2172
Sök

Hjälp. turboras eller vad? saab 9-5. med film hur motorn låter NU MED BILDER OXÅ

908 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#21
aah tyvärr. ska plocka av downpipen o känna på turbon hur mkt glapp det är. tråkigt bara haft bilen i 1 månad. hade en volvo 240 som ladda ur sig och bara dog o höll på så byta den rakt över mot denna bilen o då börjar denna klabba o ägaren till volvon har inte haft ngra problem alls precis som dem bara försvann när han fick den.

908 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#22
föresten den går på alla cylindrar och motorn låter helt normalt på tomgång förutom vid luftfiltret som de puttrar i

59 Inlägg
19 januari 2013
#23
Det är turboras, inte en kolv...

Felet ligger inte i turbon och NEJ Aero turbo passar INTE rakt på. Eller jo, den passar, men du måste byta olja IN röret för det passar inte från Garrett till MHI.

Turbon rasar inte för att ledningarna är dåliga! Turbon rasar för att GM glömde montera kolvringar i motorn och därför dras maskinerna med sk. oilsludge, detta gör att oljan blir dålig och fylls med sot. Denna dåliga oljan mister sin smörjande förmåga och sotet sätter igen silen och i värsta fall pumpen (oljepumpen). När turbon då snurrar VÄLDIGT fort, som en turbo gör... Och inte får någon vettig smörjning så går det sönder.

MHI turbon är av bättre kvalitet JA och därför rasar dem mer sällan eller aldrig. Men det finns en fördel med GT17 snurrbon och den lyder som följer...

När din lilla klena GT17 rasar så VET du att motorn är ledsen. Byter du turbo nu så har du motor-ras inom 1000mil (bara kolla blocket på kassa 9-5 så får du se att det i nästan varje annons står "nybytt turbo"). Så lägg dem 1200kr nya ram och vevlager kostar och byt dem. Det är en billig maskinförsäkring.

Sen gör du rent silen och tråget ordentligt (glöm inte monteringsklet på lagerna bara).

Byt turbo, olja och filter (naturligtvis), kör bilen kanske 5mil (riktigt varm och fin), byt olja och filter igen...

Sen har du en maskin som håller ett tag till smile


908 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#24
funderar på om de e värt o lägga pengar på de. lr man ska sälja som den står eller i delar. får vell ut mest om de säljs i delar antar jag. vad får man annars om den säljs som gds bil ?

sen förra ägaren säger den e steg 2 chippad. hur kollar jag detta? var sitter chippet. gjärna bild om ngn har
Senast redigerat av davidklang (19 januari 2013)

59 Inlägg
19 januari 2013
#25
Motorola chippet sitter i ditt styrdon under plasten mellan torped och vindruta på passagerarsidan. Men du lär inte se något där för man byter inte chip fysiskt i dessa bilar utan man programmerar om originalet.

Ny turbo på blocket för 3500kr, ram och vevlager 1200kr = 4700kr + lite olja och filter och en dags jobb om du gör det själv. Det måste ju bilen vara värd, dessutom så har du ju en stabil brukis i ett par år sedan.

Finns för många GDS och reservdelsbilar för att det skall vara lätt att sälja känner jag. Men du kan ju ha tur wink


908 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#26
precis blivit arbetslös så dem pengar från försäkringskassan räcker inte långt. så vet ej hur de blir med bilen just nu

513 Inlägg
19 januari 2013
#27
Faster skrev:
Det är turboras, inte en kolv...

Felet ligger inte i turbon och NEJ Aero turbo passar INTE rakt på. Eller jo, den passar, men du måste byta olja IN röret för det passar inte från Garrett till MHI.

Turbon rasar inte för att ledningarna är dåliga! Turbon rasar för att GM glömde montera kolvringar i motorn och därför dras maskinerna med sk. oilsludge, detta gör att oljan blir dålig och fylls med sot. Denna dåliga oljan mister sin smörjande förmåga och sotet sätter igen silen och i värsta fall pumpen (oljepumpen). När turbon då snurrar VÄLDIGT fort, som en turbo gör... Och inte får någon vettig smörjning så går det sönder.

MHI turbon är av bättre kvalitet JA och därför rasar dem mer sällan eller aldrig. Men det finns en fördel med GT17 snurrbon och den lyder som följer...

När din lilla klena GT17 rasar så VET du att motorn är ledsen. Byter du turbo nu så har du motor-ras inom 1000mil (bara kolla blocket på kassa 9-5 så får du se att det i nästan varje annons står "nybytt turbo"). Så lägg dem 1200kr nya ram och vevlager kostar och byt dem. Det är en billig maskinförsäkring.

Sen gör du rent silen och tråget ordentligt (glöm inte monteringsklet på lagerna bara).

Byt turbo, olja och filter (naturligtvis), kör bilen kanske 5mil (riktigt varm och fin), byt olja och filter igen...

Sen har du en maskin som håller ett tag till smile

Va i hela pip pratar du om.
Icke existerande kolvringar som skapar oilsludge.
Kolla runt lite så kan du läsa på onnan du pratar.

513 Inlägg
19 januari 2013
#28
davidklang skrev:
funderar på om de e värt o lägga pengar på de. lr man ska sälja som den står eller i delar. får vell ut mest om de säljs i delar antar jag. vad får man annars om den säljs som gds bil ?

sen förra ägaren säger den e steg 2 chippad. hur kollar jag detta? var sitter chippet. gjärna bild om ngn har

Om du tar dän och öppnar styrboxen kandet stå en trimfirmas namn på chippet, men om du har steg två bör du ha ett grövre avgasystem "bakre del" och du bör ha kännt på axet hur bilen går.
Sen skulle du sätta dit en mit turbo så kan det vara ide att chippa om den men den funkar vilket som.
Att du skulle behöva byta ram och vevlager förstår jag inte, att saab drogs med oilsludge vet dom mesta men det har med långa oljebytes intervaller och en dålig vevhusvent.

59 Inlägg
19 januari 2013
#29
Jag tänker inte kommentera detta av en enkel anledning. Jag har skruvat Saab länge och vet vad jag pratar om.


513 Inlägg
20 januari 2013
#30
Faster skrev:
Jag tänker inte kommentera detta av en enkel anledning. Jag har skruvat Saab länge och vet vad jag pratar om.

Då kan du väll informera mig om hur hela den oilsludge grejen kommer att bli då eftersom jag har så himmla fel enkigt dig.

269 Inlägg
20 januari 2013
#31
Själv förstår jag inte hur det kan vara komp i en motor utan kolvringar??
Har fått lära mig att oilsludgen beror på dålig vevhusventilation, avsaknaden av kolvringar har jag aldrig hört.
Och hur kan byte av lager kompensera den omtalade avsaknaden av kolvringar??

Och oljepumpens enda problem som jag märkt är att packboxen har en djävla förmåga att läcka, däremot har dess förmåga att hålla trycket aldrig varit ett problem, förutom om oljetråget är fyllt med oilsludge och tillförseln av olja blir minimerad genom detta, då har pumpen problem att tillföra turbon och motorn olja, men detta beror ju inte på sot i pumpen..

Mopar or no car:)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 januari 2013
#32
Många faktorer som gör att det blir såhär

Lågfriktionskolvar.
Dåliga kolvringar.
Dålig vevhusvent.
Otroligt liten oljemängd med tanke på serviceintervallen 3000 mil.
Turbon kan jag inte uttala mig om då den verkat hålla efter årsmodel 03.
Senast redigerat av azid (20 januari 2013)

2slow

513 Inlägg
20 januari 2013
#33
Glömde ju tillägga att du har rätt till viss del angående kolvringarna fast det handlar mer om att saab gjorde en lågfriktionsmotor där kolvringarna släpper förbi mer gaser och vevhusventilationen  får jobba hårdare. Nu emmertid så var det dom tidiga modellerna som hade dom otillräckliga vevhusventilationerna och bör vara fixat nu.
Nu kan man ju inte skylla oilsludge på just en exakt sak utan det handlar om flera olyckliga omständigheter.


http://9-5.se/koprad/
http://www.customcab.se/index.php/vad-ar-oilsludge

59 Inlägg
20 januari 2013
#34
Exakt, motorn saknar inte kolvringar. Men om du hade haft en i handen hade du undrat hur F*N dem tänkte när dem kallade det kolvring och monterade det i en turbomotor...

Vevhusventilationen hade det inte varit något fel på om inte kolvringarna hade varit "normala". Nu försökte SAAB/GM rädda situationen genom att skylla på vevhusventen och således "laga" felet på fel håll...

Att det rasar mindre turbo's och motorer på nyare bilar (läs: BioPower-bilar) är för att dem körs till viss del på e85 som tvättar rent och snyggt i motorn och därför håller det bättre trots att motorn är likadan som dem äldre.

Jag svarar gärna hjälpande och sakligt, men vägrar oprovocerade påhopp.

Finns det fler frågetecken så hjälper jag som sagt gärna till. smile


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 januari 2013
#35
Faster skrev:
Exakt, motorn saknar inte kolvringar. Men om du hade haft en i handen hade du undrat hur F*N dem tänkte när dem kallade det kolvring och monterade det i en turbomotor...

Vevhusventilationen hade det inte varit något fel på om inte kolvringarna hade varit "normala". Nu försökte SAAB/GM rädda situationen genom att skylla på vevhusventen och således "laga" felet på fel håll...

Att det rasar mindre turbo's och motorer på nyare bilar (läs: BioPower-bilar) är för att dem körs till viss del på e85 som tvättar rent och snyggt i motorn och därför håller det bättre trots att motorn är likadan som dem äldre.

Jag svarar gärna hjälpande och sakligt, men vägrar oprovocerade påhopp.

Finns det fler frågetecken så hjälper jag som sagt gärna till. smile

Du menar att etanolen tvättar rent kolvringarna och på så sätt eliminerar oiljsludge?
Dom har inte ändrat något annat?

2slow

Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 januari 2013
#36
Melin82 skrev:
davidklang skrev:
funderar på om de e värt o lägga pengar på de. lr man ska sälja som den står eller i delar. får vell ut mest om de säljs i delar antar jag. vad får man annars om den säljs som gds bil ?

sen förra ägaren säger den e steg 2 chippad. hur kollar jag detta? var sitter chippet. gjärna bild om ngn har

Om du tar dän och öppnar styrboxen kandet stå en trimfirmas namn på chippet, men om du har steg två bör du ha ett grövre avgasystem "bakre del" och du bör ha kännt på axet hur bilen går.
Sen skulle du sätta dit en mit turbo så kan det vara ide att chippa om den men den funkar vilket som.
Att du skulle behöva byta ram och vevlager förstår jag inte, att saab drogs med oilsludge vet dom mesta men det har med långa oljebytes intervaller och en dålig vevhusvent.

för det första så vafan faster snackar om vette fan.... kolvringar är ju självklart att de finns... samt oilsludge beror på igentäppta oljekanaler.

Sen angående program så är det inte som en volvo 945, det är i programmet du kan läsa ur det, eller om programtillverkaren har satt någon lapp på utsidan av boxen! man öppnar inte boxen för o "chippa" en T7 bil!


George
1 956 Inlägg
20 januari 2013
#37
Hihi rolig tråd detta!

Ska försöka vara saklig och hålla mig till tråden för att hjälpa TS.

Med största sannolighet har du fått turbo ras.
Du måste väl ha märkt att olja har försvunnit?
Det förbränns rätt stora mängder olja när turbon rasar då det pumpas ut direkt till avgassystemet.

Att byta turbo på RÄTT sett tycker jag är INGET man ska göra utomhus då mycket kan gå fel och då tänker jag på pinbultar eller muttrar som går åt helv.

Med tanke på din ekonomi är det ändå bäst att köpa en beggad men 100% frisk GT17 turbo.

När du sen byter denna är det mycket jobb runt omkring förutom själva turbon.
1: Luftkylaren/intercoolern måste plockas ner och göras rent från olja som förmodligen ligger där i pga turbo raset.

2: Tråget måste tas ner och göras rent grundligt, silen som är i tråget måste också bort och göras rent samt att man måste byta oringen till den samt 2 oringar på ett rör som sitter i blocket.
Detta gör man för att när turbon har totalrasat så är det ju lagren i den som har gått.. dessa lagerspån åker med oljan ner till tråget... och gör man inte rent tråget kan dessa spån i sin tur pumpas runt i motorn vilket i sin tur kan repa oljepump, förstöra vev/ramlager och även sätta sig i fyftarna i toppen.

Sen har ju "faster" delvis rätt.. men en del låter ju inte klokt tongue

Hoppas jag kunde vara till hjälp smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

59 Inlägg
20 januari 2013
#38
Det kan man säga ja.

På en vanlig bensin T7 så koksar ringarna fast i kolven (vilket i sin tur leder till spänning i kolven och kanske även ett kolvhaveri). När man kör på e85 så "skyddas" kolvarna och ringarna bättre mot detta och därför håller ringarna mer tätt än om man bara kör på bensin.

Gazer smile Jag vet att jag till viss del har rätt och att en del saker låter konstigt. Jag vill bara förmedla budskapet på ett enkelt sätt så att folk förstår (vilket en person ovan inte gjorde utan kanske borde läsa vad jag skrivit igen).

Skall öva på att vara pedagogisk wink

azid skrev:
Du menar att etanolen tvättar rent kolvringarna och på så sätt eliminerar oiljsludge?
Dom har inte ändrat något annat?


513 Inlägg
21 januari 2013
#39
Börjar med att rätta till mitt fel angående styrboxen, det kan stå ett företags namn på eller i boxen då företagen gärna vill göra reklam för sig men det blir mindre vanligt när man trimmar via obd osv. Inte som i gamla motronic boxar från volvo som nämdes. Att sen ta reda på om boxen är chippad görs ju enklast av någon som kan T7 och kan läsa av värdena i styrenheten, då det är rätt jävligt för en "svensson" inget illa menat, går det ju att kolla hur mycket ladd man har med en tryckmätare. Och är man fundersam finns det massor av folk som är duktiga i sverige på Saab.
Sen får faster ursäkta men i mina ögon låter det dumt när du går in och skyller turbohaveri på oil sludge utan att veta hur kondition på oljan, för att sen säga att det är lika bra med lagerbyte för nu kommer motorn att skita sig om 1000 mil. Sen att skylla oilsludge problemet på att GM missat kolvringar kändes extra knepigt, nu vet jag vad du menar med det hela och enligt mig är det en del av problemet.
Hoppas du förstår vad jag menar med att vara extra tydlig när du skriver råd till folk.
Sen måste jag be om ursäkt för att jag lät dryg och besserwisser aktig i mitt svar till dig, du kan säkert din saab det tvivlar jag inte på.

59 Inlägg
21 januari 2013
#40
Inga problem, jag som uttrycker mig klumpigt.

Skall försöka skriva så det blir svårare att missuppfatta.

Lagerbyte skrev jag för att jag har sett SÅ himla många maskiner med ras väldigt snart efter turbobyte + att det inte är varken svårt eller dyrt att byta (enklare än att byta turbo). Och som Jojje81 skrev (Gazer) så måste man ändå plocka ner sumpen och göra rent och alla lager går att byta på plats om man är lite pillig smile

God morgon och grattis till en fantastisk ny vecka!

Melin82 skrev:
Börjar med att rätta till mitt fel angående styrboxen, det kan stå ett företags namn på eller i boxen då företagen gärna vill göra reklam för sig men det blir mindre vanligt när man trimmar via obd osv. Inte som i gamla motronic boxar från volvo som nämdes. Att sen ta reda på om boxen är chippad görs ju enklast av någon som kan T7 och kan läsa av värdena i styrenheten, då det är rätt jävligt för en "svensson" inget illa menat, går det ju att kolla hur mycket ladd man har med en tryckmätare. Och är man fundersam finns det massor av folk som är duktiga i sverige på Saab.
Sen får faster ursäkta men i mina ögon låter det dumt när du går in och skyller turbohaveri på oil sludge utan att veta hur kondition på oljan, för att sen säga att det är lika bra med lagerbyte för nu kommer motorn att skita sig om 1000 mil. Sen att skylla oilsludge problemet på att GM missat kolvringar kändes extra knepigt, nu vet jag vad du menar med det hela och enligt mig är det en del av problemet.
Hoppas du förstår vad jag menar med att vara extra tydlig när du skriver råd till folk.
Sen måste jag be om ursäkt för att jag lät dryg och besserwisser aktig i mitt svar till dig, du kan säkert din saab det tvivlar jag inte på.



Sök