En bruksbil som behöver en hel del rostlagning, fix och kärlek. Den ska fortsätta att vara bruksbil men kanske framförallt vara ett fritidsprojekt i garaget.
Gamla Bettan har lagts in på behandling och fått kryckor, eller träben eller treben?
Jag gjorde så mycke förberedelser som gick när jag var i garaget för sen ska den få stå ute. Jag skar bort nitarna som håller fjäderfästena. Tanken blev jag också tvungen att ta bort och allt möjligt annat lossade jag på. Satt fast fjädrarna så löst som möjligt innan jag tog ut bilen ur garaget för vidare operation.
Gjorde mig några "Jack-Pad" av hockeypuckar. Väldigt lättsvarvat! Funkade rätt bra. Ett varningens ord angående den här domkraften. Den översta runda biten som man tror är av järn är gjord av plast!
Sisådär. Operationen lyckades och nu ska axeln in i garaget å få sig en omgång!!
Jag började med bladfjädrarna. Fick lite olika bud om hur de ska behandlas såååå... ähh, jag la på lite tunn 2-K-färg. Det var en hel del borstande med vinkelslipen innan och avfettning å citronsyra men borsten höll till sista fjädern men då var det inte många strån kvar.
Meeen... nu ligger de så fint och blänker. Vi får se hur länge?
Smådelarna där bak (ehh?) har också fått sig en omgång i citronsyrabadet. Dom ska nog få lite pulverlack vad det lider.
Bromstrummorna gick att få av utan att ta fram 5-kilossläggan. Men först måste Biltemas avdragare (som passar allt ) fräsas till lite. Två millimeter på varje hål och sen passade den.
Bromsarna skulle vara bytta enligt säljaren och ta mig fan. Det verkar så. Bra det!
Nå, bara att fortsätta med bakaxelklumpen. Ny stålborste alltså!!!
Kollade lite på givaren i tanken också. Tankmätaren har vippat fram o tillbaks så jag anade att den skulle vara sliten. Fint hantverk å lindad med väldigt tunn motståndstråd. Jag såg att det fanns avbrott på tråden såååå. En rulle motståndstråd på Elfa kostar ca 250:- och en ny givare på Biltema ca 150:-. Hmmm... få se vad det blir.
Äntligen en söndag som man kan tillägna Duetten. I går var det fix av handbromsvajer på Kadetten som besiktningsmannen drog av. Hmmm, han var säker sur för att han inte hittade några andra fel. Nåja.
Nå, lite har det hänt innan också. Det blir nån timme då å då.
En massa smådelar har blivit avrostade och målade. Pulverlack o epoxi.
Å lite "kan man väl göra själv". Stöden till bladfjädrarna. Plåt o gummijobb.
Å lite pulverlack på det. Gött!
Men, i dag blev det ett angrepp på stora klumpen! Bakaxeln fick sig en rejäl omgång med vinkelslip, stålborste o till slut Dremeln. Slipa, slipa, slipa... Egentligen borde jag klarlacka den.
Som avslutning så fick den sig en omgång grundfärg. Nu börjar det närma sig att skruva ihop bitarna. Äntligen!
Tack, tack! Har några småprylar kvar som ska få sig en omgång sen hoppas jag att jag äntligen får börja skruva ihop! Fick ett paket från motoroldies i dag också. :-)
Bladfjädrarna blev ihopskruvade. Dom hemtillverkade stöden funkade bra.
Ena bromstrumman var lite kajjko. Dels har nån dragit fast den så att kilen har gått upp i kilspåret och knäck en del av navet. Inte bra. Där ska filtringen ligga emot å täta. Inte undra på att det var bara slamsor kvar av den. Samma trumma var också väldigt snedsliten. Såg ut som att man använt en alldeles för smal bromsback, typ moppe.
Har ingen svarv som tar en hel trumma så jag satt upp den i rundmatningsbordet på lillfräsen å klockade in den.
Slipade till navet så det blev jämnt.
Sen blev det bromsytans tur.
Jag får väl leta efter en ny trumma i sommar när marknaderna drar igång men jag tror att det här blir bra så länge...
Ja, helt klart borde det bli bättre än innan. Den var ombesiktad tre gånger med nya belägg så dom måste nog ha skruvat rätt friskt på justeringen för att få till det.
Jag får väl köra med handbromsen åtdragen lite så sliter det nog in sig!
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 509 Inlägg
5 februari 2014
#115
Beng-Ha skrev:
Ja, helt klart borde det bli bättre än innan. Den var ombesiktad tre gånger med nya belägg så dom måste nog ha skruvat rätt friskt på justeringen för att få till det.
Jag får väl köra med handbromsen åtdragen lite så sliter det nog in sig!
mät upp innerdiametern på den friska trumman med om du tar av den nångång. bra & ha om du ska leta begagnade. jag kan ha nån kvar fortfarande.
Har samma erfarenhet med krom pulverlacken, måste var 100% underarbete för att bli bra. En annan upptäkt är att den inte tål bensin (blir missfärgad) och är ganska känslig för repor