3 februari 2013
Trådstartare
Hallå!
Nu är det så här, För ungefär en vecka sedan så rev jag bland lådorna hemma och lyckades skramla fram min Far's gamla B20E D-Jetronic sprut. Min far köpte insprutet ungefär 1987-88 och då ägde han en Volvo 142 -73 Mörk Grön. Det märks väldigt mycket på honom att han en gång ''för 25-30 år sedan'' verkligen ville ha det där insprutet i hans 140. Så nu när jag väl har fått det i mina händer så är han väldigt engagerad och vill gärna hjälpa till och svara på mina frågor om hur allting ska sitta och hur det en gång i tiden har sett ut. ''Lite träligt att försöka sätta ihop saker som är i molekyler'' (hehe)
Lite information om topp och vad som ska göras i block.
- P1800 b20E topp
- Hårdare ventil fjädrar
- Större ventiler ''ska inte svära på det''
- Portad
- MAX planad
''SKA''
- Polera avgas & insug kanaler
- Målas, Högglanspolera allt som går (även insug)
Tänkt att införskaffa mig ett B20 block som följande ska göra...
- Strokad vevaxel
- 8 Bultad vevaxel
-Borra till B21/B22
- Extraktorgrenrör
- D-kam/KG-kam
- Balansera och väga Vev,Stakar och Kolvar
- Slipas, Målas
- Byta alla packningar, packboxar och frostpluggar.
Om ni kommer på något filurigt så skriv det då
Har tagit mig en riktigt lång funderare om jag ska renovera en B20 och sedan införskaffa mig en 140 73- och sen hinka i B20E D-Jetronic sprutet och få hans dröm att slå in & jag gör det gärna på hans sätt. Bättre sent en aldrig tycker jag i alla fall
Ni kan ju gärna lägga en Prem eller Kommentera vad ni har för åsikter & om jag ska & om det låter intressant för er läsare
// Markus
Här kommer en liten smyg titt på vad som jag kommer sysselsätta mig i sådana fall
Senast redigerat av Volvo240Life (7 mars 2013)