tyvärr inte vara på 2 ställen samtidigt. Men dom är på g.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

165 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#19
Bra dä HG! Som du ser så är det ingen panik. smile
Finns inte så mycke golv att skruva fast dom i än...

2 516 Inlägg
31 januari 2013
#20
tongue Jo då, om ett par veckor så big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)


Sök