3687
Sök

Hur trolig är bänkningens hk?

619 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
Är sugen att bänka bilen för skojs skull i sommar , men har läst att bänkningen verkar vara mer eller mindre påhitt hur mycket man har under huven? Att om jag skulle bänka bilen på 5 olika ställen skulle jag få 5 helt olika resultat.

Läste i en tråd nånstans där 2 bilar bänkades samtidigt med olika spec men fick nästan samma effekt på pappret.

Så hur mycket stämmer en bänkning egentligen ?
Senast redigerat av juhaaan (30 januari 2013)

Herr
1 722 Inlägg
30 januari 2013
Du får ju bänka bilen på ett ställe som anses vara seriösa? En bänkning är inte alltid oseriös, åker du till någon som kan så kommer du inte bli missnöjd.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

8 251 Inlägg
30 januari 2013
Krasst sett så kan du bara jämföra den effekten du får ut med andra som bromsat på samma sätt i samma bänk. Sen skiljer det mellan olika sortser bänkar. Och beroende på hur gör mätningen kan man få olika resultat i samma bänk fast man inte gör några förändringar av motorn mellan mätningarna.

619 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
Vilka är seriösa då? Dom jag har hört har bänkat har varit på seriösa..

Hur ska man tro på hkn om den kan vara så olika mellan olika mätningar?

612 Inlägg
31 januari 2013
juhaaan skrev:
Hur ska man tro på hkn om den kan vara så olika mellan olika mätningar?

Man ska inse att feltoleransen är stor, och att man inte ska tro särskilt mycket på siffrorna. Man använder siffrorna för att t.ex. se om kamaxel A eller kamaxel B ger mest effekt när dom testas med en halvtimmes mellanrum för att byta och en stunds ommappning för att anpassa styrdatorn efter den nya kammen. Det papper någon annan fått från en annan bänk kan du använda som dasspapper.

1 365 Inlägg
31 januari 2013
Nu är det lite oklart om du menar att bänka motorn som kostar 15-20 000 men jag förutsätter att du menar rullande landsväg eller Rototest.

Rototest lovar ju en felmarginal på en väldigt låg procent och ska vara det mest exakta testet att få fram effekt på hjulen. De flesta som kört rullande landsväg och går över till Rototest får en mycket lägre effekt än de hade innan.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
31 januari 2013
Precis som Richtenb skriver så är Rototest metoden som absolut är att föredra.
Rullande landsväg har alldeles för stor felmarginal för att vara lämplig som måttstock.
Den senare metoden används när man vill ha många hästar på pappret.

Rototest mäter direkt på naven..
Rullande landsväg så är det däcken mot rullar som tex broms test på bilprovningen.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
31 januari 2013
HereComesTrouble skrev:
Rullande landsväg har alldeles för stor felmarginal för att vara lämplig som måttstock.

Rullande landsväg så är det däcken mot rullar som tex broms test på bilprovningen.

Som helt oinsatt i de olika maskinerna så låter det ju som att rullande landsväg har mer rätt avseende "whp" än om man mäter på naven med rototest? Vad missar jag?

/Mattias

619 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Aha okej, så alltså om jag vill få ett korrekt svar att se hur mycket hk det är i bilen lär jag lägga ut runt 15-20k för att det ska bli rätt? Och att det för runt 1-1500 bara är skit?
Senast redigerat av juhaaan (31 januari 2013)

1 705 Inlägg
31 januari 2013
Varför vill du bänka bilen?
Ska du optimera något eller vill du bara ha ett papper på hur mycket hk den påstås ha?

619 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Vill bara ha på ett papper hur mkt den sägs ha

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
31 januari 2013
juhaaan skrev:

Men fan det kan ju jag fixa, säg hur många hk du tror att den har och ge mig din adress så skickar jag ett papper med de siffrorna på, hundra spänn är det väl värt?`roll

619 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
SoL skrev:
juhaaan skrev:

Men fan det kan ju jag fixa, säg hur många hk du tror att den har och ge mig din adress så skickar jag ett papper med de siffrorna på, hundra spänn är det väl värt?`roll

HEHEHEHE

Livsnjutare
1 707 Inlägg
31 januari 2013
matteeee skrev:
HereComesTrouble skrev:

Som helt oinsatt i de olika maskinerna så låter det ju som att rullande landsväg har mer rätt avseende "whp" än om man mäter på naven med rototest? Vad missar jag?

Naturligtvis räknas det om i datorn, det behöver kompenseras för en massa saker som temp, luftfuktighet mm mm.
Det finns inga metoder som är mer exakt, felmarginal runt 2% på R-Tunes har jag för mig.

På rullande landsäg har du upp till ca 15% i felmarginal om den är väl kalibrerad pga hjulspinn mm.

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 januari 2013
Tänk även på att olika metoder att bromsa kan ge väldigt olika resultat.

Låt säga att din bil får laddtryck vid 4500rpm och gör 100-200km/h på 15sekunder.    Använder du en rototest och ber den öka från 100-200 under 15sek så kommer den visa effekten din bil har på hjulen.

Ber du rototesten låsa bilen på 3000rpm i 15sekunder sen släppa iväg den på ett svep 100-200 under 5sekunder så har du ju dels byggt upp laddtryck bid 3000rpm som normalt inte finns och dels hinner inte insugstemp mm komma upp och du får en effekt som är väldigt annorlunda mot metod 1.

Bägge bromsade i rototest och på hjulen, men helt olika...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Livsnjutare
1 707 Inlägg
1 februari 2013
Det finns korrekta metoder och det finns dom som vill "fuska" för att få roliga siffror.

Det senare exemplet är ingen ärlig test!

Går att fuska och ändra i datorn mm för att få mer effekt än vad man har.
Men nu handlade inte tråden om det utan hur du får så korrekt effekt som möjligt!

619 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Exakt, så hur mkt lär jag lägga ut för att få ett korrekt svar?

1 365 Inlägg
1 februari 2013
Rototest på exempelvis R-tune eller PBZ så får du ett relativt korrekt svar.

Eftersom du troligtvis inte har en lastbilsturbo modell gigantisk så behöver du nog inte oroa dig för eventuella spool problem och osäkerheter beroende på hur de kör bilen under testet. 

juhaaan skrev:

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 februari 2013
HereComesTrouble skrev:
Det finns korrekta metoder och det finns dom som vill "fuska" för att få roliga siffror.

Men nu handlade inte tråden om det utan hur du får så korrekt effekt som möjligt!

juhaaan skrev:

Vad är en korrekt metod då? En standard för alla eller anpassad efter just din bil?  Det är inte självklart.  Man kanske "fuskar" utan att mena det pga okunnighet. Tror inte ni greppar min poäng riktigt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

7 275 Inlägg
1 februari 2013
torpis skrev:
HereComesTrouble skrev:

juhaaan skrev:

Vad är en korrekt metod då? En standard för alla eller anpassad efter just din bil?  Det är inte självklart.  Man kanske "fuskar" utan att mena det pga okunnighet. Tror inte ni greppar min poäng riktigt.

Kurvan kan man fuska med men max effekt, som dom flesta kollar på, blir ju likadant oavsett om man har byggt laddtrycket orättvist.

Sök