3245
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

369 060 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
582 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
#221
Vilket jävla bisnes att få tag på två eländiga, helt vanliga compact-nav! Nu ringde han som skulle leverera och sade att han fått loss dom från bilen, och konstaterade att de var vinda! hmm Hur nu det är möjligt... Så nu får jag fortsätta leta. Nya kostar 96 euro och har en veckas leveranstid...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
#222
Nåja!
Saker och ting ordnar sig till det bästa. Hugget som löser denna gordiska knut ligger nu i Saabens baklucka. Dess fysiska form är ett par kompletta e36 compact bärarmar - modell skivbroms! Det kostade mig en bilresa på ett par timmar samt en saklig slant, men jag är övertygad om att det var värt det. Komplett med skivor, nav, bromsok och bromsbelägg. Så nu ska jag vara skapt som en gärs i ansiktet om bilen inte står på egna hjul imorgon! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 200 Inlägg
27 juni 2013
#223
Fy fan va härligt! Och redigt skönt med vettiga bromsar istället för trummor! smile


582 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#224
Bästa Homies och Followers.

Det har varit nog med snack på sistone, så den här gången låter vi the pics do the talking.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-53c6651611fa45266ae60adcbffdb26a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-4f1db3a82df8826ae2e4ad52165ed690_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-de046c176eded19f934443b4a591417f_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-05b5e6066d5091580790de1a0fdb700d_large.jpg

Till sist säger jag som de coola unga grabbarna: DAT AZZ!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-abcb7077f9e99a1d3cde8dad03c3ad6f_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 080 Inlägg
29 juni 2013
#225
Gött att få ner den på hjulen, ein milstolpe ist passiert smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

582 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
#226
Någon som kan säga vad det är för kabel som kommer ut bakom remskivan? Tre trådar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-7fd98778a49797cd54abd059700e56d2_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 697 Inlägg
2 juli 2013
#227
Har du plockat motorn från en 2,0/2,1 med insprutning? Isf lär det vara kabeln till vevaxelgivaren.


582 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
#228
Juvakka skrev:
Har du plockat motorn från en 2,0/2,1 med insprutning? Isf lär det vara kabeln till vevaxelgivaren.

ja, det är en insprutare. -93 tror jag och 2,0. Finns det alltså en bländarskiva där?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 697 Inlägg
2 juli 2013
#229
Jupp, har dem ezk så har dem det. Finns ingen vakuumslang till fördelaren heller om man har ezk om jag inte missminner mig helt.


582 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#230
Nåja, kanske dags för ett litet inlägg?

Det har hänt en del annat här på gården den sista veckan så jag har inte gjort något åt Bemun. Men jag blev erbjuden en donatorbil för en billig peng, så nu har jag en 2,1 -92:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ad887a79a1aee9573083ee9365e35ea1_large.jpg

Det finns några saker i den här som är spännande. Det självklara är förstås toppen och insuget, jag kör ju portad 2,1 i min röda 900 också. Men så har jag i min stillhet läst på lite om strokade långmotorer också, och det är en tanke som tilltalar mig. 2,1:ans 93mm borr parat med 2,3:ans vev med 90mm slag gör 2,5 liter, och det där är något som jag tycker vore spännande att testa.

Sedan måste jag erkänna att jag lagt planen med Trionic på is. Det känns helt enkelt för... datoriserat. Jag vet att det inte ligger någon rim och reson i det, och att om man söker maximal prestanda så är det mappning som gäller. Men min spontana reaktion är ändå att det skulle kännas mycket mera spännande med förgasarturbo än Trionic. Nu kommer jag inte att bygga förgasare, eftersom jag tror jag skulle få problem att nå mina effektmål, utan jag tänker köra LH. Inte Lucas som i min röda 900, utan LH 2.4.2 ur den blåa 2,1:an. EZK-tändningen har knacksensor och fördröjer tändningen vid spikningar, och man kan koppla in en spikdiod på samma sätt som med APC. EZK:n ska jag sedan komplettera med fördelaren från en turbo. Sedan tänker jag pysa laddet; jag må kasta sten i Saab-glashus nu, men jag upplever faktiskt APC som lite överskattat tongue .

Så varför LH istället för Trionic? Tja, det finns inte mycket rim och reson bakom, utan mestadels känsla. Trionic är hi-fi, medan LH är lo-fi. Jag har läst in mig på hur man kan använda stora spridare om man följer upp med modifierad luftmassemätare, och det är klockrent och enkelt. Det är något jag inte kan säga om Trionic, som förblir luddigt i mitt sinne - helt enkelt eftersom det har med datorer att göra. Jag tror att med lite experimenterande och en bredbandslambda så är det möjligt att bygga en riktigt rå LH-styrd motor.

Härnäst står på agendan att bygga styrning och få stolsfästena klara. Sedan ska jag ha slipat, målat och tektylat  den tröskel som låg mot madrassen när bilen stod på högkant. Bakdämparna ska på plats. Under tiden detta sker ska jag bekanta mig med LH-systemet i min rullande donator. Sedan ska motorn måttas in big_smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#231
Voj fanens Broberg, ska du komma här nu och ha mig att tänka om, då jag en gång hittat en så smidig lösning wink .

Den där tråden är jag bekant med, det var faktiskt genom Tangens strokade motor jag fick veta att det gick att göra så. Men han har tydligen ytterligare borrat 94mm.

Jag vet förstås att det stämmer det du säger om motorstyrning. Men det känns som om trionic kommer att kräva mycket arbete innan det fungerar, medan LH är bara att klippa och klistra över från den blåa. Och när själva mekaniken väl är på plats i den här bilen, vill jag att vägen till uppstart är så kort som möjligt. Det kommer säkert ändå att finnas en hel del som ska byggas om och justeras innan det blir tal om några effekter. Under den tiden kommer LH och 900i 2,0 grundmotorn med grundladd att duga gott.  Lite på samma sätt som när Gustav testade in sin 99quattro med förgasarturbo. När chassi och drivlina sitter som det ska kan jag knåpa ihop en ordentlig motor, och då kanske det är på sin plats med Trionic.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 080 Inlägg
10 juli 2013
#232
När du nu har vänt motorn så lär du väl ändå få skarva en del kablar och hålla på för att få härvan att räcka in i kupén? Känns inte som att extraarbetet med att installera t5 motiverar att skippa det, det har ju inte vart nån brist på pysselanda hittills i projektet smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

582 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#233
pontiacen skrev:
När du nu har vänt motorn så lär du väl ändå få skarva en del kablar och hålla på för att få härvan att räcka in i kupén? Känns inte som att extraarbetet med att installera t5 motiverar att skippa det, det har ju inte vart nån brist på pysselanda hittills i projektet smile

Nä, skarvandet är jag nog inte rädd för. Det är själva dataaspekten med mappandet som avskräcker. Man kan inte bygga det som kallas interface med svetsen... tongue Jag har inget datasinne, terminologin låter som rappakalja i mina öron och jag är rädd att jag inte kommer att ha grepp om det helt enkelt. Men jag ska fundera på det.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 697 Inlägg
11 juli 2013
#234
Om det bara är mappningen som är problemet så går ju den faktiskt att lämna bort, lär väl finnas folk även i ert land som löser det där utan massor med dyr tid på rullar om man inte vill smile Nu har jag inte läst på precis allt om trionic än, men vad jag sett såhär långt så tycker jag det verkar vara ganska användarvänligt och inte så extremt avancerat. Så har man lite datorerfarenhet och framför allt vet hur en motor fungerar så känns det för mig inte helt oöverkomligt även om inte jag heller är ett datorsnille tongue

Men som du sagt så går det ju att lösa senare också om man vill, blir säkert bra vilket du än väljer. Hur långt har du tänkt att gå i effektjakten?


582 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#235
Juvakka skrev:
Om det bara är mappningen som är problemet så går ju den faktiskt att lämna bort, lär väl finnas folk även i ert land som löser det där utan massor med dyr tid på rullar om man inte vill smile Nu har jag inte läst på precis allt om trionic än, men vad jag sett såhär långt så tycker jag det verkar vara ganska användarvänligt och inte så extremt avancerat. Så har man lite datorerfarenhet och framför allt vet hur en motor fungerar så känns det för mig inte helt oöverkomligt även om inte jag heller är ett datorsnille tongue

Men som du sagt så går det ju att lösa senare också om man vill, blir säkert bra vilket du än väljer. Hur långt har du tänkt att gå i effektjakten?

Det är inte själva mappandet som är problemet, alltså att testa fram hur man ska utforma tändkurvor, sprut, etc. Det känner jag att jag förstår alltmer av vartefter jag lär mig mer överlag om bilar. På samma sätt skulle jag nog lyckas löda dit stöpslarna som krävs för att komma in i systemet. Men sedan, vad som ska hända efter att datorn är inkopplad och man tryckt på "on", är det rena rotvälskan för mig. Jag har inte ens lyckats ladda ner T5suite på min dator...

Sedan jagar jag ju trots allt inte sexhundra hästar. Snarare hälften av det. Den ska besiktigas med 180 häst, och att sedan ha 300hk i den här lilla skorven tror jag skulle vara ett riktigt svinaktigt nöje. Det är alltså frågan om en trimnivå som är inom "goda marginaler" för denna motor, och jag vet inte om det är befogat med Trionic då?

Den där gula som Popeye har bilder av på sin hemsida, som han laddade två bar i, är det inte LH i den? Åtminstone har den LMM.

Jag tackar för respons och åsikter, det uppskattas.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

vinnarskalle!
907 Inlägg
11 juli 2013
#236
köp ett stand alone styrsystem istället, så förstår man nånting av det. Ett MS hittar du för skit och ingenting, och det finns många som kör 600whp med det, även om det är lite B-känsla över det hela, så brukar det fungera. Eller så lägger du 10k så har du ett Link storm.


1 697 Inlägg
11 juli 2013
#237
http://popeye.rty.nu/2002/0502-07.jpg

Är det den du snackar om så lär den gå på annat styrsystem än LH. För nog hade väl även LH fördelare?

Ska du inte åka på mer än omkring 300 så tror jag inte heller att det borde vara omöjligt utan trionic, men det kanske blir lite pyssel att få det å lira gött smile
Senast redigerat av Juvakka (11 juli 2013)


582 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#238
M_Broberg skrev:
problemet är inte att just T5 är krångligt utan att hela idén med mappbart styrsystem är krångligt.

Ja det är inte valet av mappningsprogram som är problemet, utan frågan om jag alls vill mappa.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#239
Juvakka skrev:
Är det den du snackar om så lär den gå på annat styrsystem än LH. För nog hade väl även LH fördelare?

Ska du inte åka på mer än omkring 300 så tror jag inte heller att det borde vara omöjligt utan trionic, men det kanske blir lite pyssel att få det å lira gött smile

Jo, det är den jag snackar om. Bra bild, här ser man ju en hel del. Stämmer att han har någon annan tändning... Dessutom har han ju en extra spridarrad. Men en Bosch LMM har han nog där också, så månne inte LH ligger nära till hands ändå? De extra spridarna kan man väl gissa aktiveras av en laddtryckskontakt. Man skymtar också en extra bränsletrycksregulator. Kanske progressiv sådan... Det här tycker jag är ett häftigt bygge wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 697 Inlägg
11 juli 2013
#240
Big-Nyz skrev:
Juvakka skrev:
Är det den du snackar om så lär den gå på annat styrsystem än LH. För nog hade väl även LH fördelare?

Ska du inte åka på mer än omkring 300 så tror jag inte heller att det borde vara omöjligt utan trionic, men det kanske blir lite pyssel att få det å lira gött smile

Jo, det är den jag snackar om. Bra bild, här ser man ju en hel del. Stämmer att han har någon annan tändning... Dessutom har han ju en extra spridarrad. Men en Bosch LMM har han nog där också, så månne inte LH ligger nära till hands ändå? De extra spridarna kan man väl gissa aktiveras av en laddtryckskontakt. Man skymtar också en extra bränsletrycksregulator. Kanske progressiv sådan... Det här tycker jag är ett häftigt bygge wink

Motorspec saxat från hans egen text om bilen: borrad B202, 90.5mm, mahle lågkomp kolvar 6.4:1, Turbonetic kullagrad T50 bjässeturbo med separat WG, Prog BTR, HKS 40mm dump, GIK IC, Prospark bränsle och tändning. 8 spridare, simon 3" KN öppet filter. laddtryck 2.2bar. uppskattad effekt: 300hk



Sök