3335
Sök

Mitsubishi 3000GT, fetare turbos m.m

Fetare turbos m.m. och ett mål på ca 600hk med e85 i tanken

38 354 Visningar
Uppdaterades senast 26 januari 2014
128 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#21
GraveStuff skrev:
Tack, lycka till med GT'n definitivt en av de finaste här på garaget.

Tackar så mycket, de var kul att höra!

Kör fort eller kör inte alls!

128 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#22
Dags för oljekylen. Greddy, dubbelt så tjock som original

https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-be8e5b7e2c7c6fdb88129ba7c0611d27.jpg

Montering där original satt, framför vänstra sidans hjulhus. Fästen byggda i aluminium
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-bdee5b7d7d3ec1e3a39d9652c584c5ac.jpg

Kör fort eller kör inte alls!

128 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#23
Fått hem AN kopplingar och slang nu till oljekylen, turbo ( vatten/olja )

90 graders AN kopplingar till oljekylen
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-719e3bddcd09b18f7b7cf3aeab987eda.jpg

Kapade slangarna med en rondell, tejpade med eltejp runt där ja skulle kapa så det inte skulle trasa sig. Bankade sedan på muttern med en gummiklubba så den bottnade, markerade därefter med eltejp så det skulle synas om den hade krupit ut vid monteringen.
Rikligt med olja och bara skruva in kopplingen, inga konstigheter smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-94e43efc6352d1b306b51e62ba05c05d.jpg

Sådär, AN 10 slang med 90graders kopplingar
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-52caf99db78fc366bbda943be18f763a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-ef3f42726a62d7a126207d2f324d7e60.jpg

Kör fort eller kör inte alls!

128 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#24
Byggt om systemet lite!


Svetsa dit ett 2,5 tums flexrör mellan främre och bakre turbon så inte grenröret spricker
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-91e0601fe07c477b10b6391f114edd37.jpg

Sådär, även svetsat dit 2st 3"tums flänsar så jag kan ta bort en bit av systemet och sätta dit katalysatorn när det ska till och besiktas
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-c84e7722f306e1b3bb95c088db012115.jpg

Borrat ur bultarna och gängat om
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-b08f82a33d400d72978c1294ce38f8ad.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-4506149776db4145f7fe42aacc8f9675.jpg

Kör fort eller kör inte alls!

128 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#25
Fått hem ena turbon nu

https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-b3ad5f2bb8beaedc7133970bc9c5063a.jpg

Specialbyggd från FRR (funrunracing), 2,5" kompressordel och uppsvarvat original avgashus. Når fullt ladd vid 3000rpm
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-f378d53055197fd965e2d32804c4dd48.jpg

Då den är specialbyggd krävdes vissa modifikationer

Har förlängt wastegatepinnen
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-655b5c34ff9bd8bafdb8c0d1a77eac2a.jpg

Var tvungen att bygga ett eget fäste till wastgaten med
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-8b591aa508865c178337094a224c7900.jpg

Integrerade dumpen bortskruvad och dumplock på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-654ada4a6d544d3f564018707a2e9c2e.jpg
Senast redigerat av yalla (7 februari 2013)

Kör fort eller kör inte alls!

128 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#26
Gjort 2,5 tums insugrör i aluminium till turbona. Ökar flödet till turbona avsevärt jämfört med original

https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-05a84d6db2ab39d9193d2ae1b501816a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-27be0f9589417e668773efe66076c739.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-49eeeef1fad487fb17fe633308f03d93.jpg

Kör fort eller kör inte alls!

128 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#27
4tums rör mellan filtret och splittern så filtret sitter fast bättre och kommer "ut" lite

https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-76f0b052eba2161b0769687802056a76.jpg

Kör fort eller kör inte alls!

128 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#28
Lite provmontering bara cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-04016eacfc6f4f14d8470219de1b3429.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-8090c4b9a8d1470d052d3d5f5913f1ea.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-98f780c426ed49d0af0a13b88cd0a234.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-866edd9461e35d5d081ef704065d1cc5.jpg

Kör fort eller kör inte alls!

1 507 Inlägg
7 februari 2013
#29
Schysst projekt! Håller på lite själv med en GTO TT -94. Ska byta kopplingen i vår, har du några tips? tongue

Mvh
/T


128 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#30
Tuggummimannen skrev:
Schysst projekt! Håller på lite själv med en GTO TT -94. Ska byta kopplingen i vår, har du några tips? tongue

Mvh
/T

Tackar!
Hmm, lyft ur motorn om du har möjlighet! Lossa allt som var kopplad till lådan var inga problem med motorn i bilen men sedan att få ner växellådan kan vara bland det värsta jag gjort. Så det är mitt tips, annars är det väl inga konstigheter smile se till att byta olja i tc:n och baxaxeln när du ändå håller på också

Kör fort eller kör inte alls!

1 507 Inlägg
7 februari 2013
#31
yalla skrev:
Tuggummimannen skrev:
Schysst projekt! Håller på lite själv med en GTO TT -94. Ska byta kopplingen i vår, har du några tips? tongue

Mvh
/T

Tackar!
Hmm, lyft ur motorn om du har möjlighet! Lossa allt som var kopplad till lådan var inga problem med motorn i bilen men sedan att få ner växellådan kan vara bland det värsta jag gjort. Så det är mitt tips, annars är det väl inga konstigheter smile se till att byta olja i tc:n och baxaxeln när du ändå håller på också

Lyfta motorn är nog inget alternativ, vad var det som var mest i vägen när du tog ner lådan?

Mvh
/T


128 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#32
Tuggummimannen skrev:
yalla skrev:
Tuggummimannen skrev:
Schysst projekt! Håller på lite själv med en GTO TT -94. Ska byta kopplingen i vår, har du några tips? tongue

Mvh
/T

Tackar!
Hmm, lyft ur motorn om du har möjlighet! Lossa allt som var kopplad till lådan var inga problem med motorn i bilen men sedan att få ner växellådan kan vara bland det värsta jag gjort. Så det är mitt tips, annars är det väl inga konstigheter smile se till att byta olja i tc:n och baxaxeln när du ändå håller på också

Lyfta motorn är nog inget alternativ, vad var det som var mest i vägen när du tog ner lådan?

Mvh
/T

Motorbalken och chassit, går inte bara lyfta den rakt ner utan man måste vända och vrida på den som fan. Går bara ner på ett speciellt sätt, men få upp den igen var värre wink men det går, bygg någon bra plattform som du sätter fast på domkraften då blir det lite lättare smile

Kör fort eller kör inte alls!

1 255 Inlägg
8 februari 2013
#33
Fan vad de går undan med bygget :-)

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

1 507 Inlägg
8 februari 2013
#34
yalla skrev:
Tuggummimannen skrev:
yalla skrev:

Tackar!
Hmm, lyft ur motorn om du har möjlighet! Lossa allt som var kopplad till lådan var inga problem med motorn i bilen men sedan att få ner växellådan kan vara bland det värsta jag gjort. Så det är mitt tips, annars är det väl inga konstigheter smile se till att byta olja i tc:n och baxaxeln när du ändå håller på också

Lyfta motorn är nog inget alternativ, vad var det som var mest i vägen när du tog ner lådan?

Mvh
/T

Motorbalken och chassit, går inte bara lyfta den rakt ner utan man måste vända och vrida på den som fan. Går bara ner på ett speciellt sätt, men få upp den igen var värre wink men det går, bygg någon bra plattform som du sätter fast på domkraften då blir det lite lättare smile

Har redan haft ner framvagnsbalken en gång tidigare... kanske blir lättare om man tar bort den först... aja, får klura lite på det! Tack för tipsen!

Mvh
/T


94 Inlägg
8 februari 2013
#35
Bra jobb du gör ! ser ut att vara lite mer lätt meckat än Supra TT :s kanske bara som det ser ut...


1 255 Inlägg
8 februari 2013
#36
Nebelosa skrev:
Bra jobb du gör ! ser ut att vara lite mer lätt meckat än Supra TT :s kanske bara som det ser ut...

Bra mycket lättare o meka supra kan ja lova ;-)

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

128 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#37
Anubis skrev:
Nebelosa skrev:
Bra jobb du gör ! ser ut att vara lite mer lätt meckat än Supra TT :s kanske bara som det ser ut...

Bra mycket lättare o meka supra kan ja lova ;-)

Hehe ja helt klart!

Hört att 3000gt ska va bland dom mest svårskruvade bilarna då det är så förbannat trångt överallt och dom har klämt in så mycket extra i motorrummet. Har säkert lättat den 10kg med "onödig skit". För att få bort en sak måste man lossa fem saker innan...roll

V-motor, dohc och tvärställd också jämfört med suprans raka motor, du kommer få se sen när allt är på plats i motorrummet att det är smockat wink
Senast redigerat av yalla (10 februari 2013)

Kör fort eller kör inte alls!

128 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#38
Börjat riva ner topparna för att kolla så allt är ok, planen är att köra med originalbotten till att börja med då det inte ska köras något på bana eller dylikt. Botten god för 600hk många som kört med 700hk utan problem. Smidda stakar och smidd vevaxel original från gen2 och uppåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-c6f820e384971802056088f0764813ae.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-487ea298ad60394d0d94488b254bee4c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-5519e103cfbdd8cbc50f3abe0fd03095.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-e145f87073c5ae0d3914a9583a41406f.jpg

Om det är någon som är intresserad av spridare så säljer jag dessa RC 550cc spridare använda 50 mil kanske, kom med bud om det är intressant!
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-da7d2a61b4eb36cc0e0005e8488c8871.jpg

Kör fort eller kör inte alls!

128 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#39
Främre ventilkåpan borttagen

https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-3d74e88a788374d7c79c80f3ef6885cf.jpg

Polera bakre ventilkåpan med kanske? cool Dock så syns den ju inte sen bara

https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-cbfc8c549d242fbaec3721b0cead696c.jpg

Ventilkåporna borta

https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-1301034d09405caed59d2b7c8b78c640.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-78cdb354ec1d9e378d4d8d10bf474a9b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-4b8a506efde0b12f5b7b90b3c8a1e972.jpg

Kör fort eller kör inte alls!

128 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#40
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-94b3ab51d9bacfd87c0bc9405112f66c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137384/137384-dfc7f5e51fcf0810efc1a48cfa6c24d8.jpg

Topparna loss, inga konstigheter här

Kör fort eller kör inte alls!


Sök