3093
Sök

Får ingen årdning på bromsarna! Volvo 144 -72

20 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej alla glada bilälskare:)

Det är så att jag har lite problem med min bil, i form av att bromsvätskan inte "rinner ner" till bromsoken. Jag och min pappa har nu försökt få årdning på det i två kvällar, och provat lite olika metoder, men inger fungerar tyvärr.

Bilen i fråga är en Volvo 144 som jag fick av min morfar, och körde hem runt jul någon gång, och då fungerade inte bromsarna på den. Enligt honom själv så fungerade dom då han ställde undan bilen för ca. 10 år sedan, men när jag väl fick ut den så fungerade dom inte. Såg att det inte fanns någon bromsvätska i behållaren (den va helt tom) så min första tanke va att något bromsrör va trasigt, men efter att ha studerat alla bromsrören noga så kunde jag inte hitta något ställe som vätskan läckt ut på. Jag köpte mig en flaska bromsvätska som jag fyllde på med och tänkte att det då skulle gå att få årdning på dom. Detta va för ca en månad sedan, och ingen vätska har runnit ut på golvet, så rören verkar va hela iaf:)

Dock så går det inte som jag hade tänkt, då bromsvätskan inte kommer fram till oken, hur jag än gör. Har provar med att pumpa med bromspedalen med luftnipplarna öppna, provat och stänga dom när pedalen är i botten och även provat med dom helt utskruvade. Varken jag eller pappa blir kloka på vad det kan va för fel. När alla luftnipplarna är stängda så blir det inget tryck/motstånd för pedalen, vilket jag antar betyder att det är luft i systemet.

Efter själva bromscylindern, dit dom två rören leder så är det en koppling som fördelar ut vätskan till bak och frambromsarna. Vet inte vad den heter, men tror ni förstår vad jag menar för något. Iaf så provade vi och lossa dom utgående rören där, och sedan trycka på bromsen och då kom det ut bromsvätska där. Vi provade på alla rör, och det funkade på alla så dit ner kommer det bromsvätska iaf. Eftersom bromsvätskan pressas ut där när man trycker på pedalen så borde det vätt betyda att bromscylindern fungerar iaf?


Är det någon av er som jag förmodar kan mer om bilar än mig som har någon idé på vad som kan va fel, eller om det är något annat jag ska prova med? Kom på nu när jag satt och skrev att man kanske skulle öppna alla luftnipplar samtidigt, kan det vara en bra idé tror ni?


Hoppas ni förstår vad jag menar, och kan hjälpa mig:)


Vet inte om jag la det i rätt forumsdel, så om det blev fel får admin gärna flytta den:)

MVH

Det är inte lätt när det är svårt!

604 Inlägg
28 januari 2013
#2
En huvudcylinder som ståt torr i några år har inte mycket packningar kvar. Ut med samtliga cylindrar och hona och packa om så blir det nog bra.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

20 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#3
Låter som om du kan ha rätt, dock så tror jag faktist inte att cylindern stått utan bromsvätska faktist.



Jag provade även idag att sätta en ca 1m lång genomskinlig slang på en av luftnipplarna och suga i slangen för och se om det kom ut något ur oket. Det gjorde det, och bromsvätskan som kom ut i början hade samma konsistens som gelé kan man säga, och efter det blev det mer lättflytande, men inte så lättflytande som det ska va, och den va helt svart. kan det va så att bormsvätskan korkat ihop i rören och sånt så det inte går att trycka undan den när man bromsar? Kan det va så att bromsvätskan blivigt förstörd och börjat "stelna" efter att ha stått still i 10 år? Skulle nog även gissa på att bromsvätskan aldrig blivigt bytt, så man kan väll räkna med att den är 40 år gammal.

Låter mina teorier som om dom kan stämma tycker ni, eller är jag helt ute och cyklar??

MVH
Senast redigerat av aadrian (28 januari 2013)

Det är inte lätt när det är svårt!

604 Inlägg
29 januari 2013
#4
En fungerande huvudcyl kan i princip trycka ut vad som helst. Tror att orsaken är dålig bromsvätska och följdfelet blir kassa packningar.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

20 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#5
ok, då får jag nog ta och prova byta dom då?

Vart kan man köpa såna då? Har kollat runt lite efter delar, men hittar inte så mycket saker tyvärr:(

Det är inte lätt när det är svårt!

59 Inlägg
29 januari 2013
#6
Gamla bromsslangar sväller och blir som backventiler, kolla det.

20 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#8
Roffer skrev:
Gamla bromsslangar sväller och blir som backventiler, kolla det.

Slangarna ser bra ut:)


volvochefen skrev:
http://www.motoroldies.se/

http://www.cvi-automotive.se/

Tack, dom länkarna ska sparas:P

bronco_z skrev:
En huvudcylinder som ståt torr i några år har inte mycket packningar kvar. Ut med samtliga cylindrar och hona och packa om så blir det nog bra.

Tror du verkligen man behöver horna dom?? Tror du inte det räcker med nya packningar, eller ev. en ny kolv?

Tack för alla svar:)

Det är inte lätt när det är svårt!

243 Inlägg
29 januari 2013
#9
svart vätska = nednötta packboxar

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288

604 Inlägg
30 januari 2013
#10
aadrian skrev:
Roffer skrev:
Gamla bromsslangar sväller och blir som backventiler, kolla det.

Slangarna ser bra ut:)


volvochefen skrev:
http://www.motoroldies.se/

http://www.cvi-automotive.se/

Tack, dom länkarna ska sparas:P

bronco_z skrev:
En huvudcylinder som ståt torr i några år har inte mycket packningar kvar. Ut med samtliga cylindrar och hona och packa om så blir det nog bra.

Tror du verkligen man behöver horna dom?? Tror du inte det räcker med nya packningar, eller ev. en ny kolv?

Tack för alla svar:)

Varför inte horna? Tar högst 10 minuter och verktyget kostar max 100 kr.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

59 Inlägg
30 januari 2013
#11
Det syns inte utanpå att de sväller innuti, men om det flyter på bra efter slangen så. Du kan även fråga på http://www.140-klubben.org/forum/

Hittade en luftningsskiss där http://repairguide.autozone.com/znetrgs … 0644eb.jpg
Senast redigerat av Roffer (30 januari 2013)

20 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#12
bronco_z skrev:
aadrian skrev:
Roffer skrev:
Gamla bromsslangar sväller och blir som backventiler, kolla det.

Slangarna ser bra ut:)


volvochefen skrev:
http://www.motoroldies.se/

http://www.cvi-automotive.se/

Tack, dom länkarna ska sparas:P

bronco_z skrev:
En huvudcylinder som ståt torr i några år har inte mycket packningar kvar. Ut med samtliga cylindrar och hona och packa om så blir det nog bra.

Tror du verkligen man behöver horna dom?? Tror du inte det räcker med nya packningar, eller ev. en ny kolv?

Tack för alla svar:)

Varför inte horna? Tar högst 10 minuter och verktyget kostar max 100 kr.

ja, om man inte behöver göra det så varför ska man då göra det?

Det är inte lätt när det är svårt!

309 Inlägg
30 januari 2013
#13
aadrian skrev:
bronco_z skrev:
aadrian skrev:
Roffer skrev:
Gamla bromsslangar sväller och blir som backventiler, kolla det.

Slangarna ser bra ut:)


volvochefen skrev:
http://www.motoroldies.se/

http://www.cvi-automotive.se/

Tack, dom länkarna ska sparas:P


Tror du verkligen man behöver horna dom?? Tror du inte det räcker med nya packningar, eller ev. en ny kolv?

Tack för alla svar:)

Varför inte horna? Tar högst 10 minuter och verktyget kostar max 100 kr.

ja, om man inte behöver göra det så varför ska man då göra det?

Om man inte honar så slits dom nya packningarna o tätningarna ganska fort o de är en säkerhetsdetalj man inte ska slarva med!


Sök