2293
Sök

Volvo 940 LTT plöddrar baktänder!?

47 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#1
hallå!

skulle behöva lite hjälp angående min 940. den har börjat plöddra och baktända vid fullt gaspådrag vid 2500-3500 varv. trycker man inte fullt så gör den inte det. det är nästan som en varvtalregulator som går in och stryper motorn. detta händer rätt sällan men ändå irriterande. så länge du kör lite tungfotad så händer de aldrig.

info om bilen

0,9 i ladd
3"från katt samt 200cell katt
k/n filter
bränsle och tändchipp från turbotech

tacksam för svar och ursäkta för mina ev stavfel..


1 Inlägg
22 januari 2013
#2
Har ibland samma problem med min ltt, ofta när den är kall. Just nu kör jag med dåligt avgassystem och ingen bakre ljudämpare så vet inte om de kan påverka att avgaserna har för lite motstånd.


47 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#3
Rasmus_4 skrev:
Har ibland samma problem med min ltt, ofta när den är kall. Just nu kör jag med dåligt avgassystem och ingen bakre ljudämpare så vet inte om de kan påverka att avgaserna har för lite motstånd.

vilket laddtryck kör du på och vilket bränsle? yikes


16 Inlägg
23 januari 2013
#4
Rasmus_4 skrev:
Har ibland samma problem med min ltt, ofta när den är kall. Just nu kör jag med dåligt avgassystem och ingen bakre ljudämpare så vet inte om de kan påverka att avgaserna har för lite motstånd.

Den turbo vill ha så fritt flås i pipan som möjligt, de stryper turbon om avgaserna måste tvingas ut i röret. Därför de ger mer hästar och montera 3" Down pipe och resterande smile


47 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#5
igår när jag gick på E22 och skulle varva upp den bara tvär dog den som någon drog av tändningen. fick för oss att det var tändningslås kontakten. bytt denna och den hoppa till och gick som en possenötter.. dör plöddrar och ryker blått ibland. prova sätta dit den gammla igen och då hoppa han igång igen med samma symptom :S
nu är de mycket värre än innan

har gått igenom detta
nu kamrem sitter rätt
bränsle kommer
tändningen är rätt och bra gnista
95,98,99 och provat e85 30% på alla bränslen
nya tänddelar
kompet är bra


någon som har varit med om detta felet innan?


16 Inlägg
28 januari 2013
#6
Är de någon annan box i den? Testat med någon polares box?


47 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#7
har nu provat med orginal chip när jag bytade tändchipet gick den igång men gick halvdåligt tills den dog.. byta även bränsle men hände inget där. har tyvärr ingen som har samma boxar som mig vad jag vet hmm


11 Inlägg
28 januari 2013
#8
telecom skrev:
har nu provat med orginal chip när jag bytade tändchipet gick den igång men gick halvdåligt tills den dog.. byta även bränsle men hände inget där. har tyvärr ingen som har samma boxar som mig vad jag vet hmm

du har säkert samma nummer som mig på bränsleboxen;)
slut nr 962? wink


47 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#9
woxicc skrev:
telecom skrev:
har nu provat med orginal chip när jag bytade tändchipet gick den igång men gick halvdåligt tills den dog.. byta även bränsle men hände inget där. har tyvärr ingen som har samma boxar som mig vad jag vet hmm

du har säkert samma nummer som mig på bränsleboxen;)
slut nr 962? wink

okey då... kom hit me bränsle boxen big_smile


11 Inlägg
28 januari 2013
#10
telecom skrev:
woxicc skrev:
telecom skrev:
har nu provat med orginal chip när jag bytade tändchipet gick den igång men gick halvdåligt tills den dog.. byta även bränsle men hände inget där. har tyvärr ingen som har samma boxar som mig vad jag vet hmm

du har säkert samma nummer som mig på bränsleboxen;)
slut nr 962? wink

okey då... kom hit me bränsle boxen big_smile

kan icke just nu hmm kom du smile


6 738 Inlägg
28 januari 2013
#11
låter ungefär som våran 945a när den krånglade, då var det lmm så var sönder.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

47 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#12
Henkix skrev:
låter ungefär som våran 945a när den krånglade, då var det lmm så var sönder.

kan de vara de? den brukar väll inte klydda så mycket om lmm är sönder? får dra till skroten imon! smile


6 738 Inlägg
28 januari 2013
#13
telecom skrev:
Henkix skrev:
låter ungefär som våran 945a när den krånglade, då var det lmm så var sönder.

kan de vara de? den brukar väll inte klydda så mycket om lmm är sönder? får dra till skroten imon! smile

på våran gjorde den det. dra ur kabeln från den först o se om det blir nån skillnad på motorns gång smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

47 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#14
Henkix skrev:
telecom skrev:
Henkix skrev:
låter ungefär som våran 945a när den krånglade, då var det lmm så var sönder.

kan de vara de? den brukar väll inte klydda så mycket om lmm är sönder? får dra till skroten imon! smile

på våran gjorde den det. dra ur kabeln från den först o se om det blir nån skillnad på motorns gång smile

ska först få igång skiten. startar bara vart 20onde försök typ hmm


6 738 Inlägg
28 januari 2013
#15
låter även som att de kanske kan vara tempgivaren te sprutet som jävlas tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

47 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#16
Henkix skrev:
låter även som att de kanske kan vara tempgivaren te sprutet som jävlas tongue

japp återkommer när jag fixat allt tongue


2 452 Inlägg
28 januari 2013
#17
kan även vara turbon som är kass då den rycker blått.tempgivare kan gå isönder men att den ska gå som en påse nötter efter o bytt tändninglås kontakten första gången jag hör det...

döden kommer tillbaka

47 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#18
turbodeath skrev:
kan även vara turbon som är kass då den rycker blått.tempgivare kan gå isönder men att den ska gå som en påse nötter efter o bytt tändninglås kontakten första gången jag hör det...

den drar värken vatten eller olja under hela tiden jag ägt den och ingen missfärgning någonstans. har bara varit med att den rök blått efter vi kirra 80 gånger typ.
aah innan jag byta den gick den inte alls igång.. men nu funkar båda kontakterna :S stog på garaget att de var vanligt fel att de gav upp.. hmm


2 452 Inlägg
28 januari 2013
#19
tempgivare har jag varit med om men aldrig det andra...

döden kommer tillbaka

513 Inlägg
30 januari 2013
#20
Tror du dras med ett givar fel. Tex en dålig tempgivare kan göra att den skickar på för mycket soppa redan från början, och sen när man gasar dränker den motorn.
Hade börjat med dom enkla grejerna, häng av lmm och se hur den funkar. Leta läckor för om det kommer vid 2500 varv och fullgas så kan du tappa uppmätt luft. Kolla upp spjällägesgivaren osv.
Att den rycker blått behöver inte ha med turbon att göra, blårök kommer från olja som förbräns i motorn.
Skulle det vara turbon så läcker den in i tryckrören och vidare in i motorn, går oljan ut i avgasröret blir det vit rök då den bräns inte förbränns.


Sök