2145
Sök

Köpa bil som har dubbdäck ska man inte då få med sommardäck? (från bilfirma)

591 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Hur är det det där egentligen...

Om man köper en bil från en bilfirma och bilen har dubbdäck på ska man då inte få med sommardäck då oxå?
Är nåt jag har hört.

Eller e jag helt ute och cyklar?? smile

DB-Jägarn

66 Inlägg
28 januari 2013
dbmike skrev:
Hur är det det där egentligen...

Om man köper en bil från en bilfirma och bilen har dubbdäck på ska man då inte få med sommardäck då oxå?
Är nåt jag har hört.

Eller e jag helt ute och cyklar?? smile

Finns väl ingen lag på det? De flesta har ju dock alltid sommar och vinterdäck med.

279 Inlägg
28 januari 2013
är väl helt upp till firman tror jag om det ingår eller inte.
min farsa delade till dig 4 st vinterhjul när han köpte bil nu i veckan..

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

5 089 Inlägg
28 januari 2013
Är väll inget krav dirkekt. Bara att förhandla till dig det smile

\Lindgren

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
28 januari 2013
Olika från olika firmor. Men många bilfirmor skickar inte med några extra däck. Men det kan man ofta deala till sig.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

96 Inlägg
28 januari 2013
Köper du en helt ny bil som max bara är några år så följer 2 uppsättningar med. Köper du beg. så ska du inte räkna med att dom skickar med 2 uppsättningar. Brukar man få säga till om dom kan undvara några. Annars så sparar dom däcken och skickar med till en mer betalande kund.

BASS GLAD
1 381 Inlägg
28 januari 2013
Som sakt sitter de sommardäck på bilen då den står på firma brukar dom skicka med vinterdäck för annars får du ju inte ta bilen från firman då de lag på vinterdäck ...

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

1 863 Inlägg
28 januari 2013
Ny eller beggad bil?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

5 089 Inlägg
28 januari 2013
birka76 skrev:
Som sakt sitter de sommardäck på bilen då den står på firma brukar dom skicka med vinterdäck för annars får du ju inte ta bilen från firman då de lag på vinterdäck ...

Nej då säljer dom vinterdäck till kunden och tjänar lite till smile

\Lindgren

5 198 Inlägg
28 januari 2013
birka76 skrev:

Fast då räcker det inte med att SKICKA MED,, då ska dom SITTA PÅ. men annars finns det inget krav att få med den andra uppsättningen, dom kanske inte ens bytte in bilen med andra uppsättningen.

1 863 Inlägg
28 januari 2013
Köpte en spritt ny bil förra vintern, med sommardäck! Påpekade att man måste ju ha vinterdäck, fick lägga till 3600 kr för däck och alufälg.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

96 Inlägg
28 januari 2013
666_Beast skrev:
Köpte en spritt ny bil förra vintern, med sommardäck! Påpekade att man måste ju ha vinterdäck, fick lägga till 3600 kr för däck och alufälg.

däck är dyrare än fälgar i dagen läge sad

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
28 januari 2013
Vad för däck som följer med är upp till säljaren.

Nya bilar säljs oftast på sommardäck.

Resten är en förhandlings fråga. Säg att du vill ha med däck i stället för att pruta på priset?

Inte ovanligt att bilhandlare inte vill ha med en extra uppsättning däck då detta är nått som måste förvaras och hållas reda på. Lättare för dom att bara ta imot bilen på dom däcken som sitter på samt skita i andra uppsättningar.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

7 392 Inlägg
28 januari 2013
mm hämtade en BMW  iförra veckan,, den leverardes med BARA sommardäck,, wink tog hem den på trailer så bytte ägaren däck själv på den,, plus att bmw påstod att fälgarna inte skulle passa från x1 på en 316,, ååå de gjorde de endå wink

Evildan
28 januari 2013
Inom EU får inte en bil säljas på firma med dubbdäck, det strider emot lagen om varors rörelsefrihet inom EUs gränser då det inte är tillåtet med dubbdäck inom hela EU.
Du har alltså helt rätt, du har rätt enligt EUregler att kräva sommardäck eller friktionsdäck.
Finns till och med en tråd på g.org om detta, jag orkar dock inte leta efter den.

Däremot kan du som köpare inte ställa några krav ang vinterdäck om det sitter sommardäck på bilen
http://www.ntf.se/konsument/fraga700.asp?katid=24

BASS GLAD
1 381 Inlägg
28 januari 2013
Ok
För de 4 bilar jag hadlat på firma har jag fått med vinterdäck smile
Jag sakt de till säljaren att vinterdäck vill jag ha med de är väll att de hara varit vinter då jag hadlat de bilarna hehehehe smile
ibland kanse man ska ha tur smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

Sök