2177
Sök

Hjälp. turboras eller vad? saab 9-5. med film hur motorn låter NU MED BILDER OXÅ

908 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#1
Körde ner till affären idag efter att bilen stått helt still i 3 dar i flera minusgrader. Gick som e klocka ner till affären o körde lugnt dit.sen starta ja o skulle köra hem och märkte den va seg som fan. Inget laddtryck alls o turbon hörs de inget alls från. Kom upp i 80km/h sen ville de inte mer. de ryker tjock vit rök när man gasar men inte blått som vid turboras. Där e olja o vatren e intr fröset. Kan ngt annsr frysa som gör så de inte laddar lr ngt slang som spruckit o gått sönder. Här e film hur motorn låter. Kommer film från röken imorgon.
https://www.youtube.com/watch?v=J-XTCac … ata_player
Senast redigerat av davidklang (19 januari 2013)

Ljud freak !
928 Inlägg
908 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#3
Kan inte svara på v de luktar egentligen. Förjävligt iaf :p kan de va toppen som e kass lr v tros?

513 Inlägg
18 januari 2013
#4
blå rök blir det när olja passerar motorn och den förbränns, vit tjock rök blir det ofta vid ett turboras då lagren pajar så oljan trycks ut i avgashuset och bränns i det heta avgasystemet. låter som ett klassiskt turboras.

908 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#5
Hur jobbigt är de o byta turbo på saab 9-5.  inget varme garagr lr lyft. Utan få stå ute i kyla o snö

513 Inlägg
18 januari 2013
#6
Hur svårt är det, tja det är väll beroende på personen som håller i verktyget.
skulle dock säga att det är någorlunda enkelt så länge inget går av eller inte vill släppa.
skulle dock hittat någonstans under tak.
men börja med att ta loss "snorkeln" som sitter på insugsidan på turbon och känn efter hur turbinen är. ska ju inte glappa för mycket åt något håll. sen skulle jag köpa en aero turbo med slangar osv då den håller så mycket bättre, för problemet är att saab aldrig fick fixa till problemet med otillräckliga oljeledningar på 2.0-2.3t.

908 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#7
Hur jobbigt är de o byta turbo på saab 9-5.  inget varme garagr lr lyft. Utan få stå ute i kyla o snö

1 168 Inlägg
19 januari 2013
#8
Ja, jag tyckte det var lätt. Därimot var jag väldigt förvirrad då jag släppte vissa saker i fel ordning, så i dåläget tyckte jag allt att det var bökigt, men i efterhand va de ingen grej att gnälla om.

Min kusin fick turboras i uppförsbackarna i jönköping med sin 9-5 och husvagn. Så han åkte till A6 center och slog upp husvagnen, och tog sig till biltema och köpte verktyg och en turbo och bytte turbon på parkeringen.


908 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#9
Vad för turbo passar direkt på som håller bättre?  letar en begagnsd men alla har gått så långt ju

1 498 Inlägg
19 januari 2013
#10
Satsa på en td04-15t dvs aero men du behöver nya rör också,


908 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#11
Hur jobbigt e de p byta rör oxå då

269 Inlägg
19 januari 2013
#12
Ja inte skulle jag vilja byta ute i kylan, tar ca: 3-4 timmar om det flyter på, om du ska göra det så passa på att ta ned oljetråget och gör rent, gör även rent sumpen och byt O-ringen till sugröret.

Men som sagt, inte skulla jag göra detta ute i kylan...

Mopar or no car:)

513 Inlägg
19 januari 2013
#13
Som jag sa satt en mindre gar gt1752s turbo och det är inte turbon som är dålig utan att GM sominte ville lyssna på saab tekniker när dom sa att oljeledningarna var otillräckliga. så därför dras saab med många turbohaverier.
Dock klarar sig den/dom större mit td04hl-15g , mit td04hl som sitter på några olika modeller som aero, 2.3T 230hk, 2.0 biopower. Vare sig du väljer mit eller gar turbon så passar den rakt på, dock så sitter det en bättre slangsats till mit turbon och det är därför den rekomenderas att välja så håller det bättre. Så väljer du mit turbon måste du byta slangar till turbon vilket kompliserar bytet.
skulle jag ge ett råd, köp inte en beg Gar turbo bara.
Helt klart värt att byta själv,  vill du stå ute och frysa är upp till dig.

908 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#14
Oki men om ja har mit turbon som är större. Blr de mer hk i bilen då ? Sen e den steg 2 chipad måate den mappas om då lr

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 januari 2013
#15
Bytte turbo på min i sommras, se till att vara inomhus.

Tycker du ska satsa på aeroturbon, för i mitt fall fick jag ta lös alla ledningar, både vatten och olje dels för att rensa ur oljeledningarna sen för att det var så förbannat bökigt att få dom på plats på turbon.

I mitt fall gick det ganska smärtfritt inget satt överdrivet fast och kan inte säga att det är speciellt trångt heller.

Lycka till

2slow

908 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#16
hät e lite bilder. kan de inte bara va packning som e kass på turbo för de droppar olja från den ner på downpipen
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125547/125547-c0bcb80b2b48225afbb05ab964a6051b.jpg

908 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#17
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125547/125547-2e18041d120142e22c35b4a8dd4f4f30.jpg

908 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#18
sen undrar ja vafan som hänt här. ser ju inte ut o va rätt packning. och är de sprucket lr ska de va så :S https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125547/125547-39d3f4ab162778749f7e85a9b799ac06.jpg

13 Inlägg
19 januari 2013
#19
Du måste ha anpassad mjukvara om du monterar 15t turbo.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
19 januari 2013
#20
jag skulle ta och komp-testa motorn också....kan mycke väl vara en kolv som spruckit!

eller så är det ett redigt turboras, fast det är ju inte jätte ovanligt med GT17 turbon =/

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.


Sök