3638
Sök

Teknikens Värld sågar Passat EcoFuel

17 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#1
Hallå
Efter otroligt mycket om och men hade vi kommit fram till att köpa en Passat Variant MANUELL EcoFuel -10. Manuell för att slippa DSG-tjafset. EcoFuel för att vi inte behöver diesel och tänkte bara köra bensin. Men så skriver Teknikens Värld i senaste numret om bästa familjekombin för omkring 100 k där de provat just en sådan som vi tänkt oss:

"Passat EcoFuel har varit populär som taxi men många är de chaufförer som svurit över att ofta behöva lämna in bilen till verkstaden vilket har gjort att den nu slutar att säljas till taxibolag... Passat är trevlig men EcoFuel har inte övertygat med någon driftsäkerhet i långa loppet. Inte heller DSG-lådorna... Köp en TDI 140 med manuell låda."

Okej, här låter det som att alla EcoFuel-motorer är skräp, även om man undviker DSG-låda. Men det är rätt vagt vilka problemen är. Är det någon som har haft några problem eller hört något om man går på en mina om man köper en EcoFuel? Vi tänkte som sagt bara köra på bensin, inte intresserade av gasdrift, men det är väldigt svårt att hitta ren bensinmotor.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 januari 2013
#2
Någonstans i min hjärna finns förståelse för att man vill göra en välgärning för miljön, men att riskera sin privata ekonomi är inget jag skulle göra. Vill man göra vettiga saker för miljön kan man istället semestra i Sverige och undvika importerade grönsaker. Och framförallt, undvika att köra om det inte behövs.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

17 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#3
EddE93 skrev:
Jo just ecofuel motorerna är inte så värst roliga..
De har problem med ventilsäten så inte ovanligt att byta toppar på dom. Har även haft bilar som vi bytt motorer i på grund av bla kolvar och slitna cylindrar. Detta har varit bilar som inte rullat speciellt långt och varit servade som dom ska.
Skulle verkligen rekommendera dig att inte köpa en bil med just den motorn. Tdi 140 är mycket trevligare maskin.

Problemet är att vi verkligen inte har behov av en diesel. Vet du något om de rena bensinmotorerna? Vad finns det för varianter och funkar de bra? Har tänkt köpa på kvd.se och där kryllar det av EcoFuel, men tror inte jag sett någon ren bensinmotor.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
29 januari 2013
#4
Hur menar du med "verkligen inte har behov av en diesel"? Är du rädd för hög skatt som det var förr? Se nedan:

http://www.blocket.se/orebro/Volkswagen … _9&w=3
105hk diesel. Skatt 1143:-, förbrukning blandat: 0,45
Du kan inte köra en bensinare billigare än denna - det är omöjligt.

Även 140hk dieseln går att motivera ekonomiskt även om du inte kör jättemånga mil, men den blir såklart lite dyrare än 105hk.  Exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … _9&w=3
Skatt 2533:-, förbrukning blandat: 0,57.

Om du däremot har något emot dieselns vridstarka karaktär på låga varv, eller ljudet eller något annat så står det dig fritt att välja ett dyrare alternativ smile

/Mattias

17 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#5
matteeee skrev:
Hur menar du med "verkligen inte har behov av en diesel"? Är du rädd för hög skatt som det var förr? Se nedan:

http://www.blocket.se/orebro/Volkswagen … _9&w=3
105hk diesel. Skatt 1143:-, förbrukning blandat: 0,45
Du kan inte köra en bensinare billigare än denna - det är omöjligt.

Även 140hk dieseln går att motivera ekonomiskt även om du inte kör jättemånga mil, men den blir såklart lite dyrare än 105hk.  Exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … _9&w=3
Skatt 2533:-, förbrukning blandat: 0,57.

Om du däremot har något emot dieselns vridstarka karaktär på låga varv, eller ljudet eller något annat så står det dig fritt att välja ett dyrare alternativ smile

Jag hoppas jag har fel, diesel kanske är bästa alternativet. Jag tänkte att dieslarna är dyrare i inköp (även begagnat?) och att det är omkring 2000 kr mer i skatt per år jämfört med EcoFuel. Men om man tar med i beräkningen risken att behöva laga något på EcoFuel så kanske det är ekonomiskt försvarbart att köpa en diesel.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
29 januari 2013
#6
Nja, något högre ligger dieslarna, men det gäller även den dagen du ska sälja. Värdeminskningen är likvärdig skulle jag tro (svårt att veta då det beror på bränslepriserna i framtiden till stor del).
Skatten är inte högre på nyare bilar, iaf inte på de "klenare" motorerna. Ju mer pulver du vill ha, desto dyrare i skatt och desto mer i förbrukning.
Som i mitt exempel kostar en 105hk Passat diesel 2010 års modell 1143kr om året i skatt. Motsvarande bensinare ligger nog någonstans mellan runt 1500kr om året.

Den något kraftigare 140hk dieseln ligger på 2533 i skatt, så den är lite dyrare än bensinaren - men det sparar du snabbt in på lägre förbrukning.

Jag föreslår att du åker till en bilhandlare och provar en diesel i alla fall, och känner efter hur du gillar den. Sen kan du ju själv räkna på skatt, förbrukning och det antal mil du kör, jämföra inköpspris på olika bilar och komma fram till något.
Men det är synd om du utesluter alla diesel-bilar i tron att de är väldigt dyra.

Lycka till.

/Mattias

1 498 Inlägg
29 januari 2013
#7
Passat 1.4 tsi har ju ca 430kr i skatt mot 1100kr för dieseln men testa att googla kamkjedja tsi så lär du hitta att dom är rätt drabbade med både kuggning och sträckning,
Själv hade jag nog satsat på en tdi BMT,


17 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#8
matteeee skrev:
Nja, något högre ligger dieslarna, men det gäller även den dagen du ska sälja. Värdeminskningen är likvärdig skulle jag tro (svårt att veta då det beror på bränslepriserna i framtiden till stor del).
Skatten är inte högre på nyare bilar, iaf inte på de "klenare" motorerna. Ju mer pulver du vill ha, desto dyrare i skatt och desto mer i förbrukning.
Som i mitt exempel kostar en 105hk Passat diesel 2010 års modell 1143kr om året i skatt. Motsvarande bensinare ligger nog någonstans mellan runt 1500kr om året.

Den något kraftigare 140hk dieseln ligger på 2533 i skatt, så den är lite dyrare än bensinaren - men det sparar du snabbt in på lägre förbrukning.

Jag föreslår att du åker till en bilhandlare och provar en diesel i alla fall, och känner efter hur du gillar den. Sen kan du ju själv räkna på skatt, förbrukning och det antal mil du kör, jämföra inköpspris på olika bilar och komma fram till något.
Men det är synd om du utesluter alla diesel-bilar i tron att de är väldigt dyra.

Lycka till.

Tack för info. Vi har nog omvärderat och ställt in oss på att köpa en diesel-baby.

17 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#9
ascona-tic skrev:
Själv hade jag nog satsat på en tdi BMT,

Nu skrev du något jag inte förstod: BMT. Försökte googla, men hittade ingen bra förklaring. Vad är det?

1 498 Inlägg
30 januari 2013
#10
frenik skrev:
ascona-tic skrev:
Själv hade jag nog satsat på en tdi BMT,

Nu skrev du något jag inte förstod: BMT. Försökte googla, men hittade ingen bra förklaring. Vad är det?

Blue Motion Technologies = deras snål motor program typ! Hos volvo heter det edrive.


17 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#11
Vad ska man behöva ge för en diesel? Gick just en på KVD:
2,0 TDI
-10
9000 mil
ingen extrautrustning, inga anmärkningar förutom trög förardörr.
Pris: 125 000

Är det rimligt?

De går för betydligt mer än EcoFuelarna. För några veckor sen på KVD:
1,4 TSI EcuFuel
-10
8300 mil
helläder och Sportline
Pris: 105 000

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
1 februari 2013
#12
Dieseln listar ett köppris på bilfirma runt 136 000. Privat 116-127, givet att det är en 140hk kombi utan utrustning i övrigt (skinn, xenon, navi, utrustningspaket, Automat, drag, metalliclack mm)

Så det låter väl inte helt fel?! Men KVD brukar ju inte ha ett "pris", utan det är auktion. Tyvärr tycker jag att priserna sprungit iväg sista tiden. Lik köps för ungefär vad de hade varit värda i bra skick...

Priset de anger är en uppskattning på vad en felfri bil borde kosta på marknaden. Är det bara trög dörr kan man väl anta att den är värd ungefär det.

/Mattias

Forummoderator
18 092 Inlägg
1 februari 2013
#13
matteeee skrev:
Dieseln listar ett köppris på bilfirma runt 136 000. Privat 116-127, givet att det är en 140hk kombi utan utrustning i övrigt (skinn, xenon, navi, utrustningspaket, Automat, drag, metalliclack mm)

Så det låter väl inte helt fel?! Men KVD brukar ju inte ha ett "pris", utan det är auktion. Tyvärr tycker jag att priserna sprungit iväg sista tiden. Lik köps för ungefär vad de hade varit värda i bra skick...

Priset de anger är en uppskattning på vad en felfri bil borde kosta på marknaden. Är det bara trög dörr kan man väl anta att den är värd ungefär det.

Ja. KVD är nog det dyraste stället att köpa. Priserna rusar iväg. Ta det vackert med budgivningen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

huh?
10 427 Inlägg
1 februari 2013
#14
Det som brukar tala emot dieselbilar i kalkyler, iaf när det gäller nybilsköp, är just det högre inköpspriset
som i vissa fall gör det mer lönsamt att köpa en motsvarande bensinare.


Administratör
2 980 Inlägg
1 februari 2013
#15
Troligen får man mer för dieseln vid försäljning än motsvarande bensinare så det borde gå på ett ut...

En kopp av den svarta såsen...

1 171 Inlägg
1 februari 2013
#16
Det handlar ändå om hur mycket man kör. Dieseln förlorar inte lika mycket i värde per körd mil. Det går mycket fortare att pendla bort en bensinare så att den är värd obetydligt lite medan en diesel kanske fortfarande är värd 100'000. Så den gamla överslagskalkylen med hur många mil man kör/år är fortfarande aktuell, även om skatten är en mindre andel på nyare bilar.


huh?
10 427 Inlägg
1 februari 2013
#17
Goffen skrev:
Troligen får man mer för dieseln vid försäljning än motsvarande bensinare så det borde gå på ett ut...

Kan hända smile

Från Vi Bilägare-artikel 2011, om diesel vs bensin VW Golf eller Volvo V60 vid nybilsköp:

http://www.vibilagare.se/sites/default/files/imagecache/lightbox/vibilagare/brytpunkter_diesel_02.png

http://www.vibilagare.se/sites/default/files/imagecache/lightbox/vibilagare/brytpunkter_diesel_03.png

Dieselpriserna ska väl gå om bensinen en del är väl tanken framöver.. hehe


17 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#18
ascona-tic skrev:
frenik skrev:
ascona-tic skrev:
Själv hade jag nog satsat på en tdi BMT,

Nu skrev du något jag inte förstod: BMT. Försökte googla, men hittade ingen bra förklaring. Vad är det?

Blue Motion Technologies = deras snål motor program typ! Hos volvo heter det edrive.

Nu har jag en på gång:

https://www.kvd.se/sv/auktion/search/vw … amp;page=1

Kan det vara något? Blev ju rekommenderad en TDI 2,0 140 hk, är det stor skillnad på en 1,9 105 hk? Alltså, ska det vara mer strul med den?

17 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#19
Dieselsmurfen skrev:
Ja. KVD är nog det dyraste stället att köpa. Priserna rusar iväg. Ta det vackert med budgivningen!

Jag tycker inte de drar iväg så farligt. Har kollat mest på Passat EcoFuel och de brukar hamna rätt långt under listpris. Men vad tycker du om den jag länkar till ovan, var ska man sluta buda på den?

Sen undrar jag hur du tror man kommer över en liknande bil så billigt som möjligt? Mitt problem är att jag är väldigt okunnig och inte skulle kunna gå igenom en bil som säljs av privatperson för att se om det är några dolda fel.

Administratör
2 980 Inlägg
1 februari 2013
#20
Ska vi vara helt ärliga skulle jag inte köpa en passat av den modellen alls... den har.... problem. rost bland annat. Iallafall titta noga på lacken om du ska köpa en sån

En kopp av den svarta såsen...


Sök