3574
Sök

Volvo 740 -85 b230a blir "Gasad" Drar in avgaser ## NY FRÅGA## "Avgasröret slår i golvet"

338 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
Tja min 744 -85 med b230a (förgasare) Drar in en massa när man kör (stårstilla med motorn på) inuti och extra mycke med fläktarna på (drar nog in avgaser)

Så jag undrar vart drar den in kupeluft? utifall det är av eller läcker in avgaser där

Det jag vet är att avgasröret läcker lite ungefär rakt under bilen men det är ett ganska litet hål så den låter bara lite/inge extra.
Det blir mer när man släpper gasen
Och om man åker ungefär en timme i 50-80km/h så får man ont i huvet 1-1,5 timmar efter....

Någon som vet vad felet kan vara? Tacksam för hjälp
Senast redigerat av sweeken (1 februari 2013)

57 Inlägg
18 januari 2013
Läcker den i grenrörspackningarna? brukar kunna dra in väldigt mycket avgaser om det läcker i dem..

338 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
vet inte, Ska kolla senare men menar du uppe mot toppen eller mot avgasröret?
Senast redigerat av sweeken (18 januari 2013)

5 700 Inlägg
18 januari 2013
Det låter som att du har avgasläckage någonstans, mest troligt i början av systemet.
Starta motorn, öppna motorhuven och känn efter läckage mellan grenrör och topp, mellan grenrör och främre rör och lägg dig sedan på marken och känn efter läckage vid skarven mellan främre rör och mittendämpare (elr vars nu första skarven sitter).

Kupéluft drar den in genom hålen i plåten som är just bakom huven/framför vindrutan. Men sen finns det ju genomföringshål för kablar och vajrar i torpedplåten om det kommer in luft genom.

Luktar det mycket avgaser?

338 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
Ja ska kolla det senare, Ja det luktar mycke när man går ut ur bilen så känner man att det luktar från Jackan och sen får man ont i huvet mellan 1-1,5 timma...hmm
Senast redigerat av sweeken (18 januari 2013)

57 Inlägg
18 januari 2013
sweeken skrev:

Kolla både uppe vid toppen och vid främre delen av avgassystemet, alltså där grenröret går ihop med främre delen av avgassystemet

338 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
Lukas- skrev:
sweeken skrev:

Kolla både uppe vid toppen och vid främre delen av avgassystemet, alltså där grenröret går ihop med främre delen av avgassystemet

Ok

338 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Nu är det fixat (läkte in från avgasröret vid växel spaken)

Jag bytte avgasröret (hemmabyggt) men det konstiga är att när man har haft igång motor ett tag på tomgång (ca 10min)  Så börjgar avgasröret slå mot golvet?   Någon som vet varför det slår i (stårstilla/uppallad) efter ett tag men inte i början?

Vad skulla man kunna trycka in mellan röret och golvet som skulle ta bort ljudet (sitter tajt)
Senast redigerat av sweeken (27 maj 2014)

Sök