Tja som topic lyder så gick jag ut idag för att tänkte åka iväg en sväng, men då fick jag se att det var ''slush puppie'' i expansionskärlet och kylarslangen från expansionskärlet till mitten av kylet var fröset. Kände på alla andra slangar och dom verkar inte vara helt stelfrösna. Måste ha haft i för lite glykol fast jag har för mig att jag har50/50 . Så då undrar jag vad jag kan göra åt detta? Bor på landet i kallgarage utan någon värmefläkt
Personligen hade jag låtit den stå på tomgång tills det är varmt o gött o tinat i motorrummet o slangar. Sen ur med lite kylarvatten (akta varmt) o toppa upp med glykol. Vet inte om motorn är jättekänslig eller ej
Okaj, för som jag hört verkar 16v ha ganska lätt för sig att koka, och just b234f inte mår alls bra av att bli överhettad så därför vettefasen om jag vågar riskera att stå på tomgång.
Fast det kräver ju en hel del för att topplockspackningen ska braka ihop. Jag hade en 316 compact där kylaren gick sönder mitt inne i stan(och de är kända för klena toppackningar). Den överlevde 5 km genom stan med stopp när tempen började stiga på rött utan problem.
Slå av kärran innan den börjar gå mot rött så är det tvärlugnt, eftervärmen kommer ju tina en hel del.
Är de slush i så e de ingen fara. dessutom skenar inte tempen som om den vore tomt på vatten.. Räcker att du kommer upp 10 15 grader i slangarna så släpper de ju ..
ställ den i ett varmgarage inne i stan. ställ den hos någon bekant och sätt en kupefläkt mot kylaren alt. 1 mot motorn 1 mot kylaren fyll sedan på med varm glykol alt. varmblandat vatten o glykol
ställ den i ett varmgarage inne i stan. ställ den hos någon bekant och sätt en kupefläkt mot kylaren alt. 1 mot motorn 1 mot kylaren fyll sedan på med varm glykol alt. varmblandat vatten o glykol
Löste sig med dieselvärmare och sen bytte jag glykol så troligtvis håller den sig, dock fryser skiten under 30 minus så ska jag aldrig köpa nåt mer på Feltema
Lånar tråden lite. 1liter glykol och ca 1liter vatten blandat, frågan är: Hur många minus tål detta?
köp en glykolmätare o kolla
Fåt titta på det. Bilen står inne i ett kallgarage med portar. Här har det inte varit mer än 10 minus, men får köpa nån flaska till och sedan hälla i .