3811
Sök

Turbo byter håll när det ska dumpa

14 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#1
Tja alla kuniga smile

Jag har monterat en öppen dump på min bil, men den dumpar inte utan turbon vänder håll. kortade ner fjädern i dumpen till hälften, ibland kunde man få ett litet pys ljud men inte ofta. har ny bytt till en betydligt mindre dump, men samma problem kvarstår. laddar ca 0,7 just nu men det spelar väl inte så stor roll, eller behövs det mer ladd för att få ngt ljud?

skulle vilja vet hur jag ska gå tillväga för det sliter ju en del på turbon när den vänder håll.

tacksam för svar
Mvh Sebastian


767 Inlägg
31 januari 2013
#2
Hur vet du att turbon vänder håll? Du sitter väl inte i motorutrymmet när du är ute och kör?


14 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#3
Det hör man ju. om luften inte kmr ut ur dumpen vart tar den vägen då? orginal dump bort monterad.


2 656 Inlägg
31 januari 2013
#4
bajjen skrev:
Det hör man ju. om luften inte kmr ut ur dumpen vart tar den vägen då? orginal dump bort monterad.

var är dumpen monterad och har du bytt dom gamla rören eller pluggat och isåfall hur har du pluggat


767 Inlägg
31 januari 2013
#5
Hur kan du höra det?
Turbinen i turbon drivs utav avgaser som blåser åt ett håll. När du släpper gasen stängs spjället och den luften som finns i insugsröret studsar mot spjället och sen tillbaka mot turbon, studsar mot turbin och får den att tappa varv men den får den aldrig att byta håll. För inte trycks den luften in i cylindrarna igen.
Luften kommer ut samma väg den kom in, Luftfiltret.


785 Inlägg
31 januari 2013
#6
Hade turbon bytt håll i den hadtigheten den snurrar i hade bladen trillar av.
Tror snarare på någon felkoppling av slangar.
Har du kollat så "styrslangen" på dumpen är hel?
Är det en återcirkulerande dump? Dessa kan man montera "uppochner", villet kan ge roliga fel.

Its not the fart that kills, its the smell...

14 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#7
dumpen är monterad på insugs sidan, och ett dump lock på orginal dumpen. eller vad e det för andra rör man ska plugga ?
tror det va en kompis som sa att den vänder håll då, men det e väl ändå inte speciellt bra att köra med det förlänge för turbons skull.


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
31 januari 2013
#8
bajjen skrev:
dumpen är monterad på insugs sidan, och ett dump lock på orginal dumpen. eller vad e det för andra rör man ska plugga ?
tror det va en kompis som sa att den vänder håll då, men det e väl ändå inte speciellt bra att köra med det förlänge för turbons skull.

Trycksidan menar du.

Jag förstår vad du menar. I stället för *ptjhuuu* så kvittrar det när du aläpper gasen.
Det är för att dumpen inte öppnar. För hård fjäder helt enkelt.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

767 Inlägg
31 januari 2013
#9
Orginal så funkar det på det sättet.
Nackdelen med det är att turbon tappar sitt varv och det tar lite extra tid att få upp fullt ladd när man lägger i nästa växel men vid låga laddtryck är det inte något som skadar.


14 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#10
att fjädern va för hård trodde jag med men kapa fjädern till hälften å skruva ut dumpen så mkt att det börja pysa på tomgång, men ändå inget dump ljud,


80 Inlägg
31 januari 2013
#11
Vad är det för dumpjävel då? Finns ju olika ljud på dom..

105 Inlägg
31 januari 2013
#12
Hur ser vakuum slangen ut?
Orkade inte läsa allt, om nån redan nämnt


14 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#13
http://www.creatix.se/dumpventil-oppen- … att/1471-0
denna använder jag just nu.
har inte kollat vakuum slangen än men får kolla upp det.


1 230 Inlägg
31 januari 2013
#14
Är ju bara nån står med handen vid dumpen när du gasar i friläge smile börjar det storma i handen så funkar den ju men ger ifrån sig ett speciellt ljud wink


3 295 Inlägg
31 januari 2013
#15
den där dumpen kan du ta och kasta i sjön. dom är inte ett dugg täta, dvs dom öppnar inte om det inte är tätt på vakumsidan. köp en ordentlig, typ från klracing.. dom funkar ju iaf.


Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
3 februari 2013
#16
UhrJr skrev:
bajjen skrev:
dumpen är monterad på insugs sidan, och ett dump lock på orginal dumpen. eller vad e det för andra rör man ska plugga ?
tror det va en kompis som sa att den vänder håll då, men det e väl ändå inte speciellt bra att köra med det förlänge för turbons skull.

Trycksidan menar du.

Jag förstår vad du menar. I stället för *ptjhuuu* så kvittrar det när du aläpper gasen.
Det är för att dumpen inte öppnar. För hård fjäder helt enkelt.

"Trycksidan" är väl allt från turbon ända till insugsventilerna?
Det bilägaren menar är väl att dumpen är monterad mellan ic och insug.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

9 117 Inlägg
3 februari 2013
#17
Karlsson_1988 skrev:
UhrJr skrev:
bajjen skrev:
dumpen är monterad på insugs sidan, och ett dump lock på orginal dumpen. eller vad e det för andra rör man ska plugga ?
tror det va en kompis som sa att den vänder håll då, men det e väl ändå inte speciellt bra att köra med det förlänge för turbons skull.

Trycksidan menar du.

Jag förstår vad du menar. I stället för *ptjhuuu* så kvittrar det när du aläpper gasen.
Det är för att dumpen inte öppnar. För hård fjäder helt enkelt.

"Trycksidan" är väl allt från turbon ända till insugsventilerna?
Det bilägaren menar är väl att dumpen är monterad mellan ic och insug.

Mellan IC och insug. Alltså trycksidan!


577 Inlägg
3 februari 2013
#18
Du har väl tryck i IC och innan också, allt efter turbo måste ju vara trycksidan.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
3 februari 2013
#19
risodlarn skrev:
Du har väl tryck i IC och innan också, allt efter turbo måste ju vara trycksidan.

Från turbon fram till spjällhuset räknas som trycksidan. Visst är det tryck i insuget, men där ska inte dumpventilen monteras wink

Till saken, den jag citerade skrev att han monterat dumpventilen på sugsidan, vilket betyder mellan luftfiltret och turbon, inte så konstigt att den inte öppnar då.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.


Sök