3900
Sök

Inget liv i bilen trots nytt batteri! Audi a6 -96

83 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej , som rubriken lyder.
Man kan ibland starta och köra en stund .
men går inte att starta igen då det inte finns något liv i instrument eller motor.



Tänkte om det finns någon som har samma problem ?


21 761 Inlägg
29 januari 2013
#2
När den inte går att starta, fungerar andra saker i kupen då (tex fläkt, kupebelysning osv) eller är precis allting "dött"?

Lastbilsmekaniker
5 268 Inlägg
29 januari 2013
#3
kolla om kablarna är dåliga imällan genaratorn och batteri, alla jordkablar.


83 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#4
Drönirettab: Nej det är precis stendött med allt

Volvoqq: får kolla det

tack så länge

mer tips gärna!


Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 januari 2013
#5
Har du AC i bilen? Isåfall sitter ju batteriet under baksätet, kolla så att inte ribborna från sitsen ligger och kortsluter batteriet, finns många bilar som brunnit upp pga det.

Har du däremot inte AC så har du batteriet under huven, då är det rätt vanligt att jorden mellan chassi och batteripol rostar, kan samlas rätt mycket löv där vilket gör att det rostar.

Kika på det.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
30 januari 2013
#6
Starttändkontakten bakom tändningslåset kanske är trasig?

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

83 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#7
batteriet sitter under baksätet och jag har för tillfället inget sätte där.


21 761 Inlägg
30 januari 2013
#8
JanZonz skrev:
Nej det är precis stendött med allt

Om allting är stendött så borde felet ligga i någon huvudförsörjningskabel. När felet uppträder så kan du mäta vilken spänning det är på batteripolerna, sedan flyttar du minusmätkabeln ner till karossen och kollar. Visar det 0V (eller nära 0V) så sätter du minusmätpinnen på minuspolskon och kollar.

Om spänningen är okej när du sätter mätpinnen i karossen, men att allting fortfarande är dött, så får du undersöka pluskabeln/kablarna från batteriet. smile

Vid mätningarna ska du ha tändningen påslagen så att du får belastning i strömkablarna.

2 024 Inlägg
30 januari 2013
#9
Har för mig om 2 eventuella felorsaker på den bilen.
Dels en batterimonitor som sitter mellan minuspolen och karossen, som tydligen kan bli glapp i.
Sen ett ytterst svagt minne av att det i närheten av batteriet finns en huvudsäkring som är en form av automatsäkring.
Dessa 2 saker skulle jag börja med att kolla.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

83 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#10
Tackar, ska kika på det!



Sök