Dumpventiler hit och dit. Dom är till för att spara på turbons lager och ta bort eventuela kvitterljud som den normala bilägaren inte vill ha.
Dumpventilen"avlastningsventilen påverkar inte spoolupen ett skit. Tro mig. vet dom som loggat och försökt mäta skillnader på allt från små gt17 aggregat till stora 88mm turbos och 1000hk+ bilar. Noll skillnad.
Att ni får sämre spool med en öppen dump beror troligtvis på att ni åker med LMM och att bilen vid växlingarna öser på extra soppa för den uppmätta luften ni släpper ut och därmed går bilen fett i någon sekund. Det har inte med vart själva luften tar vägen.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Som grabbarna som köper öppet luftfilter, visst på en Cherokee V8 eller BMW 6:a låter det gott, men fortare går det inte, om man inte kör sina rejs från 50km/h och uppåt.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Som grabbarna som köper öppet luftfilter, visst på en Cherokee V8 eller BMW 6:a låter det gott, men fortare går det inte, om man inte kör sina rejs från 50km/h och uppåt.
Dåligt avskärmade filter kan jag därimot visa mängder med loggar som bevisar att det är katastrofalt dåligt om man inte snittar över 80km/h men det är en helt annan det här inte hemma i tråden.
Som grabbarna som köper öppet luftfilter, visst på en Cherokee V8 eller BMW 6:a låter det gott, men fortare går det inte, om man inte kör sina rejs från 50km/h och uppåt.
Dåligt avskärmade filter kan jag därimot visa mängder med loggar som bevisar att det är katastrofalt dåligt om man inte snittar över 80km/h men det är en helt annan det här inte hemma i tråden.
50 eller 80, poängen är den samma. Jag hade öppet filter på min 325:a och hade snabbare tider om jag tvärnitade från 150 ner till noll och sedan drog en repa, men markant långsammare från 0-XXX om jag började från noll som i ett vanligt rejs. Tänk då om man gjort en såndär kool burnout innan... :-/
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Som grabbarna som köper öppet luftfilter, visst på en Cherokee V8 eller BMW 6:a låter det gott, men fortare går det inte, om man inte kör sina rejs från 50km/h och uppåt.
Dåligt avskärmade filter kan jag därimot visa mängder med loggar som bevisar att det är katastrofalt dåligt om man inte snittar över 80km/h men det är en helt annan det här inte hemma i tråden.
50 eller 80, poängen är den samma. Jag hade öppet iflter på min 325:a och hade snabbare tider om jag tvärnitade från 150 ner till noll och sedan drog en repa, men markant långsammare från 0-XXX om jag började från noll som i ett vanligt rejs. Tänk då om man gjort en såndär kool burnout innan... :-/
Erkänner jag har taskig montering på filter.
Efter en frän burnout har jag insugstemp på ~40-50 grader. Rullande ligger jag max 1-2 grader över utomhus-tempen. Om jag körde dragrace så skulle min montering vara katastrof. Stillastående över 10-20 sekunder resluterar i insugstemp 10-15 grader över utomhus temperaturen direkt.
Men nu står min bil sällan stilla och dragrace är inget jag sysslar med
Nej, inte jag heller. Men rödljus finns ju likväl här och där :-) iom min BMW var rackans slö så tyckte jag öppna filtret gav en fördel just för ljudet. Därför fick det sitta där.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-