Som vanligt tar saker o ting längre tid än vad som var tänkt.
Framvagnen skruvade jag dit och så var det dax för bromsrör. Men först ska huvudbromscylindern dit. Jag tänkte att jag skulle pröva att använda tvåkretscylindern som jag hade hemma så jag gjorde ett fäste åt den:
Sen skruva dit den. Blev fint som snus:
Men, men... fast jag luftat o luftat så kändes pedalen svampig. Jag tillverkade ett "luftningslock" så jag slapp pedaltrampandet men icke.
Såååå... tid för eftertanke. Bägge cylindrarna hade samma slaglängd men diameter på original är 25 mm och på VW-cylindern är den 19 mm. Låter väl inte allt för mycket men när man räknar på arean så ser man att det är mindre än 60% av original. Man måste alltså ändra utväxlingen på pedalen så att den ger större slag.
Mnja, nu blev det för mycke micklande så jag backade och monterade tillbaka originalcylindern och si, nu funkade det på en gång.
Vad som dessutom var bökigt var att det är DIN-nipplar (M10 x 1) på VW och SAE (tum) på original. Blev till att kona om rören alltså.
Nåja krängningshämmaren skulle dit också. De gamla distansstagen var ruttna och jag vet att det finn nya att köpa men varför göra det enkelt för sig? Jag tog en M16 gängstång i rostfritt och svarvade till o gängade. Till de kupade brickorna gjorde jag en stans. Jag kunde då hetta upp en RF-bricka och lägga den på stansen och smälla till. Å si på fään, det funkade.
Sen blev det montering. Blev bra:
Jag justerade hjulvinklarna också sen lite mer småpyssel så nu är den på rull igen!
/B