2644
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

369 048 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
582 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#321
Har satt ut lite frågor om LH 2.4.2-kablage på 900klubben.se. I hopp om att få svar kastar jag in dem här också.


1.
Det finns en svart kontakt med fyra trådar alldeles på insidan av genomföringsstrumpan ovanför bränslereläna. Den kommer från LH-boxen och går upp under instrumentpanelen. Kablarnas färg är gul, blå, grön, lila/vit.
Den lila/vita torde vara check engine-lampan.
Den gula är död, dvs det kommer en gul fram till kontakten, men från kontakten går bara de tre övriga.
Vad gör de blå och gröna kablarna?
Bilen startar inte om man drar ur kontakten, så något viktigt är det...

2.
Så har jag också hittat en trepolig stöpsel i anslutning till LH via en grå/vit kabel. Kopplingschemat namnger den som "kod 322" men den är inte kopplad någonstans. Vad är det? Någon felsökning?

3.
Från EZK-boxen går en blå kabel (borde vara stift 17) som grenar sig till en blå och en gul. Den blå går till den fempoliga testkontakten i säkringsdosan, den gula går någonstans in i kupén. Är det varvtalssignalen?

5.
Från EZK:s vita fyrpoliga felsökningskontakt går en röd/vit kabel till säkring 8, cruise control och headlamp wiper. - What???

4.
Varför är lambdasondens säkring vidarekopplad till bränslepumpens relä?


Tacksam för information!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#322
Genom en blandning av sakundersökning, logiskt tänkande och uteslutningsmetoden kom jag fram till att pin 17-kabeln från EZK måste vara varvtalssignalen - men att denna inte kopplats till LH-boxen direkt, utan via varvmätaren. Därmed skulle en av kablarna till kontakten i fråga 1 ta emot varvtalssignal. Shemat angav stift 1 för den uppgiften, den blåa kabeln.

Jag kollade att bilen fortfarande startar.
Det gjorde den.
Jag klippte den blåa kabeln.
Den startade ej.
Jag kopplade ihop EZK- kabeln med den blå.
Bilen startade.
Färdigt.

Nu har jag hela styrsystemshärvan sorted out och under kontroll, bortsett från fartsignalen. Men jag vet inte om LH behöver hastighetssignal för att fungera. Bilen startar och går som den ska iaf utan den signalen, men det kan ju bli annorlunda då man kör. I så fall får jag försöka ta signal från bmw:ns diff och hoppas de går ihop på något vis.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 697 Inlägg
18 september 2013
#323
Kan ha fel nu, men jag har för mig att det enda 900:orna använder hastighetssignal till är om man har farthållare.


582 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#324
Juvakka skrev:
Kan ha fel nu, men jag har för mig att det enda 900:orna använder hastighetssignal till är om man har farthållare.

Ah, men det vore ju alldeles prima! Vi kör på den teorin.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#325
Det har inte hänt så mycket internetsexiga grejer på sistone. Men idag har jag fört oljetråget till byasmed #2 för att få urtaget för styrservon svetsat! Förhoppningsvis är det klart imorgon. Så eftersom jag nu har ut motorn igen (det går rätt kvickt vid det här laget) passar jag på och fixar urgröpningen i torpeden för fördelaren. På bilden syns i förgrunden den Saab 900-baklucka som under projektets gång fått släppa till med plåt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-77ffc61a05ae4511f9b0591a68435d05_large.jpg

Byasmed #1 filosoferar ännu över svänghjulet, men jag puffade på honom lite häromdagen så månne det inte levereras snart. Jag borde m.a.o. börja fundera på lamell och tryckplatta.

Ifall alusvetsaren visar sig duglig, får han modda insuget därnäst.

Kabelhärvan till motorstyrningen är färdig att kastas över från Saaben till BMW:n.
Bränslesystemet borde vara "bolt on", bara ett par bulthål som ska fixas till tankfästen.
Sedan vrider jag på nyckeln! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Överpedantisk?
411 Inlägg
26 september 2013
#326
Härligt! Hoppas att bitarna faller på plats så det blir uppstart smile


582 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#327
Tråg svetsat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-6b49c2594ba61dcf8f463db3bedbfce5_large.jpg

Det blev dock inte riktigt bullapris, fick betala en dagslön för arbetet. Nå, nu är det gjort i alla fall. Och bra blev det.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#328
Funderar på koppling.

Kommer ju köra Saab 900 turbo -93 svänghjul och Getrag 262 låda.

Är Dalhems fyrpuck sinter bra?
Är tryckplattan från Speedparts bra?

Kunde para ihop Dalhems sinter med standard 900 turbo tryckplatta, finns kopplingspaket för 1200sek på speedparts. Då skulle jag samtidigt få ny lamell till min röda... tongue

Har ingen aning om vad jag kommer att landa på för nm. 300 häst är i alla fall en vision som hägrar.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#329
M_Broberg skrev:
KL racing gör lameller med.

jo, jag har sett det, de har hyggliga priser med. Är de bra? Har aldrig handlat koppling förr...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#330
Gjort lite positiva upptäckter i helgen. Bl.a. så visade det sig att jag har en ny trågpackning som jag varit förutseende och köpt nån gång, så det är bara att skruva dit tråget nu. Så hittade jag en 215mm bmw-lamell i bra skick också, som jag kan börja med. Tryckplatta har jag dock ingen.

Urtaget för fördelaren är klart, målat och kittat (jag orkade inte svetsa det så perfekt...) så det ska bara målas ett varv till.

Åsikter mottages nu med tacksamhet - vad ska jag beställa för tryckplatta, och varifrån?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#331
Bara småsaker som händer nu, tycker jag. Fixat bensintank och tankningsrör, monterat oljetråg, börjat kolla lite på bromsar, saker som känns tråkiga. Väntar också på att byasmeden ska leverera svänghjulet. Har skickat mail till Speedparts om Sachs tryckplatta men de har inte svarat. Vill de inte sälja grejer där längre?

Hösten är här, det börjar vara ruggigt ute i garageporten...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 080 Inlägg
9 oktober 2013
#332
Big-Nyz skrev:
Bara småsaker som händer nu, tycker jag. Fixat bensintank och tankningsrör, monterat oljetråg, börjat kolla lite på bromsar, saker som känns tråkiga. Väntar också på att byasmeden ska leverera svänghjulet. Har skickat mail till Speedparts om Sachs tryckplatta men de har inte svarat. Vill de inte sälja grejer där längre?

Hösten är här, det börjar vara ruggigt ute i garageporten...

Speedparts slutade kommunicera med omvärlden för flera år sen vad det verkar, synd det.

Bara du inte tappar tempot nu så, roligare bil på isen får man nog leta efter smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

405 Inlägg
9 oktober 2013
#333
pontiacen skrev:
Big-Nyz skrev:
Bara småsaker som händer nu, tycker jag. Fixat bensintank och tankningsrör, monterat oljetråg, börjat kolla lite på bromsar, saker som känns tråkiga. Väntar också på att byasmeden ska leverera svänghjulet. Har skickat mail till Speedparts om Sachs tryckplatta men de har inte svarat. Vill de inte sälja grejer där längre?

Hösten är här, det börjar vara ruggigt ute i garageporten...

Speedparts slutade kommunicera med omvärlden för flera år sen vad det verkar, synd det.

Bara du inte tappar tempot nu så, roligare bil på isen får man nog leta efter smile

Kan inte annat en hålla med, korthjulbas + RWD + för stark motor = kul smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

582 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#334
Ok, tack för den infon! Då glömmer jag speedparts genast. Ska höra om min lokala delkrängare har något liggande.

Jo, jag kan nog tänka mig att den vore rätt vild med isdäck wink . Ska försöka elda under lite igen, det är inte långt till motorstart.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 080 Inlägg
10 oktober 2013
#335
Big-Nyz skrev:
Ok, tack för den infon! Då glömmer jag speedparts genast. Ska höra om min lokala delkrängare har något liggande.

Jo, jag kan nog tänka mig att den vore rätt vild med isdäck wink . Ska försöka elda under lite igen, det är inte långt till motorstart.

Nja inte så kanske, är ju fortfarande många som beställer från speedparts och får sina grejer utan problem. Men har man frågor så får man inga svar, returer är bara att glömma och så verkar det vara lite av ett lotteri huruvida lagersaldona stämmer eller om grejerna är restade.

Behöver du nåt de har och är billigast på så är det ju bara att beställa mot postförskott, då kan du ju inspektera och kolla att allt är med och ok innan du pröjsar smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

582 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#336
Lite bilder igen kanske?

Bensintanken på plats:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-e570c320d141fd25e55c655ba4ed5f11_large.jpg
Mycket praktiskt med både nivåmätare och pump färdigt på plats.

Tankningsröret:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ff813f53bec88c42c6070a683db603f6_large.jpg

Jag kunde väl hyckla och säga att jag mätte ut på det ena och andra sättet när jag byggde fästena för tanken så att det skulle passa med Saabs originalanslutningar till tanklocket, men det gjorde jag inte. Jag bara svängde ihop det, och sedan visade det sig att det passade. Jag hade tur helt enkelt, behövde bara kapa ner plastkoppen som fäster mellan kaross och bränslerör på Saab och stoppa in den i BMW:ns gummikopp och dra ihop med en slangklämma.

Från den lilla luftnippeln ovanpå plastkoppen gick den här grejen upp mot luftutsläppet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-74b6fefe0bc9cdc91ef4ce8993c8e991_large.jpg

Vad är det för något? Ser ju ut som en backventil. Behövs den? Går varken att blåsa eller suga i den...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

129 Inlägg
11 oktober 2013
#337
Riktigt fin fixat! smile

1 080 Inlägg
12 oktober 2013
#338
Avluftning? Efter att jag fick byta tankpåfyllning på 900:an så slår pumpen ifrån hela tiden och iom att resten bara är öppna rör så antar jag att det är där boven är.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

582 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#339
pontiacen skrev:
Avluftning? Efter att jag fick byta tankpåfyllning på 900:an så slår pumpen ifrån hela tiden och iom att resten bara är öppna rör så antar jag att det är där boven är.

Jo det måste ju ha med avluftningen att göra. Det är bara konstigt att det inte går varken att suga eller blåsa i den... kanske det måste vara lite mer tryck än jag lyckas uppbåda med lungorna... tongue Tog du bort den här grejen då, och så började det strula?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#340
JoarH skrev:
Riktigt fin fixat! smile

Tänx! smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -


Sök