Köpte mig en Amazon i desember, tanken va att bara byta vänster bärarm som blivit krökt efter en närkontakt med en trotoarkant och fixa rosten kring hjulhusen bak men men. Känns som det kommer att bli lite mer, så lika bra att starta en projekt tråd
Det hela började bli lite av ett projekt i böjan av veckan när jag skulle byta vevaxeltätningarna både fram och bak. Bakre måste man ju plocka ner lådan och då intala jag mig själv att det va lika lätt att lyfta ur motorn så att man kunde passa på att få fixat till det i motorrumet och få lite färg på motorn.
Så här ser Amazonens motor ut, ända skillnaden mot när jag köpte den är att den fått två rejäla omgångar av högtryckstvätten och att jag pulverlackat ventilkåpan och oljelocket
Hade inte ro i kroppen att vänta på hjälp för att plåcka av huven, så kom på att palltrucken kunde agera stöd medan man lossa gångjärnen
Efter att skruvat av alla slangar och kablar (alla o alla inte så många på en Amazon) så va det dax för lyft
Har varit i verkstan i dag, blev inte så mycket Amazon meck då mesta av tiden ägnades åt Duettprojektet men fick plockat av bakre vevaxeltätningen och rengjort den.
Amazonen fick åka ut i vinterkylan då jag behöver lyften och plattsen till annat i veckan
Rengjort bakgaveln och oljat in den nya filtringen, sen hann jag inte mer i dag
Fick hunnit med lite Amazon meck i helgen. Passade på att montera vevaxeltätningarna fram och bak + oljetråget i går, så att jag kunde ta ut och tvätta av motorn ordentlig med högtryckstvätten i dag då det ändå va tö och +grader ute.
Vevaxeltätning
Efter ordentlig tvättning så blev det dax för lite färg