Hihi rolig tråd detta!
Ska försöka vara saklig och hålla mig till tråden för att hjälpa TS.
Med största sannolighet har du fått turbo ras.
Du måste väl ha märkt att olja har försvunnit?
Det förbränns rätt stora mängder olja när turbon rasar då det pumpas ut direkt till avgassystemet.
Att byta turbo på RÄTT sett tycker jag är INGET man ska göra utomhus då mycket kan gå fel och då tänker jag på pinbultar eller muttrar som går åt helv.
Med tanke på din ekonomi är det ändå bäst att köpa en beggad men 100% frisk GT17 turbo.
När du sen byter denna är det mycket jobb runt omkring förutom själva turbon.
1: Luftkylaren/intercoolern måste plockas ner och göras rent från olja som förmodligen ligger där i pga turbo raset.
2: Tråget måste tas ner och göras rent grundligt, silen som är i tråget måste också bort och göras rent samt att man måste byta oringen till den samt 2 oringar på ett rör som sitter i blocket.
Detta gör man för att när turbon har totalrasat så är det ju lagren i den som har gått.. dessa lagerspån åker med oljan ner till tråget... och gör man inte rent tråget kan dessa spån i sin tur pumpas runt i motorn vilket i sin tur kan repa oljepump, förstöra vev/ramlager och även sätta sig i fyftarna i toppen.
Sen har ju "faster" delvis rätt.. men en del låter ju inte klokt
Hoppas jag kunde vara till hjälp