3426
Sök

Bilen går kall - Har bytt värmekran och slangar

Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej.

Min volov 740 går kall. Jag har bytt slangar, värmekran och spolat ur systemet. Värmepaketet läker inte. Det har jag också tagit upp.

Två saker jag funderar på.
1. Kan det vara så att pumpen driver dåligt? Hur ska flänsarna se ut på pumpen?
2. Kan det vara så att spiellet inte stänger riktigt så den drar bara kall luft utifrån och inte varm luft inifrån? Finns det något spiell på ett värmepaket som reglerar vart den ska ta nyluften ifrån? Om det är återcirkulerande osv?


Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#3
Berna skrev:
Termostat!

Också bytt wink

92 gradare.

Men jag hade bilen inne i garaget. Då var det hyffsat varmt. Men när man körde ut i kylan (-15) så blev det mycket kallare. Vid 0 gradigt så är det riktigt varmt i bilen.

Kan det vara så att den endast tar luft utifrån hela tiden oavsett om man har på varmaste?


Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
141 Inlägg
26 januari 2013
#5
Den värmer alltid luft utifrån om man inte slår på återcirkulation (vilket inte finns på 740)

Vad har du för motortemp?

Jag fixar din A/C, skicka PM

Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#6
Berna skrev:
Är ju termostaten som styr allt det, var den ny?

Inte allt, men den är ny nu.
Motortempen är bra. Nålen pekar rakt upp


Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#7
TheMPG skrev:
Den värmer alltid luft utifrån om man inte slår på återcirkulation (vilket inte finns på 740)

Vad har du för motortemp?

Finns det inte återcirkulation på 740? Men vad är det för stor klump bakom/under handsfacket?
Senast redigerat av Volvo740-88 (26 januari 2013)


Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
26 januari 2013
#8
Volvo740-88 skrev:
Berna skrev:
Är ju termostaten som styr allt det, var den ny?

Inte allt, men den är ny nu.
Motortempen är bra. Nålen pekar rakt upp

Då går inte bilen kall utan du har problem med kupevärmen ;-)
Blir bägge slangarn till torpeden varma?

Lite för mkt är precis lagom.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#9
Berna skrev:
Volvo740-88 skrev:
Berna skrev:
Är ju termostaten som styr allt det, var den ny?

Inte allt, men den är ny nu.
Motortempen är bra. Nålen pekar rakt upp

Då går inte bilen kall utan du har problem med kupevärmen ;-)
Blir bägge slangarn till torpeden varma?

Bara en blir varm. Den andra blir lite ljummen.
Senast redigerat av Volvo740-88 (27 januari 2013)


Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
27 januari 2013
#10
Volvo740-88 skrev:
Berna skrev:
Volvo740-88 skrev:

Inte allt, men den är ny nu.
Motortempen är bra. Nålen pekar rakt upp

Då går inte bilen kall utan du har problem med kupevärmen ;-)
Blir bägge slangarn till torpeden varma?

Bara en blir varm. Den andra blir lite ljummen.

Då är det stopp endera i värmekranen eller elementet.

Lite för mkt är precis lagom.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#11
Kan det vara något liknande:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 52&p=1

""
Har haft samma problem på min gamla 740,Plockade bort utblåsen i mitten på instrumentbrädan,då kommer man åt att känna på cellpaketet,det var skitvarmt,men spjället som stänger till friskluften var inte riktigt tätt,
vilket resulterade i att svinkall luft utifrån blandades med varmluften,kan ju vara ett liknande fel?

""



Sök