Att det rasar mindre turbo's och motorer på nyare bilar (läs: BioPower-bilar) är för att dem körs till viss del på e85 som tvättar rent och snyggt i motorn och därför håller det bättre trots att motorn är likadan som dem äldre.
Ja fast det är de ju inte riktigt. 2004 gjordes det ganska stora ändringar (ventilation, block, spjällhus mm) vilket gör att motorerna inte längre har oilsludgeproblematiken.
Det sitter ingen packning där så det är inte konstigt om det läcker lite. Dock skall det inte vara olja där som du vet = stor risk för att du har turboras....
Det ser ut som det skall. Att grenröret är "sprucket" sådär beror på att man vill att det skall kunna röra sig något i delarna. Ett grenrör rör sig otroligt mycket iom värmeväxlingarna och är det inte konstruerat/fastsatt på rätt sätt får man problem med sprickor.
Faster: Att du ser rasade motorer och nybytt turbo kan nog bero på att dom inte bytt turbon på rätt sätt och inte pga det påståendet du hade innan om att motorn får extra hästkrafter.. eller vad du nu skrev.
Ha, ha, det skrev jag inte. Extra hk? Nej jag skrev att det är lager i turbon och lager i motorn, när turbon rasar så är det mycket troligt att även dina lager i maskinen är slut eller på väg att ta slut.
Turbon är alltså en bra måttsticka (gt17), bilar med mhi-turbo får maskin haveri innan turbon lämnar in (oftast).
jojje81 skrev:
Faster: Att du ser rasade motorer och nybytt turbo kan nog bero på att dom inte bytt turbon på rätt sätt och inte pga det påståendet du hade innan om att motorn får extra hästkrafter.. eller vad du nu skrev.
Roligt ni gillar min tråd ska iaf sälja saaben för har ingen lust o pilla med detta ute i kylan. Någon som vill köpa ? Ska köpa en golf 2 lr ngn bmw om ngn säljer billigt max 7k
Bara en snabb invikelse! saab har inte egenrätt på oljesludge! kör du en bil på fel sätt så kan du ge dig fan på att det kommer att koksa! och sen är det inga problem att byta turbo utomhus så länge man vet vilka delar man tappar ner i backen och plockar upp dom efter sig! jag har då total renoverat en 9-5 utomhus dock var det sommar men fortfarande så var halva bilen i delar å de var inga problem tack för mig och lycka till med bilbyte!