3407
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

369 071 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
582 Inlägg
11 juni 2013
Trådstartare
#201
pontiacen skrev:
Well done sir!

Japp, thank you smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

208 Inlägg
11 juni 2013
#202
HUR har jag kunnat missa det här?!?!

Min favoritbil genom tiderna!!

Jobba förf*n!!

Mvh

Housework can't kill you, but why take a chance?

582 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#203
willegard skrev:
HUR har jag kunnat missa det här?!?!

Min favoritbil genom tiderna!!

Jobba förf*n!!

Mvh

Åh shit! Tusen tack! smile
Jepp, vi jobbar friskt. Idag har vi torrmonterat ihop motor och låda, och alla bulthål på adapterplattan passar. Bara två hål som ska gängas än.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#204
Fortfarande ingen kamera, men har bara gjort lite sporadiska strösaker också. Tektylat botten ett varv till, Slipat bort lite onödiga utstickande saker på växellådan, monterat servopump, mätt och funderat lite. Skaffat hjul, E har donerat en snygg dump till projektet och jag hittade i mina gömmor en växelspak med glappfri kula. Så har jag gjort det mesta i fembultkonverteringen bak, behöver bara borra upp hålen till rätt dimension och slå dit bultar.

Nästa vecka monteras bakvagnen! Sedan är det ner på hjul som gäller! big_smile
Senast redigerat av Big-Nyz (16 juni 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#205
E (sign. Emppeli) har problem med sin Golf 1.6tdi 2010. Två verkstäder har nu gått bet på att få bilen i skick och den börjar bli dyr... Kika in på hans tråd och ge smart feedback! Imorgon ska vi ta nya tag med eländet så då vore det bra med så mycket kött på benen som möjligt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274287

Tack!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 711 Inlägg
18 juni 2013
#206
Jävlar va coolt projekt!
Detta ska jag lusläsa från början!! Tummen upp


582 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#207
Tumbleweed skrev:
Jävlar va coolt projekt!
Detta ska jag lusläsa från början!! Tummen upp

Haha, se där ja! Great minds think alike smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#208
Imorgon när solen går ner är det tänkt att BMW:n ska stå på egna hjul...

Häromdagen försökte jag få tag på splinesade hjulbultar i Vasa, men det var ett jäkla spring. Till sist blev jag rekommenderad att testa med Skinnars Verkstad, som specialiserat sig på jänkkare och dragrace, och där hade de fem stycken kvar. 55mm lång 12x1.50-gänga, dragracemodell... Han beställde fem till, och de kommer imorgon.

Jag försökte också få tag på nya e30 hjullager och länkarmsbussningar. Samma sak där; beställs, kommer på onsdag.

Så morgondagens chema blir som följer:

E kommer hit i ottan. Vi sticker till skolans slöjdsal, borrar klart första navet och klappar i bultarna. Sedan sticker vi till Skinnars och hoppas de fem övriga bultarna kommit, följer upp med Motonet och hoppas att hjullagren och bussningarna kommit. Tillbaka till slöjdsalen och göra klart andra navet, sedan via en av mina lokala byasmeder som väntar på att få pressa i lager, nav och bussningar, sedan hem och skruva! cool Länkarmarna har nu tvåkomponentsfärg på sig så allt är fräscht. Själv har jag egentligen inte så starkt behov av att varje del ska vara blank och målad och fin, men E är lite mera dragen åt det hållet, vilket är bra. Det leder till att det hela blir mera fräscht än planerat i mina ögon smile .

Jag tänker skita i att bygga bromsar än så länge. Det kommer sedan då all grovmekanik sitter på plats.

De senaste dagarna har jag för inspiration surfat runt på sådant som "modified stock car" och vintage nascar"... Och jag medger att den hårige byggherren för närvarande besmyckas med väldigt långa horn. Jag har fortfarande ingen kamera, men ska istället låna lite bilder från nätet för att lite allmänt visa vilket stuk jag gillar:

http://tolvo.com/chevelle2.jpg
http://hotrodhomepage.com/hrhp/wp-content/uploads/2008/01/377955038_bcd3f1ed9c.jpg
Jag  absolut rådiggar de där utskurna hjulhusen utan breddningar, där de väldiga hjulen med högprofilsdäck sticker ut så skamlöst. Rent generellt är jag ingen större vän av stora fälgar, och absolut inte på gamla bilar. Jag kommer att ha 15" på min bil, och "normal" profil. Från början, när jag inledde det här projektet, gillade jag tanken på lite stretch på däcken, men det har jag ganska långt övergivit. Tvärtom vore det coolt att få tag på Goodyear-däck med stora gula bokstäver. De fälgar jag köpt är 7" breda och har 195/55/15-däck på, och redan det ser rätt fett ut på en så pass liten bil. 

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQImMQG7PQS50K3sYRFDmnK2PLuW6ZkfGGcuay3ivfyPxPIIIZp

Den där läppen är rå - och djärv. Jag är inte alls övertygad om att jag kommer att ha någon spoiler någonstans alls på min bil, men blir det något så blir det något enkelt. Och som får vara uppenbart "påklistrad". Så här:
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ3LANQORz2StGElPzS5ScSiemhhaJ3BPrFGppi4X2Vhs2kd25S

Tyvärr är jag ingen finputsare, och jag får olustkänslor bara av tanken på spackel, slipande och målartekniska finesser. Och spoilern på BMW:n ovan är hemmagjord, och jag har inget intresse av att sitta och pula med fogskum och skapa egna pluggar... Så blir det spoiler så lär det bli antingen en plåtlapp som den ovan, något jag hittat och som råkar passa någorlunda, eller något som E gör! big_smile wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#209
Okej, jag nådde inte riktigt ända fram trots dagens nobla föresatser, trots att tre starka män kuskat runt hela dagen i min Saab för att få saker att ske. Naven blev borrade om till fembult. Med måttig perfektion, utan fördelningsbord, i pelarborrmaskin. Men det måste duga. Vi hämtade splinesade ARP-bultar, bärarmsbussningar etc, bogserade E:s golf till ännu en ny verkstad, och åkte  sent omsider till en av mina byasmeder - som hunnit fly skutan och skulle återvända nästa dag. Så delarna blev dit, och imorgon pressar han ihop grejerna åt mig. Men då ska det sitta ihop sedan också.

Nu kommer den mest spännande biten vara att se hur pass bra de omborrade naven passar... tongue
Senast redigerat av Big-Nyz (19 juni 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 080 Inlägg
19 juni 2013
#210
Säkert jättebra, inget slår väl ögonmått? wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

582 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#211
pontiacen skrev:
Säkert jättebra, inget slår väl ögonmått? wink

nä, men det måste kompletteras med fingertoppskänsla och bondförnuft! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 080 Inlägg
20 juni 2013
#212
Big-Nyz skrev:
pontiacen skrev:
Säkert jättebra, inget slår väl ögonmått? wink

nä, men det måste kompletteras med fingertoppskänsla och bondförnuft! big_smile

DVD, Det Vet Du! tongue

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

582 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#213
Vi får vänta lite på det stora ögonblicket ännu...

Byasmeden slog genast fast att mina borrade nav inte kommer att hålla, det finns för lite gods i ytterkant. Det var väl där bondförnuftet kompletterade fingertoppskänslan. Så vi satte monteringen på is, delarna blev dit och nu har jag surfat några timmar i jakten på ett fembultat nav som passar eller går att få att passa... tongue

Det finns en massa skriverier om fembultkonvertering av e30. Tyvärr kan jag inte tillämpa merparten av det som skrivs eftersom de flesta har stora bakvagnen med skivbroms att utgå ifrån, och jag bygger på naven med trumbroms. Mina hjullager är 3mm mindre i diameter, och därmed går det inte att använda m3-nav, vilket vore det enklaste - men också svindyrt.

Men nu har jag hittat en annan möjlig lösning. E36 compact, modell 316i, har också den trumbroms, och använder samma hjullager som e30 med trumbroms. På Bimmer Tuning Club of Finland finns en oändligt lång diskussionstråd om e30-nav, och där anges att dessa kompakt-nav breddar 15-20mm mera än e30... Det är lite trist eftersom redan e30-bakvagnen i sig breddar utöver original på min bil, men jag tänkte kolla in de där naven i alla fall. Ska försöka med lite skrotar först, annars kostar de inte mer än 70e/st.

Andra alternativet vore att få tag på en compact med skivbromsar och köpa hela bärarmarna med nav och bromsar, men det finns bara av 316i på skrotarna verkar det som.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 200 Inlägg
21 juni 2013
#214
Men E30 bärarmar med skivor då? Brukar finnas lite titt som tätt, och kostar inte skjortan! Fick min bakvagn med fjädrar, dämpare, bärarmar, skivor, ok, bakvagnsbrygga och krängare för 1500 spänn smile Kolla http://www.autopower.se/forum/default.asp smile


582 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
#215
Stackarn skrev:
Men E30 bärarmar med skivor då? Brukar finnas lite titt som tätt, och kostar inte skjortan! Fick min bakvagn med fjädrar, dämpare, bärarmar, skivor, ok, bakvagnsbrygga och krängare för 1500 spänn smile Kolla http://www.autopower.se/forum/default.asp smile

De är också fyrbultade, och på samma sätt ett pussel att få byggda om till fembult. Det är därför det skrivits så många trådar om det, för att det inte finns någon enkel lösning. Och åtminstone härikring växer inte heller "stora bakvagnen" på träd. Jag tror nog det blir bra med compact-nav, ska försöka få tag på ett par nästa vecka. ��

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 200 Inlägg
22 juni 2013
#216
Big-Nyz skrev:
Stackarn skrev:
Men E30 bärarmar med skivor då? Brukar finnas lite titt som tätt, och kostar inte skjortan! Fick min bakvagn med fjädrar, dämpare, bärarmar, skivor, ok, bakvagnsbrygga och krängare för 1500 spänn smile Kolla http://www.autopower.se/forum/default.asp smile

De är också fyrbultade, och på samma sätt ett pussel att få byggda om till fembult. Det är därför det skrivits så många trådar om det, för att det inte finns någon enkel lösning. Och åtminstone härikring växer inte heller "stora bakvagnen" på träd. Jag tror nog det blir bra med compact-nav, ska försöka få tag på ett par nästa vecka. ��

Oj, jag måste varit rätt trött när jag skrev de där! Men Z3:ans bakvagn är ju till 99% lika som E30 ivf!


EDIT: M3 naven då? Ska inte va så jättedyr nya om man ska tro internet rätt.
Senast redigerat av Stackarn (22 juni 2013)


582 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
#217
Stackarn skrev:
Big-Nyz skrev:
Stackarn skrev:
Men E30 bärarmar med skivor då? Brukar finnas lite titt som tätt, och kostar inte skjortan! Fick min bakvagn med fjädrar, dämpare, bärarmar, skivor, ok, bakvagnsbrygga och krängare för 1500 spänn smile Kolla http://www.autopower.se/forum/default.asp smile

De är också fyrbultade, och på samma sätt ett pussel att få byggda om till fembult. Det är därför det skrivits så många trådar om det, för att det inte finns någon enkel lösning. Och åtminstone härikring växer inte heller "stora bakvagnen" på träd. Jag tror nog det blir bra med compact-nav, ska försöka få tag på ett par nästa vecka. ��

Oj, jag måste varit rätt trött när jag skrev de där! Men Z3:ans bakvagn är ju till 99% lika som E30 ivf!


EDIT: M3 naven då? Ska inte va så jättedyr nya om man ska tro internet rätt.

Trötthet är alltid ursäktat. smile

Jag har googlat en del för att hitta de strategiska måtten, och kommit fram till några saker:

M3-naven har 42mm lagerbana, vilket är E30-skivbromsbakvagnens mått. Har man en sådan är M3-nav bara att klämma dit, men de har större offset än originalnaven och kräver att man också byter till M3 skivor och ok. Nu har jag ju lilla bakvagnen, vilken har nav med 39mm lagerbana.

Z3 finns även den med både lilla och stora E30-bakvagnen. I bägge fallen är dock spårvidden större än på E30. De fyrcylindriga (1.8 och 1.9) modellerna har lilla bakvagnen, med 39mm nav, och de sexcylindriga har stora 42mm-naven. Men där skiljer det dessutom på bärarmarna. Lilla Z3-bakvagnen har identiska bärarmar med lilla E30-bakvagnen, och skaffar sig ökad spårvidd genom att ha hög offset på naven. Stora Z3-bakvagnen har mera spårvidd i bärarmarna, och har istället 42mm nav med "normal" spårvidd.

E36 compact 316i och 318i med trumbroms och utan ABS har lilla e30-bakvagnen, övriga compactar har stora e30-bakvagnen. Men även E36 compact har större spårvidd, och bägge naven breddar mera än e30-nav.

Nu återstår bara att få reda på hur mycket det skiljer i offset mellan compactens små nav och Z3:ans små nav. Spårvidden på E30 lär vara 141cm, E36 compacten 143cm, medan Z3 lär ha hela 149cm. Det betyder alltså att med E36-nav breddar jag omkring 1cm/sida. Samtidigt tycker jag mig ha sett någonstans att compact och Z3 använder identiska nav... tongue
Senast redigerat av Big-Nyz (22 juni 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 200 Inlägg
22 juni 2013
#218
Jäkla träsk de där! Men om du får tag på e30 med skivor kan du ju faktiskt borra om dem till 5/120, ska finnas nog med gods för att göra det vad jag läst på massor av sidor. Fram är det för lite, men bak ska det gå. Är ju lite trist om man ska behöva ha trummor bak.

Mvh


582 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
#219
Stackarn skrev:
Jäkla träsk de där! Men om du får tag på e30 med skivor kan du ju faktiskt borra om dem till 5/120, ska finnas nog med gods för att göra det vad jag läst på massor av sidor. Fram är det för lite, men bak ska det gå. Är ju lite trist om man ska behöva ha trummor bak.

Mvh

Jo det är ett träsk - men som med allt annat blir det träsk när man vet för lite. Sedan man tagit reda på, testat sig fram och hittat en lösning brukar det vara rätt klart igen smile .

Godset i naven att borra i är samma oavsett skiva eller trumma. Det blir så här (Lånad bild från nätet): http://i88.photobucket.com/albums/k161/ButterflyRacing/IMG_0487.jpg
http://i88.photobucket.com/albums/k161/ButterflyRacing/IMG_0488.jpg

Det syns inte här, men kanten på flänsens baksida är sneddad, så det är väldigt lite material kvar. Det håller säkert om man är mest intresserad av bygga stance, men jag vill trimma och gasa... Jag testade ju faktiskt borra mina nav, men det ser verkligen lite klent ut. Först tänkte jag sätta dit dem ändå "till att börja med", men om det fungerar med compact/z3nav, är det lika bra att bygga dit det direkt. Annars svetsar jag i mera gods längs kanten på mina nav, svarvar plant och kör. Jag har ingen egen bild på hur de ser ut nu eftersom de ligger hos byasmeden, men ska fota och lägga upp när jag hämtat dem.

Jag hoppas det ska fungera tillräckligt bra med trumbroms. Den vanliga uppgraderingen på dessa bilar är ju faktiskt att  sätta dit E21 bakbromsar, vilket är trumma med större dimension än original, men ändå mindre än E30.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 200 Inlägg
23 juni 2013
#220
Okej, då är jag bättre informerad nu än när jag googlat mig fram, alltid bra de! smile Var nämligen ett stort antal som påstod att det inte va några problem, men det där ser ju onekligen ut som väldigt lite gods! Jag skulle nog aldrig vågat, varken med stancebygge eller bruksbil.



Sök