Rubriken kan verka lite missvisande, svårt att sammanfatta korrekt i korta rubriker.
Har köpt en begagnad Volvo V70N 2.5T (210hk) AWD -03, från en bilhandlare.
Jag såg den först ute på annons för 79.900kr, sedan sjönk den till 69.900kr.
Vilket väckte mitt intresse! Det stod i annonsen att mätarhuset hade blivit utbytt och att det nu var ett nytt miltal.
Fine tänkte jag, eftersom det var gjort på aukt. verkstad, och det är en bilhandlare. Dom skall se till att allt stämmer (tycker man iaf!). Åkte dit med tåg (4tim resa) för att förhoppningsvis göra en fin och prisvärdig affär.
I historiken ser man att den har varit i deras ägo i över 1år. Kan vara för att priset var satt ganska högt i början!
Annars började den sitt liv som firmabil i många år, sedan 2 privata ägare utöver det under en kort period på ca 2år. Fullstämplad servicebok, endast hos Volvo verkstäder.
I annonsen så stod det att den har gått 22.800 mil, vilket skall vara uträknat från vad mätaren stod på innan mätarhus byttes + de miltal som bilen har rullat efter ett byte.
Inne hos bilhandlaren så frågade jag om dom hade kvitto och dokumentation angående detta, speciellt då dom hade bytt till ett begagnat mätarhus med låst miltal på 9000+. Fick ett litet papper med handskrivet telefon nr till verkstaden. Säljaren sa att han inte själv hade ringt och begärt något dokument som bekräftar detta (ännu), utan det kunde jag göra när/om jag ville. Detta tände en varningsignal. (speciellt då dom har haft bilen ett år+?)
Men jag fick ned bilen till 55.000kr, 57.000kr med nya sommardäck på alu.fälg inkastade i bilen.
Det första jag gör dagen efter är att ringa detta telefon-nr och kommer fram till verkstaden.
Jo det stämmer att dom har bytt mätarhus, dock hade bilen gått 23.490 mil när den lämnades in.
Redan här har säljaren ljugit och gett felaktig information. Sedan ser man klart och tydligt att det även tillkommer 750mil mellan besiktningar mellan byte i 2011-08 fram till besiktning i 2012. Sedan finns det ett mörkertal under 4 månader innan mätaren byttes som ej går att fram i historik (tex transportstyrelsen), undrar hur många hundra mil den kan ha gått? Den har bevisligen gått 24.240, så man kan gott räkna med att den har rullat 25.000mil (inte 22.800!). Inte hela världen, då jag i alla fall har luskat fram att motorolja byttes vid ett verkstadsbesök på 22.860 mil. Så i värsta fall har den gått över med 150-300 mil kanske från missad oljeservice per 2000mil.
Dock det som är största poängen, och problemet, är att den har missat sin 24.000mil service. Detta är något jag nu har mailat ingående och sakligt om att dom skall påta sig att betala. Har dock ännu inte fått något svar från bilförsäljaren, men han kan ju t.o.m. vara ledig. Får se om jag får något svar imorgon, om inte så får jag ta kontakt med en annan säljare.
Var även i kontant med min lokala konsumentvägledare angående konsumentköpslagen och det är ett tydligt felande med b.la. felaktig och vilseledande marknadsföring. Säljaren skall helt klart åtgärda felet, eller så har jag full rätt att häva hela köpet. Så förhoppningsvis är dom samarbetsvillig och står för servicen, som för övrigt kostar 4080kr.
Ska även nämna att verkstaden hade glömt att fylla i aktuell mätarställning i serviceboken, plus miltal på nya (begagnade) mätarhuset och vad dennes miltal var...i serviceboken, och även glömt att notera vad det begagnade mätarhuset hade för miltal i själva servicedokumentet/faktura. Något dom skulle säkerställa aldrig sker igen, men oturligt att det hade skett på just denna bil men så är det ibland!
Tror inte det är många som varit med om något liknande?
Tänkte dock dela med mig av min upplevelse. Får bara hoppas det löser sig väl, förhoppningsvis kanske man kan få till sig en förlängd garanti eller något som "goodwill", eller få igen tex de 2000 jag betalade för nya sommardäck. Är dock inte sugen på att häva köpet, då jag oavsett anser att jag har fått en fin och bra bil till ett bra pris, fastän det plussas på 2000 extra mil i historiken. Jag har tänkt ha denna bil som familjecontainer i minst 5 år, sedan får den säljas till en billig slant. Jag kör endast med 4WD, och vill inte äga en v70 före -03, då jag vill köra med Haldex - som jag vet av tidigare erfarenhet (VW) gör sitt jobb väl. Dessa v70's kan vara rätt dyra att köpa begagnade!
Är dock chockad över vad dom gör för sin lön? Skall det inte ingå i sitt jobb att kontrollera en sådan här sak? Speciellt innan man marknadsför och säljer en bil som skall ha gått 22.800?! Som det tydligt visar, så har den missat en service. Det kan ge katastrofala konsekvenser, inte bara med att missa service med kanske flera hundra mil, men just att det påverkar riktig serviceintervall för att byta kamrem i framtiden.
Men visst, detta visar verkligen hur viktigt det är att som köpare att kontrollera allt noggrant! Fastän man köper direkt från en bilhandlare (som man tycker man skall kunna lita på, men som bevisligen inte är en garanti.)
Dock kom jag dit vid stängningsdags, så att ringa denna verkstad på plats för att kontrollera var inte en valmöjlighet (tanken slog mig). Därav gick jag i god tro med på köpet.
Jag vill dock inte namnge säljare eller firma. Jag är säker på att det löser sig, på något sätt. Jag är inte ute efter någon smutskastning med detta inlägg. Får jag inte service betald så blir det nog att häva köpet. Förhoppningsvis inser dom att dom har felat stort och 'tar det som en man' och står för sitt misstag och åtgärdar det. Jag ville endast dela med mig av själva händelsen. En ny lärolik erfarenhet gällande bilköp!
Jag skall avsluta detta inlägg med att citera ett svar jag fick av en handlare en gång mitt i natten på e-mail, när jag hade ställt några korta grundläggande frågor angående en bil jag var intresserad av:
"vad vi säger som bilhandlare betraktas allt som oftast ändå som en lögn".
har än idag mailet flaggat i inkorgen som favorit.
Har köpt en begagnad Volvo V70N 2.5T (210hk) AWD -03, från en bilhandlare.
Jag såg den först ute på annons för 79.900kr, sedan sjönk den till 69.900kr.
Vilket väckte mitt intresse! Det stod i annonsen att mätarhuset hade blivit utbytt och att det nu var ett nytt miltal.
Fine tänkte jag, eftersom det var gjort på aukt. verkstad, och det är en bilhandlare. Dom skall se till att allt stämmer (tycker man iaf!). Åkte dit med tåg (4tim resa) för att förhoppningsvis göra en fin och prisvärdig affär.
I historiken ser man att den har varit i deras ägo i över 1år. Kan vara för att priset var satt ganska högt i början!
Annars började den sitt liv som firmabil i många år, sedan 2 privata ägare utöver det under en kort period på ca 2år. Fullstämplad servicebok, endast hos Volvo verkstäder.
I annonsen så stod det att den har gått 22.800 mil, vilket skall vara uträknat från vad mätaren stod på innan mätarhus byttes + de miltal som bilen har rullat efter ett byte.
Inne hos bilhandlaren så frågade jag om dom hade kvitto och dokumentation angående detta, speciellt då dom hade bytt till ett begagnat mätarhus med låst miltal på 9000+. Fick ett litet papper med handskrivet telefon nr till verkstaden. Säljaren sa att han inte själv hade ringt och begärt något dokument som bekräftar detta (ännu), utan det kunde jag göra när/om jag ville. Detta tände en varningsignal. (speciellt då dom har haft bilen ett år+?)
Men jag fick ned bilen till 55.000kr, 57.000kr med nya sommardäck på alu.fälg inkastade i bilen.
Det första jag gör dagen efter är att ringa detta telefon-nr och kommer fram till verkstaden.
Jo det stämmer att dom har bytt mätarhus, dock hade bilen gått 23.490 mil när den lämnades in.
Redan här har säljaren ljugit och gett felaktig information. Sedan ser man klart och tydligt att det även tillkommer 750mil mellan besiktningar mellan byte i 2011-08 fram till besiktning i 2012. Sedan finns det ett mörkertal under 4 månader innan mätaren byttes som ej går att fram i historik (tex transportstyrelsen), undrar hur många hundra mil den kan ha gått? Den har bevisligen gått 24.240, så man kan gott räkna med att den har rullat 25.000mil (inte 22.800!). Inte hela världen, då jag i alla fall har luskat fram att motorolja byttes vid ett verkstadsbesök på 22.860 mil. Så i värsta fall har den gått över med 150-300 mil kanske från missad oljeservice per 2000mil.
Dock det som är största poängen, och problemet, är att den har missat sin 24.000mil service. Detta är något jag nu har mailat ingående och sakligt om att dom skall påta sig att betala. Har dock ännu inte fått något svar från bilförsäljaren, men han kan ju t.o.m. vara ledig. Får se om jag får något svar imorgon, om inte så får jag ta kontakt med en annan säljare.
Var även i kontant med min lokala konsumentvägledare angående konsumentköpslagen och det är ett tydligt felande med b.la. felaktig och vilseledande marknadsföring. Säljaren skall helt klart åtgärda felet, eller så har jag full rätt att häva hela köpet. Så förhoppningsvis är dom samarbetsvillig och står för servicen, som för övrigt kostar 4080kr.
Ska även nämna att verkstaden hade glömt att fylla i aktuell mätarställning i serviceboken, plus miltal på nya (begagnade) mätarhuset och vad dennes miltal var...i serviceboken, och även glömt att notera vad det begagnade mätarhuset hade för miltal i själva servicedokumentet/faktura. Något dom skulle säkerställa aldrig sker igen, men oturligt att det hade skett på just denna bil men så är det ibland!
Tror inte det är många som varit med om något liknande?
Tänkte dock dela med mig av min upplevelse. Får bara hoppas det löser sig väl, förhoppningsvis kanske man kan få till sig en förlängd garanti eller något som "goodwill", eller få igen tex de 2000 jag betalade för nya sommardäck. Är dock inte sugen på att häva köpet, då jag oavsett anser att jag har fått en fin och bra bil till ett bra pris, fastän det plussas på 2000 extra mil i historiken. Jag har tänkt ha denna bil som familjecontainer i minst 5 år, sedan får den säljas till en billig slant. Jag kör endast med 4WD, och vill inte äga en v70 före -03, då jag vill köra med Haldex - som jag vet av tidigare erfarenhet (VW) gör sitt jobb väl. Dessa v70's kan vara rätt dyra att köpa begagnade!
Är dock chockad över vad dom gör för sin lön? Skall det inte ingå i sitt jobb att kontrollera en sådan här sak? Speciellt innan man marknadsför och säljer en bil som skall ha gått 22.800?! Som det tydligt visar, så har den missat en service. Det kan ge katastrofala konsekvenser, inte bara med att missa service med kanske flera hundra mil, men just att det påverkar riktig serviceintervall för att byta kamrem i framtiden.
Men visst, detta visar verkligen hur viktigt det är att som köpare att kontrollera allt noggrant! Fastän man köper direkt från en bilhandlare (som man tycker man skall kunna lita på, men som bevisligen inte är en garanti.)
Dock kom jag dit vid stängningsdags, så att ringa denna verkstad på plats för att kontrollera var inte en valmöjlighet (tanken slog mig). Därav gick jag i god tro med på köpet.
Jag vill dock inte namnge säljare eller firma. Jag är säker på att det löser sig, på något sätt. Jag är inte ute efter någon smutskastning med detta inlägg. Får jag inte service betald så blir det nog att häva köpet. Förhoppningsvis inser dom att dom har felat stort och 'tar det som en man' och står för sitt misstag och åtgärdar det. Jag ville endast dela med mig av själva händelsen. En ny lärolik erfarenhet gällande bilköp!
Jag skall avsluta detta inlägg med att citera ett svar jag fick av en handlare en gång mitt i natten på e-mail, när jag hade ställt några korta grundläggande frågor angående en bil jag var intresserad av:
"vad vi säger som bilhandlare betraktas allt som oftast ändå som en lögn".
har än idag mailet flaggat i inkorgen som favorit.
Why so serious?
0
0
0
0