BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 365 238 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Big-Nyz
9 januari 2014 · 582 Inlägg

Hunted skrev:
Jag känner att kärringen får finna sig i att vi skrotar hela semestern till syden och tar en biltur till finland istället för att så titta på din "bmaab", jag menar, hur kan hon inte hålla med när jag printat ut bilden på din vevhusventilation?

Hehe, ni är välkomna på studiebesök! Häng upp bilden tex ovanför vardagsrumssoffan eller i sovrummet, så kanske hennes omedvetna med tiden bearbetas i rätt riktning big_smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
9 januari 2014 · 582 Inlägg

Hunted skrev:
Jag känner att kärringen får finna sig i att vi skrotar hela semestern till syden och tar en biltur till finland istället för att så titta på din "bmaab", jag menar, hur kan hon inte hålla med när jag printat ut bilden på din vevhusventilation?

Hehe, ni är välkomna på studiebesök! Häng upp bilden tex ovanför vardagsrumssoffan eller i sovrummet, så kanske hennes omedvetna med tiden bearbetas i rätt riktning big_smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
9 januari 2014 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:
Snygg vevhusventilationslösning.

Synd att den är Dålig.

varför kör du inte en Bra lösning som en 9-5 oljefälla?

vet inte hur lagarna är i finland. men i sverige så är det förbjudet med öppen vevhusventilation.

Varför är den dålig? För att byttan ligger istället för står på kant?
Jag frågade besiktningsmannen, och han var nöjd med ett filter på en så gammal bil.
9-5 har jag på min 900, den verkar fungera helt bra, har tömt den ett par gånger. Det blev nu så här till följd av inspiration... wink Men berätta hur du tänker!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
9 januari 2014 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:

Big-Nyz skrev:

M_Broberg skrev:
Snygg vevhusventilationslösning.

Synd att den är Dålig.

varför kör du inte en Bra lösning som en 9-5 oljefälla?

vet inte hur lagarna är i finland. men i sverige så är det förbjudet med öppen vevhusventilation.

Varför är den dålig? För att byttan ligger istället för står på kant?
Jag frågade besiktningsmannen, och han var nöjd med ett filter på en så gammal bil.
9-5 har jag på min 900, den verkar fungera helt bra, har tömt den ett par gånger. Det blev nu så här till följd av inspiration... wink Men berätta hur du tänker!

vevhusventilation är "lite" mer avancerad än att det bara är en burk. jag är långt ifrån expert på området. men om du kan köra öppen vevhusvent är det säkert enklare. Sen ska du ju inte plocka så mycket effekt så så högt vevhustryck borde du inte få.


en 9-5 oljefälla är en Mycket bra lösning. ligger många timmars forskning bakom konstruktionen på dom.

Jo, det finns ju ganska många trådar där oljefällorna diskuteras, och det knepiga är ju att argument som utgår ifrån miljöaspekten blandas ihop med dom från prestandaaspekt. Eftersom jag "kommer undan med" ett filter på öppen ventilering, så kvarstår alltså frågan vad som är bäst prestandamässigt...

I samband med att jag skaffade 9-5 oljefälla till min 900 så läste jag runt lite kring detta, och alla "originalburkar", t.ex 9-5:ans, verkar ha nåt slags labyrintsystem inuti som ska göra att oljan separeras och droppar ner. De runda burkarna verkar bygga på nåt slags karusellsystem, med en plåt som är rullad ihop som en spiral; Gaserna kommer in i ytterkant, slungas runt inåt mitten och åker upp från mitten genom filter ut i artmosfären. Oljan kondenseras längs ytterväggen i spiralen och droppar ner och lagras i behållaren. Saabs tappning i 9-5:ans fälla är att gasen kommer ner längst uppe, passerar flera "golv" med hål i , upp igen och ut/vidare till turboinloppsröret. Oljan droppar ner genom "golven". Jag tänkte att mitt nät inuti får uppfylla den tjänsten, få se då hur det fungerar i praktiken.

De lärde talar också om att återcirkuleringen skapar ett undertryck som suger ut gaserna, alltså ett argument som är emot öppet system...

Mitt idé med liggande bytta kommer i viss mån från den här tråden, första bilden med den svarta PV:n:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=33344

Men man vet ju inte vad som finns inuti den byttan.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
9 januari 2014 · 582 Inlägg

Nämen-titta-vad-farbror-tomten-hade-med-sig-som-efterleverans!

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a938c0a362c6ded6fdee555ed36a7fc9_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
9 januari 2014 · 582 Inlägg

Här är en call-out till mina elektronikkunniga followers!

Jag vill kunna mäta när min LMM bottnar, och istället för att fumla med multimeter tänkte jag sätta in en sån här i kupén:

http://www.ebay.com/itm/DC-5V-Red-LED-D … 19d5846a9c

Det finns både modeller som ska ha separat matningsström på 5V, och sådana som inte behöver annat än spänningen den mäter. Men den senare modellen klarar då inte att mäta lägre spänning än 1,7V. Det är inte så bra, för LMM ger ungefär 1,4V på tomgång och bottnar vid 5V. Den typ av mätare jag länkat till mäter däremot från 0V uppåt.

Så för att kunna använda den, föreställer jag mig att jag behöver en sådan här:

http://www.ebay.com/itm/Waterproof-DC-D … 4d171feb35

Där jag alltså kör in bilens 12V +&- i en sida, och får ut 5V +&- i andra, som jag sedan matar displayen med...

Tänker jag helt bakfram nu, eller skulle det fungera?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Jullee
10 januari 2014 · 235 Inlägg

Den där trafon kommer att fungera till dispayen, jajamän.  Lycka till

Big-Nyz
15 januari 2014 · 582 Inlägg

Efter att ha fokuserat på elektroniken nu ett tag så beslöt jag att göra ett litet återbesök till den klassiska Heavy Metalens värld:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-cbf2b80f366a00e53983670df0130cd2_large.jpg

Det är alltså en e30 kardan som ska kortas. Jag beslöt att kapa den främre delen, för att få så liten vinkel som möjligt. Det är den del som ligger överst på bilden, och jag beslöt att kapa vid knuten.

Like so:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-6436e921ceacd1fbad3c29cca16e80a8_large.jpg

På den övre bilden ser man den tunna svetsfogen som jag kapat längs. Jag hade hoppats att då hitta en slags hylsa som röret var trätt över och svetsat fast mot, men det var inte så. Istället ser det ut som om jag måste svarva en hylsa som är 57mm i en kant och 56mm i andra kanten. Det blir säkert bra så också, men hade jag vetat hur den ser ut inuti så hade jag kapat nån centimeter längre in på axeln för att få in en längre hylsstump mot knuten, och därmed vinna högre stabilitet.

Det fanns dock inget lämpligt material att svarva ur i slöjdsalen, så jag får återkomma.

Liten teaser:
Spännade elektronik beställd på ebay. wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
pellepervert
15 januari 2014 · 490 Inlägg

M_Broberg skrev:
kompis skarvade en E30 kardan. då tog han ett avgasrör och trädde över. passade perfekt.  minns inte vilken tjocklek det var

avgasrörlol det är de sista man ska skarva med. helst ska man leta på en kardan bit i rätt längd och bara svarva av ändarna och sen svetsa dit rätt.
Enligt mig ska man inte skarva bara korta kardan. då de blir mins obalans.


AS skojj bygge btw big_smile

Hatar mitt nick här men är för snål för å byta
------------------------------------------------------------------------------
bubbla med air ride http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299383
Volvo 240 "den gröne" (1988)
Volkswagen typ 1 "bubbel" (1961)
Big-Nyz
15 januari 2014 · 582 Inlägg

pellepervert skrev:

M_Broberg skrev:
kompis skarvade en E30 kardan. då tog han ett avgasrör och trädde över. passade perfekt.  minns inte vilken tjocklek det var

avgasrörlol det är de sista man ska skarva med. helst ska man leta på en kardan bit i rätt längd och bara svarva av ändarna och sen svetsa dit rätt.
Enligt mig ska man inte skarva bara korta kardan. då de blir mins obalans.


AS skojj bygge btw big_smile

Haha, jo jag tror inte jag ids köra på den där avgaslinjen, men tack för tipset Broberg big_smile ! Det blir nog att svarva en holk av lagom grovt material istället. Jag vill ju att det ska hålla sen...


Förresten hörni, hittade en skoj grej på ebay! Läs produktbeskrivningen på dessa motstånd, under rubriken "introductions"...

http://www.ebay.com/itm/Value-400-Pcs-1 … 46182e2e74

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
16 januari 2014 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:

pellepervert skrev:
avgasrörlol det är de sista man ska skarva med. helst ska man leta på en kardan bit i rätt längd och bara svarva av ändarna och sen svetsa dit rätt.

varför? det fungerar uppenbarligen och har gjort det några år nu.


Du får gärna förklara varför.

I mitt fall skulle det inte gå eftersom jag behöver svarva röret till två olika ytterdiametrar. Behöver tjockare gods.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
26 januari 2014 · 582 Inlägg

Det krävdes en hel oavbruten lördag på soffan för att samla energi att ta sig ut i garaget på söndag...


Mest fix på elsidan. Har gjort lite interiördetaljer för att få reglagen så enkelt och rationellt placerade som möjligt, kapar och filar lite aluminium och så. Själva härvan till "allt som inte har med motorstyrning att göra" börjar också ta sig:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-98739a6ab44557d88308bd8575e1ba12_large.jpg

Vad ni ser på den bilden är det som återstår av en Saab 900-härva efter att allt icke nödvändigt rensats bort... Den vita påsen i bakgrunden är skräp. Där ute i garaget har jag ungefär lika mycket sparad kabel... Det finns MYCKET stuff i dessa härvor, och den har krympt markant. Men nu börjar den kännas rätt så smidig och slimmad, och behändigt nog är den delad med kopplingar i tre delar: en del kring reglagen och instrumentbrädan, en del framåt, en del bakåt. Mycket enkelt.

Relän och säkringar hamnar på en panel över växellådan. Klassiskt rally-stuk.

Jag har flyttat över varvmätare och bränsle- och tempmätare från Saabens instrumenttavla till BMW:ns original. Bild kommer senare. Hastighetsmätare vet jag inte hur jag ska göra med, antingen försöker jag få tag på en BMW original som kan ta signal från diffen, eller så kör jag en cykeldator... tongue

Så har jag skaffat material till skarvholk till kardanaxeln, hoppas få det fixat nästa vecka.

Har också kollat närmare på växelspak. Jag demonterade en Saab-spak och en BMW-spak jag hade liggande, och det visade sig - som jag hade hoppats - att deras kulor var av exakt samma diameter:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f8d06b9c128b52fab4fb9715e1126493_large.jpg

Ovan BMW, under Saab. Jag kommer att använda BMW:s spak men montera den i Saabs fäste för kulan, det blir smidigast och snyggast så. Och inget flex. Själva växelföraren är den BMW-modell som hängde ihop med spaken, den visade sig vara lagom längd. Tror den kommer från en Getrag 225. Troligen har den rätt långt slag, men jag tänkte det blir bra att börja så här. Vill jag bygga short shift senare så är det bara att slakta Saab-spaken på stålkulan och bygga.

Absurt nog har jag lyckats slarva bort min lödkolv... tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
26 januari 2014 · 797 Inlägg

Längtar tills vi får se en riktig sladd-film på skapelsen in action! Kanske en bit bort, men för varje inlägg du gör känns det närmare iaf. Good work!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Rein-O Saabish
26 januari 2014 · 64 Inlägg

Hur passar gitarren in i bilden? tongue

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Wolf_89 Wolf_89
27 januari 2014 · 446 Inlägg

Rein-O skrev:
Hur passar gitarren in i bilden? tongue

Blir ingen stereo. Så han ska spela själv smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Big-Nyz
27 januari 2014 · 582 Inlägg

Hunted skrev:
Längtar tills vi får se en riktig sladd-film på skapelsen in action! Kanske en bit bort, men för varje inlägg du gör känns det närmare iaf. Good work!

Vet du det är inte nödvändigtvis så mycket som återstår innan första "in motion"-filmen: Kardanaxel, skruva dit drivaxlar, fixa nån slags bromsar, dra gasvajer samt rör för kopplingsvätska, and we´re home...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
27 januari 2014 · 582 Inlägg

Wolf_89 skrev:

Rein-O skrev:
Hur passar gitarren in i bilden? tongue

Blir ingen stereo. Så han ska spela själv smile

Nej nån stereo blir det verkligen inte big_smile

Jag tänkte så här: gitarren, där den ligger mitt i kabelhärvan, får illustrera att jag har en jävla massa järn i elden hela tiden, vilket gör att mitt normaltillstånd är att arbeta på högtryck för att hinna med allt fix jag är enfaldig nog att dra på mig... Gitarren är en gammal Munkers (föregångare till Landola) archtop från slutet av 50-talet som jag köpte för fem euro på loppis för typ tio år sedan, och den väntar fortfarande på sin renovering... så här en kall dag plockade jag fram den och började riva lite i den för att komma igång... och där ligger den nu. tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
27 januari 2014 · 582 Inlägg

En lång kväll i gruvan, men så har jag också lyckats samla några blänkande stenar i min lilla korg.

Spakstället blev så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-829b043ee69749af8686bd028d1b4d01_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-13a8f6b6ac2550c6cd5740e5b9199c44_large.jpg

Jag är ännu osäker på vilken sida av plåten som ska vara uppåt. Den släta, stålullspolerad, den räfflade, stålullspolerad, eller  den räfflade, mattsvart? Grejen är att panelen ovanför växellådan, den som ska hålla säkringarna, den som också syns i bilden, är slät alu. Men jag har ännu kvar att fabricera täckplåtar till "serviceluckorna" på sidorna om växellådstunneln, och jag har sett för mig att de ska vara i mönstrad alu... tongue Åsikter?

Enda orsaken till att jag tog med säkringspanelen till arbetet var att jag ville använda bockmaskinen till det lilla vecket i nedre kanten... tongue

Sedan rök jag på svarven! Jag vill få ihop kardanen.

På gång:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d06df2fb22c759ba0cf75af9132635c4_large.jpg

... Och färdig produkt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-64c0c7af2ce64bc06e55d05dd5de1672_large.jpg

Längre kom jag inte, men gott så. Nästa steg vad gäller axeln är att montera dit delarna och se hur mycket röret ska kapas. Det är främre delen jag kortar. Sedan svetsa och hoppas det inte slår sig.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
27 januari 2014 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:
Jag vet inte vad det är som har förstört durk-alu för mig. kanske att det ser ut som nån tagit ett gammalt halkskydd som man hade liggande och sen använt det.

Jag tycker slät alu är klart underskattat. alla dessa jävla mönster det ska va.. kolfiber lookalike o fanskap. vad är nästa trend, tigerränder? Stay classy för fan!

Lajk, Broberg... Jag är också kluven till durkmönstret. Jag gillade det för ett par år sen, och såg för mig då att jag vill använda det i något sammanhang, men nu... känns det dels lite klyschigt, dels som en slags "popkulturell punk".

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
28 januari 2014 · 797 Inlägg

Jag tycker iaf att du ska köpa dig en ruggigt gammal mini-tv (resetv) och så montera in en android-platta för att visa laddtryck,hastighet,varvtal mm.  (typ http://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-RUSSI … 1353594741) sen en tysk gammal granat som växelspak! http://www.ebay.co.uk/itm/360831624340? … 1438.l2649

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang