3726
Sök

B230F svårstartad / Ej startbar under 0 grader

114 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare, jag lite problem med mina älskade volvo ! Problemet är att den inte vill starta under vintertid men startar med startgas. Efter motorn är varm går bilen som en dröm, men så fort den blir nerkyld igen så är det samma sak där!

Jag får känslan att den inte suger in bränsle, men så fort motorn har gått ett tag så startar den direkt !

Finns det någon snäll själ / kunnig på B230F motorn ?

Alla tips och tricks är välkomna då jag börjar bli trött på att köpa startgas !

// Dahl_s4


BASS GLAD
1 381 Inlägg
26 januari 2013
#2
får motorn soppa ordenkligt så inte pumpen i tanken eller under bilen lagt av ?

hur är de med tändkablar likande rotor / fördelare ?

mvh p

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

914 Inlägg
26 januari 2013
#3
Eventuellt spridar reläet vid expansionskärlet(svarta)

114 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#4
Tack för snabba svar:

Ärligt talat vet jag inte hur det är med pumpen, men drar jag ut relät till pumpen så startar den inte alls, tvärdör med andra ord. Med rotor och fördelarlock vet jag inte heller hur det är med det, kan det påvärka att den inte startar när det är kallt då?

Jag vet inget om dessa motorer och därför jag frågar om någon annan är bekant med detta problem ! =/


114 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#5
Kan spridar relät vara problemet för kallstarten ? Men går när motorn är varm?  Har ingen aning men ska åka och kika på de isåfall.


114 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#6
Det kan inte vara något så kallat "Kallstarts ventil" eller något liknande ? vet inte ens om den finns på denna motor ?


914 Inlägg
26 januari 2013
#7
Det händer att det blir bristningar på lödningarna i reläet och ger då dålig kontakt.Sen när motorn startas  med startgas och generatorn börjar ladda så höjs spänningen och reläet orkar dra.Sen när reläet blir varmt så blir det kontakt men när det kallnar igen så ändrar sig lödningarna och det blir ingen kontakt .Det kanske inte är detta på just din bil ,men det kan vara värt att prova .Det problem förekommer ibland .

114 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#8
Okej, jag tackar för svar Aronson ! Ska ta ditt tips och fara till bilen imorgon och se om man kan rucka lite på den och se om det ger något !

Men fortsätt gärna med att ge tips och tricks.

Men tackar alla sålänge för era tips (Y) Tummen upp !


56 Inlägg
27 januari 2013
#9
fördelarlocket kan spricka som man inte ser då kan den bli mupp vid start. sedan har du motortempgivaren längst bak på topppen under isuget som ofta blir tröta med tiden å ger fel signal till motorstyrningen. mät den skall ligga runt 2300 om man ohm mäter den. runt nollan vid varm motor skall den ligga på 350 400 ohm. min erfarenhet av spridarrelät är att när det är det som är felet då är dom oftast tvär döda det har mina vart.

/Alex nu har du lite mer att kolla på big_smile lycka te dude


6 738 Inlägg
27 januari 2013
#10
motortemp givaren säger jag, det är den som bland annat styr hur mycket bensin den ska få vid kallstart.
vad har du för insprutsystem? lh 2.2 elr lh 2.4

enklaste sättet är att kolla färgen på spridarna.
gula spridare: lh2.4
svarta spridare: lh2.2

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

glad
493 Inlägg
27 januari 2013
#11
antar att det är din Gle 86 vi pratar om?
isåfall är det K jetronic, och det har inte massa relän och el till spridarna.
hur det är med kallstartsventil på dessa vet jag ej faktiskt!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

21 761 Inlägg
27 januari 2013
#12
Tog mig friheten att klistra in en bild ur trådskaparens album som visar motorrummet.

https://www1.garaget.org/archive/148/147523/248627/248627-2339976.jpg

Den lilla grejen med blå plastring i mitten på insuget är kallstartsventilen, kan vara den som bråkar i så fall. smile

114 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#13
Tack för era svar.. fan vad jag älskar forumet här på Garaget och alla schyssta människor till hjälp.
Tyvärr är det inte min GLE med B230E motorn utan en 745 med B230F motorn. Bilen som visar här är ju då min B230E motorn. Men kanske är ganska lika ändå?

Frågan är då om det går att använda motortempgivaren från GLE:en? eller är det helt olika ?
Finns det något man kan ta från B230E till min B230F ?

Tack för alla svar smile


114 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#14
Under vilken katergori är motortempgivare ? När man söker tex på mekonomen kommer det bara upp vattentempgivare, termokontakt ? Finns inget som direkt heter motortempgivare ?

tack för alla svar !


6 738 Inlägg
27 januari 2013
#15
Dahl_S4 skrev:
Under vilken katergori är motortempgivare ? När man söker tex på mekonomen kommer det bara upp vattentempgivare, termokontakt ? Finns inget som direkt heter motortempgivare ?

tack för alla svar !

gå under rubriken motorstyrning.
men börja först att kolla vad du har för insprutsystem så du får rätt givare. finns 2stycken olika

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

114 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#16
tack så mycket grabben, de gjorde min dag! Ska kika på det då jag såg att det var 2 st olika, insugsida och blocket/toppen !

Hoppas det är det som är felet, går det att felsöka på något vis ? så man inte köper dem i onödan ?

Tack tack ! smile


6 738 Inlägg
27 januari 2013
#17
Dahl_S4 skrev:
tack så mycket grabben, de gjorde min dag! Ska kika på det då jag såg att det var 2 st olika, insugsida och blocket/toppen !

Hoppas det är det som är felet, går det att felsöka på något vis ? så man inte köper dem i onödan ?

Tack tack ! smile

ja de kan man felsöka.
har man lh 2,4 så kan man kolla felkoder
har man lh 2,2 så kan man inte se felkoder dock kan man mäta den med en multimeter men jag vet inte riktigt vad värdena ska ligga inom om den e hel.
men kolla va du har för insprutsystem först

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

114 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#18
OKej, jag får kika på de ! tongue låter enklare och köpa en motortempgivare då jag inte har någon mätare att mäta med.
Men ska grollan idag och se vad den rackarn sitter " Tempgivaren "

Jag vet att den bara går och går och aldrig haft nå problem med motorn fören nu, så därför är jag helt okunnig! smile

Tackar så mkt för alla svar o tips ni gett, otroligt grymt med alla kunniga här !


56 Inlägg
27 januari 2013
#19
som jag skrev innen om värdena skall ligga på kall 23oo ohm varm 350-400 då är den hel. och det finns 2 olika till volvo en blå och en svart svart skall du ha om jag inte mins fe.

/alex


6 738 Inlägg
27 januari 2013
#20
945_speedy skrev:
som jag skrev innen om värdena skall ligga på kall 23oo ohm varm 350-400 då är den hel. och det finns 2 olika till volvo en blå och en svart svart skall du ha om jag inte mins fe.

/alex

svart ska man ha om man har lh2,4 som sitter på 88b o framåt
blå e om man har lh 2.2 sitter på 87 och 88a även en del 86or men de e inte så vanligt

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök