Nåja, kanske dags för ett litet inlägg?
Det har hänt en del annat här på gården den sista veckan så jag har inte gjort något åt Bemun. Men jag blev erbjuden en donatorbil för en billig peng, så nu har jag en 2,1 -92:
Det finns några saker i den här som är spännande. Det självklara är förstås toppen och insuget, jag kör ju portad 2,1 i min röda 900 också. Men så har jag i min stillhet läst på lite om strokade långmotorer också, och det är en tanke som tilltalar mig. 2,1:ans 93mm borr parat med 2,3:ans vev med 90mm slag gör 2,5 liter, och det där är något som jag tycker vore spännande att testa.
Sedan måste jag erkänna att jag lagt planen med Trionic på is. Det känns helt enkelt för... datoriserat. Jag vet att det inte ligger någon rim och reson i det, och att om man söker maximal prestanda så är det mappning som gäller. Men min spontana reaktion är ändå att det skulle kännas mycket mera spännande med förgasarturbo än Trionic. Nu kommer jag inte att bygga förgasare, eftersom jag tror jag skulle få problem att nå mina effektmål, utan jag tänker köra LH. Inte Lucas som i min röda 900, utan LH 2.4.2 ur den blåa 2,1:an. EZK-tändningen har knacksensor och fördröjer tändningen vid spikningar, och man kan koppla in en spikdiod på samma sätt som med APC. EZK:n ska jag sedan komplettera med fördelaren från en turbo. Sedan tänker jag pysa laddet; jag må kasta sten i Saab-glashus nu, men jag upplever faktiskt APC som lite överskattat
.
Så varför LH istället för Trionic? Tja, det finns inte mycket rim och reson bakom, utan mestadels känsla. Trionic är hi-fi, medan LH är lo-fi. Jag har läst in mig på hur man kan använda stora spridare om man följer upp med modifierad luftmassemätare, och det är klockrent och enkelt. Det är något jag inte kan säga om Trionic, som förblir luddigt i mitt sinne - helt enkelt eftersom det har med datorer att göra. Jag tror att med lite experimenterande och en bredbandslambda så är det möjligt att bygga en riktigt rå LH-styrd motor.
Härnäst står på agendan att bygga styrning och få stolsfästena klara. Sedan ska jag ha slipat, målat och tektylat den tröskel som låg mot madrassen när bilen stod på högkant. Bakdämparna ska på plats. Under tiden detta sker ska jag bekanta mig med LH-systemet i min rullande donator. Sedan ska motorn måttas in
.