Det krävdes en hel oavbruten lördag på soffan för att samla energi att ta sig ut i garaget på söndag...
Mest fix på elsidan. Har gjort lite interiördetaljer för att få reglagen så enkelt och rationellt placerade som möjligt, kapar och filar lite aluminium och så. Själva härvan till "allt som inte har med motorstyrning att göra" börjar också ta sig:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-98739a6ab44557d88308bd8575e1ba12_large.jpg]()
Vad ni ser på den bilden är det som återstår av en Saab 900-härva efter att allt icke nödvändigt rensats bort... Den vita påsen i bakgrunden är skräp. Där ute i garaget har jag ungefär lika mycket sparad kabel... Det finns MYCKET stuff i dessa härvor, och den har krympt markant. Men nu börjar den kännas rätt så smidig och slimmad, och behändigt nog är den delad med kopplingar i tre delar: en del kring reglagen och instrumentbrädan, en del framåt, en del bakåt. Mycket enkelt.
Relän och säkringar hamnar på en panel över växellådan. Klassiskt rally-stuk.
Jag har flyttat över varvmätare och bränsle- och tempmätare från Saabens instrumenttavla till BMW:ns original. Bild kommer senare. Hastighetsmätare vet jag inte hur jag ska göra med, antingen försöker jag få tag på en BMW original som kan ta signal från diffen, eller så kör jag en cykeldator...

Så har jag skaffat material till skarvholk till kardanaxeln, hoppas få det fixat nästa vecka.
Har också kollat närmare på växelspak. Jag demonterade en Saab-spak och en BMW-spak jag hade liggande, och det visade sig - som jag hade hoppats - att deras kulor var av exakt samma diameter:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f8d06b9c128b52fab4fb9715e1126493_large.jpg]()
Ovan BMW, under Saab. Jag kommer att använda BMW:s spak men montera den i Saabs fäste för kulan, det blir smidigast och snyggast så. Och inget flex. Själva växelföraren är den BMW-modell som hängde ihop med spaken, den visade sig vara lagom längd. Tror den kommer från en Getrag 225. Troligen har den rätt långt slag, men jag tänkte det blir bra att börja så här. Vill jag bygga short shift senare så är det bara att slakta Saab-spaken på stålkulan och bygga.
Absurt nog har jag lyckats slarva bort min lödkolv...
