Jag har svårt att ta någon på allvar när man bara skriver att en bil är skit och knappt nått mer. Jag har haft både en s40 fas 1 2,0T och äger nu en v40 t4 fas 2 och att det är SKIT bilar är faktiskt rent skitsnack.
Alla bilar har sina brister likaså s/v40, t.ex rostar fas 1 väldigt mycket. Men alla bilar har sina problem och enligt mig, samt många andra jag känner som haft dessa bilar är de ändå väldigt driftsäkra bilar.
Och motorerna är det då rakt inget fel på, i princip samma som volvos 5a men med en cylinder mindre.
Detta borde du som ägt halva världens bilar såklart veta.
Men som råd till TS, 2,0T drar inte mer än 2,0 sålänge du kör normalt. Är en väldigt bra allroundmotor sålänge du inte vill trimma den mer än avgas + chipp. Då är det en t4 fas 1 som gäller.
Annars som sagt ROST, jag hade försökt gå upp till en fas 2 av den anledningen, jag rostlagade min s40 99a seriöst vid 11 000 mil när den var 8 år gammal. 2 år senare så börja det krypa fram rost både här och där igen. Men annars har inte bilarna några tydliga barnsjukdomar förutom t4 från 1998 som ofta hade trasig styrbox. Mne den bör ju vara bytt på de bilar som finns kvar idag.