3345
Sök

Vågar man köra sin bmw e39 med glapp i främre vänster hjul?

4 261 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Hejsan!

Snabb fråga ,,Vågar jag köra min e39 med glapp i vänster undre länkarmen?? Servade precis bilen och upptäckte själv att det var glapp vid vänster främre hjul. Mekanikern sade att det var vänster undre Länkarmen..Fast det har börjat gnissla ordentligt nu dom här sista dagarna..och det låter klonk hela tiden oftare vid låga hastigheter.

Länkarmen kostar 500 spänn på biltema men vågar man köra så ett tag?

Tack för svar

1 624 Inlägg
31 januari 2013
risken finns väl att du sabbar ännu mer i framvagnen.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
31 januari 2013
panda666 skrev:
Hejsan!

Snabb fråga ,,Vågar jag köra min e39 med glapp i vänster undre länkarmen?? Servade precis bilen och upptäckte själv att det var glapp vid vänster främre hjul. Mekanikern sade att det var vänster undre Länkarmen..Fast det har börjat gnissla ordentligt nu dom här sista dagarna..och det låter klonk hela tiden oftare vid låga hastigheter.

Länkarmen kostar 500 spänn på biltema men vågar man köra så ett tag?

Tack för svar

Vadå ett tag? Åk och köp en länkarm istället så du inte förstör mer eller kör av vägen om den går sönder helt. 500 kr är väl inte så mycket?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 261 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
careau skrev:

jäklar tur att man va på service idag alltså. och det var jag som kollade själv när bilen hängde i luften..minns att besiktningsmannen gjorde så när han kollade ifall de fanns glapp men då fanns det inget..

1 624 Inlägg
31 januari 2013
panda666 skrev:
careau skrev:

jäklar tur att man va på service idag alltså. och det var jag som kollade själv när bilen hängde i luften..minns att besiktningsmannen gjorde så när han kollade ifall de fanns glapp men då fanns det inget..

inte då, men fortsätter du köra så kommer det förr eller senare.

4 261 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
behöver man göra en framvagns inställning också efter då eller??

tack för alla svar också,,;smile

1 624 Inlägg
31 januari 2013
panda666 skrev:

njae, inte vad jag vet.

4 261 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
careau skrev:
panda666 skrev:

njae, inte vad jag vet.

skönt o höra:)

BMW entusiast
579 Inlägg
31 januari 2013
Egentligen ska man alltid göra en framvagnsinställning när man byter bärarmar eller leder men det är ju valfritt, risken finns att däcken slits ut i onödan.

Men vad du än gör så köp inte reservdelar på biltema, dom är inte billiga längre och delarna är långt ifrån originalkvalitet. Köp dina reservdelar hos Schmiedmann istället, bättre kvalitet och ofta billigare än biltema.
Tror att det är den här delen du är ute efter: http://www.schmiedmann.se/31121094233/p … .aspx#2114 475:- hos schmiedmann och 499:- på biltema.

4 261 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
dfine skrev:
Egentligen ska man alltid göra en framvagnsinställning när man byter bärarmar eller leder men det är ju valfritt, risken finns att däcken slits ut i onödan.

Men vad du än gör så köp inte reservdelar på biltema, dom är inte billiga längre och delarna är långt ifrån originalkvalitet. Köp dina reservdelar hos Schmiedmann istället, bättre kvalitet och ofta billigare än biltema.
Tror att det är den här delen du är ute efter: http://www.schmiedmann.se/31121094233/p … .aspx#2114 475:- hos schmiedmann och 499:- på biltema.

hej, hade riktig fet glapp så köpte i morse från biltema eftersom det ligger runt 15 min från jobbet.
behöver bilen varje dag så orkade inte vänta tills schmeidmann skickar iväg delen..kostade 500 från biltema men den borde hålla ett tag?

min verksta monterade den utan problem. fan man måste kolla om man har glapp då och då..Det kommer helt oväntat:)
Senast redigerat av panda666 (1 februari 2013)

1 482 Inlägg
7 februari 2013
dfine skrev:

Samma gäller Schmiedmann, riktigt jävla skitkvalitet på deras grejjer också tycker jag.

BLT Service
Theracords Music Label

Hjultomte
1 500 Inlägg
25 juni 2013
Fick 2a på E39a för glapp länkarm vänster fram bakre. Ska där sitta en lagring i "ramens" bussning??  Min bult är tok för liten så därför glappar den MEN när man endast sätter i bulten är där inget glapp så bulten är för smal på mitten endast då gängorna är tjocka o sen blir den tjockare mot skallen.

Länkarmen ser ny ut (förra ägaren som bytat) så måste fattas något. vill inte göra framvagnsinställning utan att det är 100% rätt.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 juni 2013
TooS skrev:
Fick 2a på E39a för glapp länkarm vänster fram bakre. Ska där sitta en lagring i "ramens" bussning??  Min bult är tok för liten så därför glappar den MEN när man endast sätter i bulten är där inget glapp så bulten är för smal på mitten endast då gängorna är tjocka o sen blir den tjockare mot skallen.

Länkarmen ser ny ut (förra ägaren som bytat) så måste fattas något. vill inte göra framvagnsinställning utan att det är 100% rätt.

Hittar du delen här?
http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m … &hg=31

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Hjultomte
1 500 Inlägg
26 juni 2013
Tackar Rquired. Tydligen ska där inte sitta något invändigt förutom bulten. Men vafan är det då som fattas. Kanske bara o byta den en gång till. sad

4 261 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
TooS skrev:
Tackar Rquired. Tydligen ska där inte sitta något invändigt förutom bulten. Men vafan är det då som fattas. Kanske bara o byta den en gång till. sad

vad är det som fattas?

länken som du köpte? minns att min gamla länk hade nån sårts liten gummi detalj som min mekaniker använde sig av till det nya länken. Köpte delen från biltema. Sen stoppa han i allt där dom ska och jag körde hem.

Nu har min farbror bilen och han kunde inte vara nöjdare.

Hjultomte
1 500 Inlägg
26 juni 2013
Min glappar som fan runt bulten. precis att något ska vara runt bulten inuti bussningen för den ska bli stum.

jag har inte köpt någon länk. De var förra ägaren sa han. Men man blev väll blåst.

fick han den detaljen med eller fick köpa sj?

4 261 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
TooS skrev:
Min glappar som fan runt bulten. precis att något ska vara runt bulten inuti bussningen för den ska bli stum.

jag har inte köpt någon länk. De var förra ägaren sa han. Men man blev väll blåst.

fick han den detaljen med eller fick köpa sj?

då har förra ägaren tyvärr fuskat tror jag..nej min mekaniker använde den gamla gummit från gamla delen. den passade perfekt med det nya länken. Han sa att man kan använda den från den gamla, nått sånnt sa han..

besiktningen såg att jag hade en ny länk sen och dom sa att den var i bra skick.

köp bara från biltema en ny länkarm för runt 600kr o bytt den hos din verkstad. om du bor i stockholm så åk till veddesta. dom gör bra jobb.

men bytt den snarast iaf

Hjultomte
1 500 Inlägg
26 juni 2013
Får kolla vad som hänger med satsen från biltema smile
Tackar så mycket för hjälpen
Senast redigerat av TooS (26 juni 2013)

Sök