2497
Sök

Kylsystemet frusit 740 16v

288 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#1
Tja som topic lyder så gick jag ut idag för att tänkte åka iväg en sväng, men då fick jag se att det var ''slush puppie'' i expansionskärlet och kylarslangen från expansionskärlet till mitten av kylet var fröset. Kände på alla andra slangar och dom verkar inte vara helt stelfrösna. Måste ha haft i för lite glykol fast jag har för mig att jag har50/50 . Så då undrar jag vad jag kan göra åt detta? Bor på landet i kallgarage utan någon värmefläkt

mvh anton


302 Inlägg
23 januari 2013
#2
Personligen hade jag låtit den stå på tomgång tills det är varmt o gött o tinat i motorrummet o slangar. Sen ur med lite kylarvatten (akta varmt) o toppa upp med glykol.
Vet inte om motorn är jättekänslig eller ej

1 365 Inlägg
23 januari 2013
#3
lossa en slang och töm ut en del kylarvätska, Häll sedan i ren glykol.

Starta bilen, stå still. Känn på slangarna att det verkligen rinner igenom lite vätska för då kommer tempsensorn att reagera om motorn går för varm.

Sitt i bilen och kolla temperaturen, stäng av motorn om den går upp i temperatur.

Med stängd motorhuv bör det tina upp relativt snabbt


288 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#4
Okaj, för som jag hört verkar 16v ha ganska lätt för sig att koka, och just b234f inte mår alls bra av att bli överhettad så därför vettefasen om jag vågar riskera att stå på tomgång.


1 365 Inlägg
23 januari 2013
#5
Fast det kräver ju en hel del för att topplockspackningen ska braka ihop. Jag hade en 316 compact där kylaren gick sönder mitt inne i stan(och de är kända för klena toppackningar). Den överlevde 5 km genom stan med stopp när tempen började stiga på rött utan problem.

Slå av kärran innan den börjar gå mot rött så är det tvärlugnt, eftervärmen kommer ju tina en hel del.


Tekniker
221 Inlägg
23 januari 2013
#6
Är de slush i så e de ingen fara. dessutom skenar inte tempen som om den vore tomt på vatten.. Räcker att du kommer upp 10 15 grader i slangarna så släpper de ju ..


1 697 Inlägg
23 januari 2013
#7
Är du väldigt orolig borde det väl funka att tappa ut vad som kommer ut och sen spola igenom med varmvatten tills det släpper.


#2573
1 489 Inlägg
23 januari 2013
#8
Spola med varmvatten i en kall motor har alltid varit ett stort no-no för min del, lätt att något pajar pga temperaturskillnad i motorn?

• Även den starka måste ta i när han skiter

288 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#9
Juvakka skrev:
Är du väldigt orolig borde det väl funka att tappa ut vad som kommer ut och sen spola igenom med varmvatten tills det släpper.

fick tag på en liten dieselvärmare och en byggfläkt på 2kw så får la se vad det kan göra åt saken i några timmar tongue


1 697 Inlägg
23 januari 2013
#10
Vattnet måste ju inte vara 70 grader direkt, man kan ju köra med kallt vatten ur kranen. Is smälter ganska snabbt ändå.


288 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#11
Juvakka skrev:
Vattnet måste ju inte vara 70 grader direkt, man kan ju köra med kallt vatten ur kranen. Is smälter ganska snabbt ändå.

precis, men borde räcka att få bort själva is slasket så kör man sen och byter glykol e tanken


211 Inlägg
23 januari 2013
#12
starta och döna varvstopp en bete å vri av så ska du se att de inte är fröset längre big_smile


288 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#13
JeepPerformance skrev:
starta och döna varvstopp en bete å vri av så ska du se att de inte är fröset längre big_smile

tack johan för din alldeles geniala idee tongue


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
24 januari 2013
#14
ställ den i ett varmgarage inne i stan.
ställ den hos någon bekant och sätt en kupefläkt mot kylaren alt. 1 mot motorn 1 mot kylaren fyll sedan på med varm glykol alt. varmblandat vatten o glykol


288 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#15
sir_daniel skrev:
ställ den i ett varmgarage inne i stan.
ställ den hos någon bekant och sätt en kupefläkt mot kylaren alt. 1 mot motorn 1 mot kylaren fyll sedan på med varm glykol alt. varmblandat vatten o glykol

Löste sig med dieselvärmare och sen bytte jag glykol så troligtvis håller den sig, dock fryser skiten under 30 minus så ska jag aldrig köpa nåt mer på Feltema


Skrap
2 098 Inlägg
16 januari 2014
#16
Lånar tråden lite. 1liter glykol och ca 1liter vatten blandat, frågan är: Hur många minus tål detta?
Senast redigerat av JofooN (16 januari 2014)

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

Forummoderator
18 003 Inlägg
16 januari 2014
#17
JofooN skrev:
Lånar tråden lite. 1liter glykol och ca 1liter vatten blandat, frågan är: Hur många minus tål detta?

Det varierar men Mekonomens klarar med 50/50-blandning -38C. 50/50 gäller för all glykol för max köldtålighet.

Källa:
http://mekocat.mekonomen.com/Images/Mas … remium.pdf

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 738 Inlägg
16 januari 2014
#18
JofooN skrev:
Lånar tråden lite. 1liter glykol och ca 1liter vatten blandat, frågan är: Hur många minus tål detta?

köp en glykolmätare o kolla tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Skrap
2 098 Inlägg
16 januari 2014
#19
Henkix skrev:
JofooN skrev:
Lånar tråden lite. 1liter glykol och ca 1liter vatten blandat, frågan är: Hur många minus tål detta?

köp en glykolmätare o kolla tongue

Fåt titta på det. Bilen står inne i ett kallgarage med portar. Här har det inte varit mer än 10 minus, men får köpa nån flaska till och sedan hälla i smile.

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

Skrap
2 098 Inlägg
16 januari 2014
#20
Hybridsmurfen skrev:
JofooN skrev:
Lånar tråden lite. 1liter glykol och ca 1liter vatten blandat, frågan är: Hur många minus tål detta?

Det varierar men Mekonomens klarar med 50/50-blandning -38C. 50/50 gäller för all glykol för max köldtålighet.

Källa:
http://mekocat.mekonomen.com/Images/Mas … remium.pdf

Okej okej, Tack. Läst på lite nu och alla rekommenderar 50/50, SÅ får häva i två flarror till smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)


Sök